Hur mycket tid läggs ner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #46
    ca 10 min /vecka på 720:et 10 min varannan dag på ancistruskaren

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #47
      Ursprungligen postat av joe
      Sen kan jag tycka att när äldste grabbens (11år) favoritprogram är dels Mitt i naturen och dels Plus...så känns läget rätt hanterbart!

      God Jul Patrik
      Ja, sådant får man helt enkelt godkänna - själv var ett favvoprogram under uppväxten "Naturrutan". Dels gillade jag programmet och dels slutade jag inte förundras över att det fanns ord och meningar som blev precis samma sak baklänges. Lärde mig i samma veva "sirap i paris". Fortfarande fascinerande på något bakvänt sätt (jo, jag vet att jag är skadad på många sätt...).

      God jul på dig själv, Joe!!

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #48
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        2h 15 min för 5 kbm vattenbyte filterrengöring och matning, varför krångla till det
        Man krånglar till det för att man ska kunna komma dit att man går ner i lokalen och enbart konstaterar att allt funkar bra, och att man har 1000 yngel på flera olika arter UTAN jobb alls... ...väl där är det inte krångligt alls.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #49
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Man krånglar till det för att man ska kunna komma dit att man går ner i lokalen och enbart konstaterar att allt funkar bra, och att man har 1000 yngel på flera olika arter UTAN jobb alls... ...väl där är det inte krångligt alls.

          Hilsen,

          P
          Ja, du och Peter kanske inte har samma krav, hur en odling ska fungera.
          Jag själv la ner 30 timmar i veckan året runt, men klart jag hade 170 baljor innehållande 27000liter vatten.
          Alla med automatiskt vattenbyte.
          Och självklart så inbringade det en del pengar, jag fick väl in en ca 14000 kronor efter skatt el, mat, fiskinköp, ja tyvärr så var det sällan jag köpte fiskar, jag körde på mina inavlade stammar.
          och nu pratar jag i månaden.
          Så dom som säger att man inte kan tjäna pengar på sin hobby, dom kommer tyvärr lite till korta, om man nu pratar hur jag har gjort.
          Men nu har jag väl ca 13 baljor, lägger väl ned ungefär 2 timmar i veckan, dom finns i mitt lilla förråd, jag har ingen balja i mitt vardagsrum.
          Det vill säga, att jag sitter inte och flummar vid baljan i timtal.Janne

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

            #50
            Det vill säga, att jag sitter inte och flummar vid baljan i timtal.Janne

            Men det är väl just flummet som är själva behållningen Janne? Eller har jag missförstått nåt väsentligt här?

            Jag är dock helt ense med dig att man kan tjäna pengar på sin hobby - den "kritiska" frågan blir när det slutar att vara en hobby och bli ett jobb?

            Jag tror att ett av de effektivaste sätten att ta död på en hobby/intresse är att försöka få den att gå ihop eller satsa så hårt att man missar njutningstiden...om man känner att man vill hoppa över t.ex vattenbyten regelbundet eller svår varje gång det ska rensas i pumpar...då ska man nog hastigt skala ner för att inte hamna i en rejäl svacka...då är det ingen hobby längre, då är det ett tvång alt. jobb (kanske ett hyfsat roligt jobb, men andå!?)

            God Jul förresten, Janne!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • December 2005
              • 1295

              #51
              Ursprungligen postat av joe
              Jag tror att ett av de effektivaste sätten att ta död på en hobby/intresse är att försöka få den att gå ihop eller satsa så hårt att man missar njutningstiden...om man känner att man vill hoppa över t.ex vattenbyten regelbundet eller svär varje gång det ska rensas i pumpar...då ska man nog hastigt skala ner för att inte hamna i en rejäl svacka...då är det ingen hobby längre, då är det ett tvång alt. jobb (kanske ett hyfsat roligt jobb, men andå!?)

              God Jul förresten, Janne!
              Bra sagt...............God Jul på dig med.

              Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                #52
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja, du och Peter kanske inte har samma krav, hur en odling ska fungera.
                Jag själv la ner 30 timmar i veckan året runt, men klart jag hade 170 baljor innehållande 27000liter vatten.
                Alla med automatiskt vattenbyte.
                Och självklart så inbringade det en del pengar, jag fick väl in en ca 14000 kronor efter skatt el, mat, fiskinköp, ja tyvärr så var det sällan jag köpte fiskar, jag körde på mina inavlade stammar.
                och nu pratar jag i månaden.
                Så dom som säger att man inte kan tjäna pengar på sin hobby, dom kommer tyvärr lite till korta, om man nu pratar hur jag har gjort.
                Men nu har jag väl ca 13 baljor, lägger väl ned ungefär 2 timmar i veckan, dom finns i mitt lilla förråd, jag har ingen balja i mitt vardagsrum.
                Det vill säga, att jag sitter inte och flummar vid baljan i timtal.Janne
                Imponerande summa pengar, kul att höra nått positivt till skillnad mot det vanliga ganska negativa snacket
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #53
                  Ursprungligen postat av specmats
                  Imponerande summa pengar, kul att höra nått positivt till skillnad mot det vanliga ganska negativa snacket
                  Ha ha ha, specmats, den bjuder jag gärna på.Janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #54
                    Ursprungligen postat av joe
                    Det vill säga, att jag sitter inte och flummar vid baljan i timtal.Janne

                    Men det är väl just flummet som är själva behållningen Janne? Eller har jag missförstått nåt väsentligt här?

                    Jag är dock helt ense med dig att man kan tjäna pengar på sin hobby - den "kritiska" frågan blir när det slutar att vara en hobby och bli ett jobb?

                    Jag tror att ett av de effektivaste sätten att ta död på en hobby/intresse är att försöka få den att gå ihop eller satsa så hårt att man missar njutningstiden...om man känner att man vill hoppa över t.ex vattenbyten regelbundet eller svår varje gång det ska rensas i pumpar...då ska man nog hastigt skala ner för att inte hamna i en rejäl svacka...då är det ingen hobby längre, då är det ett tvång alt. jobb (kanske ett hyfsat roligt jobb, men andå!?)

                    God Jul förresten, Janne!
                    Ja det är alltid lite provocerande att skriva att man flummar vid baljan
                    Sedan hade jag min akvariehobby som jobb, det vill säga att jag hade firma på det, och försökte odla på dom fiskar som man kunde sälja, men självklart så hade jag också en del baljor med lite fiskar som jag tyckte var fina, och som jag inte tjänade några pengar på.
                    Och hoppa över några vattenbyte, det var inte att tänka på, för jag matade rätt friskt och baljorna var alltid fulla. och i och med att alla baljorna var med automatiskt vattenbyte, så var det bara att sätta på några kranar vid vattenbyten.
                    Göra rent filter det vet jag inte vad det är, för att jag behövde aldrig göra det.
                    Förresten, God Jul på dig själv Joe.Janne

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #55
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ha ha ha, specmats, den bjuder jag gärna på.Janne
                      du kanske missförstod mej!? med det negativa menade jag rent generellt
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #56
                        Jag är fortfarande helt övertygad om att det går att tjäna en hel del pengar på fiskodling även i Sverige. Det finns dock en hel del krux som är svårt att komma förbi, ffa "The breaking point", när man ska skippa andra jobb för att satsa på odling. Det är dit jag strävar, men det ska vara så attans smidigt att sköta grejerna så att hälften räcker. Egentligen. Men, men, jag har fortfarande så många saker att utveckla så att det räcker och blir över i något år framöver, om inte mer. Samtidigt har jag skoj och är lycklig... ...fint så.

                        Annars helt enig med Joe. Det finns klockrena sätt att ta död på en hobby, speciellt akvarium. Expandera med fler kar med "vanlig" skötsel är ett sådant, enligt mig.

