sjuk phenocilus....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • extreme1
    Användare
    • August 2008
    • 39

sjuk phenocilus....

en av mina phenocilus drabbats av något konstigt det ser ut som att huden har blivit torr och frasig och har börjat släppa lite......

någon som har några idér om vad det kan vara och hur man kan bota detta?????????
  • Richardi
    Användare
    • April 2007
    • 84

Har ingen erfarenhet av detta. Men var själv ute på nätet och letade information om parasiter (inre) då jag sprang på detta vilket kanske stämmer in på det du beskriver. Framförallt "slemmet lossnar i flagor". Finns dock säkert någon på detta forumet som kan ge dig ett mer utförligt svar

Symptomlista 1: Ektoparasiter - hudparasiter
    Beteende:

» kliar sig mot stenar eller annat » simmar med ryckiga rörelser » simmar gärna nära bottnen » simmar normalt » står stilla nära bottnen » håller sig undan eller gömmer sig » tappar matlusten » blir jagad » fiskarna dör en-och-en » fiskarna dör många på en gång » viftar mycket med gälfenorna » klämmer ihop fenorna »

Utseende:

» ser litet gråare ut » ser litet slemmig ut » ser mycket slemmig ut » känns slemmig att ta på » ser slemmig ut och slemmet lossnar i flagor » ser pudrad ut ("sammetssjuka, gulddammssjuka") » ser guldpudrad ut ("sammetssjuka, gulddammssjuka") » ett eller båda gällocken är öppna » en eller flera fenor ser smala eller ihopklibbade ut ("torpedsjukan") » fenor försvinner » fenor ser trasiga ut med ojämna kanter » huden mellan fenstrålarna försvinner » fenor ser trasiga ut med jämna kanter » hinna på ögonen

Kommentar

• boflakt
      Användare
      • January 2004
      • 17

Sjukdomstillståndet som "extreme1" beskriver har också ett par av mina Phenochilus drabbats av, sidorna ser gråa/vita ut, som om fisken "legat på golvet". Den kliar sig oavbrutet mot akvarieinredningen och när den inte gör det, står still på botten. Någon som vet hur detta kan medicineras? Det ser ut som att ytterligare ett par firrar börjat klia sig, vill inte att detta sprider sig.

//Bosse
      Det finns inga dumma frågor - bara korkade människor!

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

Ursprungligen postat av boflakt
        Sjukdomstillståndet som "extreme1" beskriver har också ett par av mina Phenochilus drabbats av, sidorna ser gråa/vita ut, som om fisken "legat på golvet". Den kliar sig oavbrutet mot akvarieinredningen och när den inte gör det, står still på botten. Någon som vet hur detta kan medicineras? Det ser ut som att ytterligare ett par firrar börjat klia sig, vill inte att detta sprider sig.

//Bosse
        Testa med att salta, ca 1 dl per 100 liter.Janne

Kommentar

Arbetssätt...