problem med kliande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • July 2007
    • 189

    problem med kliande

    tjena, har fått nåt knepigt problem med mina frontosor,

    10 stycken i storlekarna upp till en dm, filtreringen är två 2252 med extra patroner på varje,

    samt vattenbyte en dm tre gånger i veckan,karet är ganska nystartat men har märkt att dom kliar sig ofta, och ännu oftare efter vattenbytena, testade därav om det var nitrit det var frågan om, drog in på maten helt , sög botten o bytte halva karet samt drog i trippeldos aquasafe samt salt,slutade inte ändå , ska byta halva karet idag igen och testa om det lugnar sig samt hoppa över maten till dom , nån som har förslag på vad jag kan göra ? eller vad som är fel? börjar bli frustrerande när jag inte får dom att lägga av,vet att fisk kan klia sig nångång normalt , fast inte som detta,

    hälsningar patric
    Senast redigerad av Patric; 17 December 2008, 13:31.
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    #2
    Ursprungligen postat av Patric
    tjena, har fått nåt knepigt problem med mina frontosor,

    10 stycken i storlekarna upp till en dm, filtreringen är två 2252 med extra patroner på varje,

    samt vattenbyte en dm tre gånger i veckan,karet är ganska nystartat men har märkt att dom kliar sig ofta, och ännu oftare efter vattenbytena, testade därav om det var nitrit det var frågan om, drog in på maten helt , sög botten o bytte halva karet samt drog i trippeldos aquasafe samt salt,slutade inte ändå , ska byta halva karet idag igen och testa om det lugnar sig samt hoppa över maten till dom , nån som har förslag på vad jag kan göra ? eller vad som är fel? börjar bli frustrerande när jag inte får dom att lägga av,vet att fisk kan klia sig nångång normalt , fast inte som detta,

    hälsningar patric
    Har du kommunalt vatten ??, kan vara kloramin, kolla även PH, Variationer
    i PH kan orsaka kliande

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • July 2007
      • 189

      #3
      jo jag har kommunalt , fast jag kör numera genom kolfilter före, är inte hundra på att det stoppar allt dock, men har inte märkt samma tendenser i dom andra tre karen som jag byter på samtidigt.

      får kanske prova att dra i lite bikarbonat för att trycka upp ph lite, kan tänka mig att det kan falla vid vattenbyten,sen är ju inte vattnet det bästa denna årstiden heller ,så får kolla på det.nån aning om doseringen på bikarbonat?

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Patric
        nån aning om doseringen på bikarbonat?
        Hur stort kar har du?

        Jag har ett 720 byter ca 20% i veckan och tillsätter ca 1 dl bikarbonat, håller stabilt ph på ca 9

        Kommentar

        • Patric
          Användare
          • July 2007
          • 189

          #5
          det är ett 540L och byter 1dm 3ggr/veckan.

          kör också faxegrus/råda blandat , samt 40 kg faxe sten just för att buffra ph,men det är mycke möjligt att det har börjat falla,KH är det som är lågt på samtliga mina kar,kan det vara så illa att kol filtret stoppar positiva saker också? som mineraler
          Senast redigerad av Patric; 17 December 2008, 16:52.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • November 2005
            • 1294

            #6
            Om jag nu fattat detta med bikarbonat rätt så ökar 30 mg/l Kh med ca 1.
            Önskat Kh är väl min 7-9.

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • December 2007
              • 517

              #7
              har lite samma problem, fast de ser inte ut att lida av det, förutom att de kliar sig i sanden ibland. Va beror det på att de gör så? Är det farligt i långa loppet?
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • April 2007
                • 1147

                #8
                ja då man skall ha 26-27 grader vatten så den slipper kliar sig fiskar.. vad har du för grader det?? gärna lite ge bra havsaltar den så den blir mindre kliar sig..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                Arbetssätt...