Krukväxtfråga: Belysning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Krukväxtfråga: Belysning

Hej

Vilket är den bästa och framförallt energisnåla belysningen för krukväxter? Har någon erfarenhet av att hålla krukväxter i rum utan fönster?

Jag har en del växter som jag skulle behöva ställa svalt, men det finns inga fönster där jag vill ha dem. Kan man sätta upp en T5 (eller vilken siffra det är) tror ni och hur mycket ström drar dessa? De behöver ju inte vara tända så mycket. Växterna pallar ju 5-6 timmar dagsljus som det är nu.
    Med vänliga hälsningar

Ola
  • endymion

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Hej

Vilket är den bästa och framförallt energisnåla belysningen för krukväxter? Har någon erfarenhet av att hålla krukväxter i rum utan fönster?

Jag har en del växter som jag skulle behöva ställa svalt, men det finns inga fönster där jag vill ha dem. Kan man sätta upp en T5 (eller vilken siffra det är) tror ni och hur mycket ström drar dessa? De behöver ju inte vara tända så mycket. Växterna pallar ju 5-6 timmar dagsljus som det är nu.
    Jag var och hörde lite angående energisnål belysning hos en elfirma i veckan. Deras tips var att avvakta tills efter årsskiftet eftersom det skulle komma väldigt mycket energisnåla nyheter då, och de hade inte hunnit sätta sig in i allt än.

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

Det energisnålaste alternativet om du vill sprida ut mycket fotosyntestriggande ljus jämnt på en yta är helt klart T5-rör med elektroniska ballaster. Med hjälp av riktigt bra reflektorer kan du dessutom koncentrera ljuset exakt till den yta som ska bestrålas och förlorar då minimalt med ljus.

Högst PUR-effektivitet per krona borde Philips 840 ge (antar att 8-serie rör med dålig färgåtergivning generellt är väldigt billiga). Väldigt gult ljus, men det kanske inte spelar någon roll.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• KuRtaN
        Användare
        • February 2008
        • 778

Verikligen inte energisnåla men gryyymt bra till växter har jag hört att HPS lampor är.
        Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

Jag ska inte gå alltför hårt åt ang. HPS-lampor. Men som sagt så får man dunka in fanatiskt mycket elektricitet för att få marginellt mycket användbart ljus (PUR). Dvs man kompenserar för dåligt ljus med mycket elektricitet och det tycker helt diskvalificerar en lampa. Meningen är ju att man med minimalt med el ska få så mycket tillväxt som möjligt.

Dessutom kanske det numera finns lite bättre HPS än dom där knallgula monokromatiska vidundren.

Kommentar

• Trollsvans
            Användare
            • June 2008
            • 35

865 är bättre än 840, och ger snyggare ljus.
            6500K är neutralvitt, och ska vara motsvarande "solljus en klar dag".

Vad gäller HPS är det samma knallgula som i gatlyktor, så det är inte så snyggt.
            Bättre då satsa på en metallhalogen i 6500-10000K, det finns 70 respektive 150W armaturer på Jula för runt tusingen.
            Det som kostar är väl själva ljuskällan, som går på några hundralappar.
            Mycket ljus för pengarna iallafall, en 70W-armatur ger ca 5000 lumen, vilket är ungefär likvärdigt eller strax mer än 2x39W T5.

Jag kör med 865-rör till både regnskogsterrarium och kompletterande ljus vintertid för orkideer och andra tropiska grönsaker, funkar finfint och ser bra ut.
            Helt klart en bra lösning.
            Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentar

• defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

Ursprungligen postat av Trollsvans
              865 är bättre än 840, och ger snyggare ljus.
              965 är definitivt snyggare, eller egentligen tråkdigt vit-neutralt.

Däremot är det inte "bättre" om man ser hur mycket elektricitet som röret spenderar på att göra vackert ljus istället för att skjuta hårt där det behövs - på blått och rött. Det relativt kontinuerliga spectrat som 965r producerar kommer även på bekostnad av intensitet.

Dvs det har sisdåär PUR-effektivitet.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Denna lampa är säkert bra
                (tar helt avstånd från hemsidan)
                Portugisiska Plantagrow har släppt en ny 250W LE lampa. Lampan kostar 350 kronor och går att köpa på deras hemsida. Den här sortens lampor genererar nästan ingen värme och kan skruvas fast i en vanlig lampsockel. Perfekt för de med tummen mitt i handen. Volt 220V – ”Self Ballasted” Watt 250W Base E40 Colour Temperature […]
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

Hehe. Den typen av gräsodlare brukar har rätt bra koll på hur man får växter att gro snabbt ja =)

Inte för att bli alltför torr och tråkig, men just formen på lampor är ytterst viktig för att kunna göra effektiva reflektorer och det är ju reflektorer som gör att effektiviteten hoppar upp rejält. Kompaktlampor som sätter rören i kluster som lampan på bilden har tyvärr påtok för mycket återstudsar tillbaks in i lampan och det är verkligen skitsvårt att fixa bra reflektorer till dom. Då spelar det ingen större roll om själva ljuset som källan producerar är oerhört effektivt.. Mest utväxling får man på reflektorerna.

Smala raka T5'or är tacksamma påsåvis. Långa "utsmetade" ljuskällor är även bra för att man minimerar självskuggningen av växterna själva.

Jag såg en "gräsodlare" som satt 5-10 rör runt plantan med bra reflektorer. Där kan vi snacka effektivt ljus 8 )

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Det jag pratar om är typ ett orangeri. Jag ska inte kolla på växterna utan få dem att övervintra tills jag kan ställa ut dem till våren.

Samtidigt är det ju intressant att veta vad som är bra i rum där man är så tack för alla svar.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

Kan du få tag på begagnade kontorsrör med T5 rör som är av den energieffektiva varianten har du den absolut effektivaste lösningen. De ger tom mer lumen/watt än metallhalogen och rören räcker väldigt länge jfr med metallhalogenlampor. kolla Blocket, armaturer. Ibland har man tur:

mvh

olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...