                        Janne, tackar för dina ord. Jag vet att du är en vettig människa, och ser fram emot fler snack live - hoppas du dyker upp på stämman!! Fast hade du gjort rent filtren eller använt JBF (jäkligt bra filter) så hade du varit din egen fiskman nu!! (du ser glimten i ögat, va?!?)

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

                          #57
                          Gött Patrik - hoppas du når dit du strävar och att du har kul längs vägen gör ju inte saken sämre!

                          Jag har inte så många kar - 5 st (plus varsitt hos sönerna, som jag nån gång hoppas de tar helansvar för) och har inte varit åter i hobbyn mer än 2-3 år, men redan lyckats plocka ner och upp kar ur källaren allt efter intressekurva...just nu 5 igång, men senast i våras bara 2...men det är ett ganska OK sätt att hålla saker i schack om ni fattar! Så får det nog fortgå tills jag får "tillstånd" för ett fiskrum i källaren. Men då ska det planeras från början och vara mycket automatik!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

                            #58
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Jag är fortfarande helt övertygad om att det går att tjäna en hel del pengar på fiskodling även i Sverige. Det finns dock en hel del krux som är svårt att komma förbi, ffa "The breaking point", när man ska skippa andra jobb för att satsa på odling. Det är dit jag strävar, men det ska vara så attans smidigt att sköta grejerna så att hälften räcker. Egentligen. Men, men, jag har fortfarande så många saker att utveckla så att det räcker och blir över i något år framöver, om inte mer. Samtidigt har jag skoj och är lycklig... ...fint så.

                            Annars helt enig med Joe. Det finns klockrena sätt att ta död på en hobby, speciellt akvarium. Expandera med fler kar med "vanlig" skötsel är ett sådant, enligt mig.

                            Janne, tackar för dina ord. Jag vet att du är en vettig människa, och ser fram emot fler snack live - hoppas du dyker upp på stämman!! Fast hade du gjort rent filtren eller använt JBF (jäkligt bra filter) så hade du varit din egen fiskman nu!! (du ser glimten i ögat, va?!?)

                            Hilsen,

                            P
                            får man fråga vilka arter du tänker satsa på? i övrigt intressant tänk/konstruktion med processteknik
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #59
                              Fortfarande osäker på vilka arter det kommer att bli mest odlat på. Senaste odlingsåret har det varit en salig blandning - räkor, killis, gobys, ormhuvudfisk, barber, dvärgciklider, sjöciklider, levandefödare och malar. Då har jag egentligen inte ens ansträngt mig särdeles, inte många firrar jag satt specifikt till lek.

                              Har tre kriterier för arter; jag måste gilla fisken, den ska vara lätt att sälja för en vettig peng och den ska gå lätt att odla. På sista punkten finns en hel del utveckling kvar, finns odlingsmöjligheter som är mycket smidiga och inte kräver särdeles stor arbetsinsats. Ffa ska man komma undan det med att flytta fisk så ofta, det tar massor av tid.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • JohanP
                                Användare
                                • September 2006
                                • 118

                                #60
                                Just nu har jag en väldigt omständig drift av mina kar. 3,5 kbm utspridda på fyra ställen i huset
                                Därmed tar skötseln föööööör lång tid och är snudd på tråkig. När jag hade som flest kar, 34 st, tog veckans två långa pass 5 timmar/st.
                                Gjorde misstaget att KOMMA IGÅNG och göra det fort. Jag har i och för sig dragit upp ganska mycket fisk i denna omständiga anläggning men det ska bli ändring på det. Just nu är jag nere i 18 kar och ska som bäst börja bygga om (efter nästan 1 års planering) och ska landa på 14 kar i själva odlingsrummet. Sen får jag se hur många, så att säga, fina akvarium det blir i huset offentliga rum.
                                I odlingsrummet som är på 14 kvm ska det bli löjligt rationellt och jag förbereder även för att sno rummet intill som är på 24 kvm.

                                Hur mycket tid man lägger på studier, njutning och nätakvaristik vill jag inte ens uppskatta

                                Kommentar

                                Arbetssätt...