Filterfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • November 2005
    • 415

    Filterfråga

    Stoppade ner ett nytt, litet innerfilter, fyllt med blå filtermatta i ett gammalt väletablerat kar. Tanken är att det så småningom ska sitta i ett nyuppstartat 60L som enda filter. I karet jag satte ner det i så sitter det väl inkörda filter sedan mkt länge. När tror ni att det "nya" filtret är "färdig-preppat" och redo för flytt till det nya karet? Dagar...veckor...?
    Micke
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av Jarnis
    Stoppade ner ett nytt, litet innerfilter, fyllt med blå filtermatta i ett gammalt väletablerat kar. Tanken är att det så småningom ska sitta i ett nyuppstartat 60L som enda filter. I karet jag satte ner det i så sitter det väl inkörda filter sedan mkt länge. När tror ni att det "nya" filtret är "färdig-preppat" och redo för flytt till det nya karet? Dagar...veckor...?
    Vet inte med säkerhet - men jag är ganska säker på att vi åtminstone talar några veckor! Men varje dag är ju iofs bättre än ingenting
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Jag brukar starta ett nytt kar genom att bara ta lite filtergunk från ett väl uppstartat kar. Klart smidigaste sättet, och fungerar ypperligt.
      Tony Englund

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

        #4
        Ursprungligen postat av Tony
        Jag brukar starta ett nytt kar genom att bara ta lite filtergunk från ett väl uppstartat kar. Klart smidigaste sättet, och fungerar ypperligt.
        Samma här. Sen kör jag direkt men tar de lungt med matningen i början. Ta gärna sand från ett väl inkört kar med och lägg i de nya.

        Kommentar

        Arbetssätt...