Hur mycket tid läggs ner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    #16
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Stämmer absolut!
    Morgonrundan tar säkert en timme! Måste kolla att firrarna äter o att det inte flyter omkring nåt lik.
    Kvällsrundan tar säkert mer tid, då allt ska kollas och beundras.
    Dessimellan, tja ingen vill veta. inte ens jag.
    De enda akvarier som inte tar tid är de tomma, och de har jag ungefär lika många av som de med fisk i!
    Du glömde att räkna tiden på att snickra ställningar
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • peiter
      Användare
      • March 2008
      • 25

      #17
      Totalt så skulle jag gissa på lite drygt en timme per dag hemma och karet på firman får väl en halvtimme per dag. då räknar jag inte med all "tittande och funderande" tid. när det byts vatten och filterrengöring så tar de väl en timme extra skulle jag tro
      /Peter "pastorn" Åsman

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #18
        Ursprungligen postat av Olorin
        Du glömde att räkna tiden på att snickra ställningar
        Det är dessimellantiden!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

          #19
          Hej!
          Är precis klar med veckans vattenbyte. Det tog 2 timmar som alltid.
          Pratar vi h2o byte och matning så blir det i runda slangar 5-6 tim i veckan.
          Mvh Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • roger.j
            Användare
            • June 2008
            • 91

            #20
            Hej
            Har 18 burkar
            2*540l inne
            6*60l i garaget till yngel
            9*275 varav 3st är delade
            1*160 i garaget
            Det tråkiga med att räkna tid är att familjen blir sur för man lägger för mycket tid på sin hobby men skulle jag räkna så tar vatten bytet varje vecka ca 3 tim
            och matning ungefär samma tid om inte mer.(man fastnar alltid i garaget)
            Enligt mig så får det ta den tid det tar för det är fantastiskt kul med denna hobby.
            MVH
            Roger

            Kommentar

            • Mia L
              Användare
              • April 2002
              • 83

              #21
              Ursprungligen postat av joe
              Ni har förstående (alternativt ingen) livskamrater ni gossar! Barn? Jag är imponerad av engagemang och intresse - något som ju jag med flera också får dra nytta av emellanåt!

              Både avundsjuk och inte, jag skulle vilja ha ett litet akvarierum i källaren (här hemma), men jag är inte beredd att byta ut hustru och barn...därför fungerar mitt kontor som akvarierum i liten skala och därvid lär det bestå en tid! Att ett akvarierum i källaren med lite automatik etc. sannolikt inte skulle ta mycket mer tid har liksom inte kommit fram i debatten!

              Jag har fått min dröm uppfylld med ett rum i källaren till min "lilla" hobby och man och stora barn. Det är nu 16 akvarier och det tar ca 1 timme i veckan att byta vatten. Jag har även lite automatik och det är helt enkelt underbart! Jag skulle gärna ha mer av det, men saken är den att det är svårt att fixa och tar MYCKET tid att ordna. Jag är inte så händig och försöker alltid att få någon annan (läs min man) att göra det men det går inte ens med bra betalt Att hitta någon firma som gör saker verkar omöjligt.
              Tiden jag tillbringar där nere är många timmar i veckan som bara är för att njuta eller för att planera nya saker (som tar ännu mer tid). Men njutningen och lugnet där nere går inte att förklara för en icke fisktokig person.
              Mia L

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                #22
                låter bra-att njuta med sina fiskar är underbart hela grejen för mej personligen, lite jobb och mycket utbyte är just nu min filosofi
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #23
                  Ursprungligen postat av joe
                  Ni har förstående (alternativt ingen) livskamrater ni gossar! Barn? Jag är imponerad av engagemang och intresse - något som ju jag med flera också får dra nytta av emellanåt!

