Satte upp ett standard 720 kar för nu ca 2 månader sedan. I det går 50 troffar sen en månad tillbaka. Dock har det enda sen starten (tror jag...) varit lite smådimmigt i vattnet. Detta relativt mitt 320 kar som har riktigt "kristalklart" vatten. 320 Karet blev flyttat vid uppstarten av det nya karet så de har varit igång lika länge. Dock var ju filtret i 320 redan inkört.
Jag tänkte att klarheten på vattnet skulle förbättras men så verkar inte bli fallet. Något måste därmed hittas på...
Listar "egenskaperna" på karen så kanske det blir lättare att hitta felet:
720 L:
50 tropheus 3-6cm
Biltema blästersand
3000 L/h genom ca 5-10 L Grov svart filtermatta
2000 Liter Hydor koraila för ytomrörning
Power Glo -lysrör
Svart bakgrund med moduler
320L
10 tropheus 5-8cm 3 Leilupi och ca 20 multisar i olika storlek.
Rådasand finkorning
Fluval 4+ 1000 L/h som filterar genom sin filterpatron.
Philipps Aquarelle -lysrör
Nästan bara BTN modulbakgrund
Mina personliga teorier är att ljuset har ingen betydelse då man ser dimman även med släkt ljus.
Så...
Är filtermattan för grov? Vad kan man filtrera över för att få klarare vatten?
Kan det vara blästersanden som dammar av sig på nått vis? Jag tvättade den, om än inte så noggrant, före jag slängde i den.
Kan det vara någon alg fritt i vattnet eller liknande?
Tacksam för alla idéer! Detta ska lösas och vattnet ska bli kristalklart det har jag bestämt mig för!
Jag tänkte att klarheten på vattnet skulle förbättras men så verkar inte bli fallet. Något måste därmed hittas på...
Listar "egenskaperna" på karen så kanske det blir lättare att hitta felet:
720 L:
50 tropheus 3-6cm
Biltema blästersand
3000 L/h genom ca 5-10 L Grov svart filtermatta
2000 Liter Hydor koraila för ytomrörning
Power Glo -lysrör
Svart bakgrund med moduler
320L
10 tropheus 5-8cm 3 Leilupi och ca 20 multisar i olika storlek.
Rådasand finkorning
Fluval 4+ 1000 L/h som filterar genom sin filterpatron.
Philipps Aquarelle -lysrör
Nästan bara BTN modulbakgrund
Mina personliga teorier är att ljuset har ingen betydelse då man ser dimman även med släkt ljus.
Så...
Är filtermattan för grov? Vad kan man filtrera över för att få klarare vatten?
Kan det vara blästersanden som dammar av sig på nått vis? Jag tvättade den, om än inte så noggrant, före jag slängde i den.
Kan det vara någon alg fritt i vattnet eller liknande?
Tacksam för alla idéer! Detta ska lösas och vattnet ska bli kristalklart det har jag bestämt mig för!
Kommentar