Bottensug

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Bottensug

Nu är jag förbannat trött på all skit som blir liggande här och var på botten!

alltså dags att göra ngt drastiskt, trött på att suga ur halva karet vid bootensugning...bara för att se att det ligger drivor så snart man fyllt upp det igen (jaja en liten överdrift kanske).

Är det bara jag som har det såhär??

Så kort och gott mitt jullovsprojekt blir att bygga en bottensugare, tänkte ta ett powerhead koppla på ngn form av förfilter seda leda tillbaka vattnet till burken.

Finns det ngt liknande att köpa färdigt? jag har sökt men ej funnit, skit samma jag bygger ändå...jo jag vet man är lite skadad men det är kul att göra själv.

Så vad säger ni ngn som provat?? ös på med ideer/synpunkter.
    Senast redigerad av Gäst; 18 December 2008, 15:34.
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Ursprungligen postat av Krille J-son
    Nu är jag förbannat trött på all skit som blir liggande här och var på botten!

alltså dags att göra ngt drastiskt, trött på att suga ur halva karet vid bootensugning...bara för att se att det ligger drivor så snart man fyllt upp det igen (jaja en liten överdrift kanske).

Är det bara jag som har det såhär??

Så kort och gott mitt jullovsprojekt blir att bygga en bottensugare, tänkte ta ett powerhead koppla på ngn form av förfilter seda leda tillbaka vattnet till burken.

Finns det ngt liknande att köpa färdigt? jag har sökt men ej funnit, skit samma jag bygger ändå...jo jag vet man är lite skadad men det är kul att göra själv.

Så vad säger ni ngn som provat?? ös på med ideer/synpunkter.
    Har aldrig sett nån motordriven i varje fall - men det är ju jag! - några varianter som funkar som jag tror du har tänkt har jag sett med "hävertteknik!

Men jag är mycket intresserad av ditt lilla projekt - kan kanske vara nåt även för mig också och det borde funka...men jag låter dig göra det roliga (konstruktion och misstag) för detta att emellanåt suga upp hela botten i nån slags städiver - det känner jag igen! God Jul Krille!
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• ParSve
      Användare
      • February 2005
      • 58

Eheim har någon slags batteridriven variant som de kallar "Automatic gravel cleaner":

/Pär
      Senast redigerad av ParSve; 18 December 2008, 16:41.
      /Pär

399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

Kommentar

• Gäst

God jul på dej me Joe

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Kikkoman
          Eheim har någon slags batteridriven variant som de kallar "Automatic gravel cleaner":

/Pär
          Ja där ser man har du testat den?

Kommentar

• ParSve
            Användare
            • February 2005
            • 58

Ja där ser man har du testat den?
            Tyvärr inte, kom bara att tänka på att jag sett den i någon web shop någonstans när jag läste ditt inlägg...

Visst skulle det vara smidigt att suga upp skräp utan att behöva dra slangar och byta vatten, men man måste ändå rengöra det interna filtret i sugaren, samt torka upp allt vatten man drällt på parketten... Den där batterilösningen känns lite onödig också tycker jag...

En variant skulle kunna vara att koppla en slangsnutt+förfilter till ett powerhead som man ändå har permanent i akvariet för cirkulation...

/Pär
            /Pär

399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

Kommentar

• Gäst

Tänkte jag skulle använda 2 st sådana här som filter, vad tros om det? kommentarer....

Hoppsan, den här sidan är försvunnen. Klicka gärna dig vidare till något annat!

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Kikkoman
                Visst skulle det vara smidigt att suga upp skräp utan att behöva dra slangar och byta vatten, men man måste ändå rengöra det interna filtret i sugaren, samt torka upp allt vatten man drällt på parketten... Den där batterilösningen känns lite onödig också tycker jag...

En variant skulle kunna vara att koppla en slangsnutt+förfilter till ett powerhead som man ändå har permanent i akvariet för cirkulation...

/Pär
                Här ska inte slabbas ngt vatten!

Har mitt powerhead bakom bakgrunden så det blir inget smidigt att använda det.

Kommentar

• joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

Tänkte jag skulle använda 2 st sådana här som filter, vad tros om det? kommentarer....

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/438001_d.jpg
                  Now we´re talking - hur stort akvarium har du? Njae, jag tror jag vet, men är det inte lite overkill? Eller kanske inte förresten, du drar in vattnet genom dem ju...ja, kanske ändå!

Är spänd på att se din fortsatta konstruktion!
                  MVH - joe

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av joe
                    Now we´re talking - hur stort akvarium har du? Njae, jag tror jag vet, men är det inte lite overkill? Eller kanske inte förresten, du drar in vattnet genom dem ju...ja, kanske ändå!

Är spänd på att se din fortsatta konstruktion!

Jag vet inte tror du de är för stora, jag har inte sett dem irl. trodde de var typ 15-20 cm höga. Tanken med dem var att det blir väldigt smidigt att rengöra dem.

Det finns keramiskt och bommullsfilter till dem undra vad som funkar bäst tro?

Kommentar

• tjornpatrik
                      Användare
                      • August 2006
                      • 830

Finns en billiare variant på eldriven här. Har för mig Eheim kostade runt 600:- men kan ha fel. Har däremot aldrig testat liknande, såg en demostration en gång på Hornbach och visst funkar dom även om jag inte blev jätte impad.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av patriks155
                        Finns en billiare variant på eldriven här. Har för mig Eheim kostade runt 600:- men kan ha fel. Har däremot aldrig testat liknande, såg en demostration en gång på Hornbach och visst funkar dom även om jag inte blev jätte impad.
                        nja.. jag känner mig tveksam. känns lite smäckigt

Kommentar

• cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

Jag vet inte tror du de är för stora, jag har inte sett dem irl. trodde de var typ 15-20 cm höga. Tanken med dem var att det blir väldigt smidigt att rengöra dem.

de är nog ca 30cm höga och ganska klumpiga, och med din användnig tror jag inte de keramiska eller bomullsfilrerna funkar det sätter nog igen direkt, bättre att fylla dem med filtermatta som sen sköljs ur
                          Mvh
                          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Jag vet inte ang. storleken - men det borde nog funka även om konstruktionen kanske blir i största laget. Det får du ju se! (jag tror din gissning på 15-20 cm är relativt verklighetsförankrad). Vad gäller filtermaterial så tycker jag definitivt bomull - det är väl partiklar vi talar om som ska bort, eller?
                            MVH - joe

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av joe
                              Jag vet inte ang. storleken - men det borde nog funka även om konstruktionen kanske blir i största laget. Det får du ju se! (jag tror din gissning på 15-20 cm är relativt verklighetsförankrad). Vad gäller filtermaterial så tycker jag definitivt bomull - det är väl partiklar vi talar om som ska bort, eller?
                              Jo det är partiklar å all annan skit som samlas på botten, får se om jag hinner ta en sväng till jula imorron å kolla på dem.

Kommentar

Arbetssätt...