                  Både avundsjuk och inte, jag skulle vilja ha ett litet akvarierum i källaren (här hemma), men jag är inte beredd att byta ut hustru och barn...därför fungerar mitt kontor som akvarierum i liten skala och därvid lär det bestå en tid! Att ett akvarierum i källaren med lite automatik etc. sannolikt inte skulle ta mycket mer tid har liksom inte kommit fram i debatten!
                  Nej, ingen direkt livskamrat, jag håller mig med sängvärmare...

                  Sedan är det väldigt svårt att uppskatta tiden som läggs direkt på akvarierna. Med vattenbytena har jag kommit en bra bit på väg mot mer eller mindre automatisering. Mitt mål är att landa i en lokal där tråkjobbet är borta - det tiden ska läggas på är mata fisk, flytta fisk och sätta fisk till lek. Resten ska bara funka. Ungefär så.

                  Ett litet fiskrum kan byggas otroligt effektivt om man tänker efter ordentligt innan man bygger. Kruxet för många är att de har börjat med ett eller ett par akvarier som sköts "normalt", sedan expanderar det med fler kar för att till sist bli näst intill ohållbart med normal skötsel. Och där blir den tidigare roliga hobbyn ett "måste", och allt stannar av. Den fällan vill jag undvika, så därmed läggs mycket tid på att göra allt lättskött. Därför odlar jag inte heller särskilt mycket just nu, har fortfarande kvar en del saker att ordna som förenklar akvarielivet. Ett problem i sammanhanget är att det inte finns särdeles många att snacka med om lite större lösningar, eller att de kostar otroligt mycket pengar.
                  Ibland får man ju också någon idé som behöver testas, som i mitt fall JBF (jäkligt bra filter) samt i nuläget plastbyttor med dubbel botten för växterna. Jag blev även trött på att dosera PMDD för att få igång växterna, så nu har jag helt sonika stoppat ned plastburkar med jord i de karen jag har växter. Tanken är att dessa jordburkar ska läcka lagom med näringsämnen. Verkar faktiskt funka, so far - var ungefär fem veckor sedan jag stoppade ner burkarna och nu börjar det komma fler nya blad. Om jag fattat det rätt tar det ca 6 veckor innan en jordbotten är "mogen". I förrgår var jag också "tvungen" att bygga ihop en ny variant på sandfilter, bara för att testa, och jag klurar även på att ersätta mitt stora filter med flera små sandfilter. Fast de ska byggas och testas först...

                  Utöver det pysslar jag ju en del med hantverk också, och där kan det verkligen rinna iväg tid ibland.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

                    #24
                    Kul att du njuter av ditt fiskrum, Mia! Jag får nog se till att ta vägen om snart för att se skapelsen! 16 akvarier - tänk va mycket Victoriaciklider det skulle kunna bli Men jag njuter också av de kar som står här - igår t.ex var jag själaglad för att en av mina små Yssichromishanar färgade - djup svart med knallröda stjärt och bröstfenor - lite knäpp är man. Det får man klart för sig inte minst när man försöker berätta detta unika? för resten av familjen!

                    Imponerad Patrik! Ditt intresse för hobbyn och nya lösningar har jag för länge sedan uppfattat här på forumet. Det behövs ju att nån testar och är lite nyfiket klurig som du! Att få till ett medelstort akvarierum - som Mias ungefär med säg 10-12 kar av lite större storlek (150-300liter) borde ju inte vara alltför svårt som du skriver och börjar man där så kan ju mycket göras automatiskt/halvautomatiskt och sannerligen inte ta mer tid i anspråk än de fem jag nu har i arbetsrummet! Så kampanjen fortsätter (men emellanåt tror jag det är lättare att bli president ).

