Scalaretråden 2008-2009!
Kollaps
X
-
-
Japp... och eftersom semantik sorterar under lingvistiken, men används inom logik, och i förlängningen därmed inom matematik och datavetenskap, för att beskriva och hantera strukturen hos ett system så är det bra om vi kan få bort konstiga namn som peru altum... eller att sluta kalla alla tre i släkten Pterophyllum för scalare eller ännu värre skalar...Kommentar
-
Hej!
Hej!
En fin grupp altum ger verrkligen ett fint intryck i ett stort akvarium med rötter etc,jag minns för 10 r sedan hade jag 10 st altum i mitt 720 lit akvarium med rötter och växter och varje gång jag gjorde vattenbyten så stod dom alla under vattenstrålen från slangen och duschade det såg riktigt komsiskt ut/ Ann-MariKommentar
-
Hej!
Hej!
Jo en sak till varför inte bilda Nordiska scalar sällskapet nu när det finns en massa sällskap etc/ Ann-MariKommentar
-
Är det verkligen svengelska? Jag tror nog snarare att det är den ena halvan av det latinska namnet på fisken, scalare och discus.
Hälsn NilsKommentar
-
Att "Peru-Altum" är en P.scalare är det ju ingen tvekan om.
Lika lite som att "Peru-Altum" skiljer sig i utseende från den vanliga P.scalare.
Det verkar dessutom som att namnet "Peru-Altum" är ett vedertaget namn runt hela globen, eftersom man får träffar på namnet både på Europeiska och Amerikanska forum, Asien har jag inte koll på.
Så jag ser inget fel i namnet "Peru-Altum" så länge det av sammanhanget framgår att det är en variant av P.scalare.
Tycker du något annat Ola? Om du tycker det, vad anser du att den borde/ska kallas?
En fråga till Ola
Jag läste i höstas på någon sida att det var väldigt länge sedan Skalar släktet beskrevs vetenskapligt. Om jag minns rätt så påstod den författaren att en del av de varianter som idag finns inom P.scalare inte fanns att tillgå då.
Han menade att det vore dags att någon gick igenom Skalar släktet igen för att göra en revision av den gamla beskrivningen.
Vet du något om detta?
Allt man läser på nätet är ju inte sant, även om det är skrivet av någon som verkar veta vad han pratar om. I detta fall var det en Amerikan tror jag, då blir jag ännu mer misstänksam.Kommentar
-
Men det är en petitess - som jag ibland kan reta mig på när jag inte har något annat för mig
Svengelska ord är ju inte direkt ovanliga i svenskan.
Förövrigt så tycker jag att skalarer är väldigt vackra och ståtliga fiskar, men de hålls tyvärr ofta i för låga akvarier vilket gör dom rätt klunsiga.Kommentar
-
Hej!
Hej!
Ska man hålla scalarer ska man ha höga akvarier samt växter och gärna rötter då kommer dessa ståtliga ciklider till sin rätt,höjden på akvariet är mer viktigt än längden/Ann-MariKommentar
-
En fråga till Ola
Jag läste i höstas på någon sida att det var väldigt länge sedan Skalar släktet beskrevs vetenskapligt. Om jag minns rätt så påstod den författaren att en del av de varianter som idag finns inom P.scalare inte fanns att tillgå då.
Han menade att det vore dags att någon gick igenom Skalar släktet igen för att göra en revision av den gamla beskrivningen.
Vet du något om detta?
Allt man läser på nätet är ju inte sant, även om det är skrivet av någon som verkar veta vad han pratar om. I detta fall var det en Amerikan tror jag, då blir jag ännu mer misstänksam.
"Species level systematics is problematic. There may be more species than the three now considered valid (Kullander, 1986). The type locality of P. scalare (Lichtenstein) (eastern Brazil) is imprecise, and there may be no type specimen preserved of that species."Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Så du är rädd att folk blandar ihop det med den georgiska betydelsen av ordet: "n av spektakulärt komplexa konsonantanhopningar anmärkningsvärd – ehuru betydelsemässigt något sökt brukar ordet/meningen gvprtskvni 'du skalar oss' ibland citeras som exempel härpå. Georgiska skrivs med ett eget alfabet som varit i bruk i åtminstone 1 500 år "
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Så du är rädd att folk blandar ihop det med den georgiska betydelsen av ordet: "n av spektakulärt komplexa konsonantanhopningar anmärkningsvärd – ehuru betydelsemässigt något sökt brukar ordet/meningen gvprtskvni 'du skalar oss' ibland citeras som exempel härpå. Georgiska skrivs med ett eget alfabet som varit i bruk i åtminstone 1 500 år "
mvh
olofKommentar
-
Kommentar
-
efterssom vi är inne på arter, skulle jag kunna få en slutgiltig fakta om vilken art mina scalarer är? jag har en Marmor scalare, vilken art tillhör den? sedan har jag två klassiska, silver scalare? (P.Scalare)
Bilder:
Kommentar
-
Hej!
Hej!
Ron dina marmorscalarer är brutna på något marmorbrott i bergslagen,nej skämt åsido jag tror nog dom och flera odlade varianter är från grundformerna/Ann-MariKommentar
-
jo, amrmorskalare är säkerligen odlad form. men de silvriga är nog nära en form av originalfärg?Kommentar
Kommentar