                    Kul att få höra lite från olika håll hur de ser på sin hobby och lite filosofi runt omkring, tidsfrågan verkade mer som en katalysator!
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Per B
                      Användare
                      • September 2005
                      • 1250

                      #25
                      Ursprungligen postat av joe
                      Ni har förstående (alternativt ingen) livskamrater ni gossar! Barn? Jag är imponerad av engagemang och intresse - något som ju jag med flera också får dra nytta av emellanåt!
                      Ajajaj, jag missade att sparka på detta inlägg igår. Vad då "gossar" Joe? Är det bara manliga akvarister på vår webbsida? Jag är lite besviken på att Mia inte slog in denna öppna dörr men hon kanske är för van för att ens notera eländet?

                      För att inte framstå som alltför feministisk tvärvänder jag nu och säger: Jo, jag själv har en (halvförstående) livskamrat - det är därför jag bara har fem akvarier!
                      mvh Per

                      Tanganyika och Västafrika i burkarna

                      Kommentar

                      • Santa
                        Användare
                        • December 2006
                        • 93

                        #26
                        Jag håller på ca 1-4 timmar per vardag,sen är det nog runt 3-8 timmar på helgerna.
                        Då är det rengöring,ombyggnad,flytta fisk och matning.
                        Har 60 akvarium och 22 yngelbyttor blir lite o ta hand om..
                        Många timmar så går man bara runt o kollar och kikar vad som händer i burkarna,man får se mycket roligt när alla fiskar parar sig och när dom fixar sina revir.
                        Malawi i massor

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

                          #27
                          Ursprungligen postat av Per Bjellert
                          Ajajaj, jag missade att sparka på detta inlägg igår. Vad då "gossar" Joe? Är det bara manliga akvarister på vår webbsida? Jag är lite besviken på att Mia inte slog in denna öppna dörr men hon kanske är för van för att ens notera eländet?

                          För att inte framstå som alltför feministisk tvärvänder jag nu och säger: Jo, jag själv har en (halvförstående) livskamrat - det är därför jag bara har fem akvarier!
                          Då är vi i samma båt Per! Halvförstående var ordet...jag satsar på att överföra mitt intresse till nån av mina tre grabbar här hemma, just nu verkar det som om mittenkillen "nappat". Han pratar oavbrutet, men minst 80% av snacket handlar om djur och inte minst fiskar. Jo, han har ett eget kar, kanske husets snyggaste!

                          Jag ser vad du skriver Per - men som den feminist jag är så vill jag bara hävda att mitt "gossar" var riktat till Patrik och Albin (och de är väl ändå just gossar?!). Jag önskar också (som du) att det var fler kvinnor som ägnade sig åt denna hobby...men det verkar lika hopplöst som i det andra av mina tidsslukande intressen sportfiske. Visst, de finns, men inte är de många!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

                            #28
                            Ursprungligen postat av Santa
                            Jag håller på ca 1-4 timmar per vardag,sen är det nog runt 3-8 timmar på helgerna.
                            Då är det rengöring,ombyggnad,flytta fisk och matning.
                            Har 60 akvarium och 22 yngelbyttor blir lite o ta hand om..
                            Många timmar så går man bara runt o kollar och kikar vad som händer i burkarna,man får se mycket roligt när alla fiskar parar sig och när dom fixar sina revir.
                            82 kar - det var som attan! Ja , då förstår jag att det går lite tid! Häftigt!
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

                              #29
                              Nu har jag tvättat sand i en j- timme. Letat efter täckglas jag inte hittar.
                              Planterat lite växter i karet. O så måste jag skära till nya täckglas!
                              Massor av timmar till spillo ikväll.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

                                #30
                                Ursprungligen postat av Wilhelm
                                Nu har jag tvättat sand i en j- timme. Letat efter täckglas jag inte hittar.
                                Planterat lite växter i karet. O så måste jag skära till nya täckglas!
                                Massor av timmar till spillo ikväll.
                                Jag tycker det mesta av akvariepysslet är rätt trivsamt, men jag håller med dig Wilhelm - tvätta sand är j...la tråkigt! Men lite impad, du skär till egna täckglas, starkt jobbat!
                                MVH - joe

                                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...