Varför har VF blivigt så dyrt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3216

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    I Sverige tas i princip inte stora odlade in (åtminstopne om vi pratar om Malawi och Tangnayika) eftersom vi här är så maniska när det gäller att allt skall vara vildfångat och även om en odlad fisk är i klart bättre kondition än en vildfångad så köper folk mycket hellre en dålig vildfångad än en bra odlad - om priset är samma
    Jo, det tas faktiskt in stora utfärgade haplisar från tyskland, det är en grossist i mellansverige som brukar ta några turer till Tyskland några gånger om året och då brukar han ha med sig lite större utfärgade haplisar som sedan är till salu i en del zooaffärer.Janne

Kommentar

• Gabbi
      • April 2002
      • 897

Ursprungligen postat av malawijanne
      1 Gabriella, som inte är mycket för Malawiciklider, plus att Gabbriella jobbar hos dig, och vad jag har sett vad hon tycker om ciklider från malawi,
      Eftersom detta forum saknar en ignorefunktion kunde jag inte undvika detta inlägg, som jag för ovanlighetens skull ska bemöta.

Svaret blir; Lustigt att jag inte såg dig senast jag var nere vid Malawisjön och dök? (totalt ointresserad givetvis.) Men du kanske var på andra sidan?

När det blir DIN tur att göra en kalender får du väl lobba för att varenda månad ståtar med en hongi? Linjeavlad givetvis.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        1/ Oljebolagen har enorma pålägg
        2/ Oljepriset har sjunkit
        Hur kommer det sig att oljebolagen inte är vinstmaskiner om de nu har så stora pålägg? Bästa oljebolaget gjorde väl runt 1 % i vinst förra året om jag inte minns fel.

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Hej!
          Du fick svaret av Kaj P.
          Det jag i första hand tänker på är syd Amerika.
          Tetror, vissa dvärgciklider mm
          Mvh Anders
          Ja, som jag ser det, så kommer vi aldrig att komma till samma slutsats, och det största problemet det är att vi pratar om olika ciklider.
          För visst är det skillnad på en fisk från sydamerika eller en fisk som kommer från Östafrika.
          Men samtidigt är det en fördel att vi har olika uppfattningar.Janne

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3216

Ursprungligen postat av endymion
            Hur kommer det sig att oljebolagen inte är vinstmaskiner om de nu har så stora pålägg? Bästa oljebolaget gjorde väl runt 1 % i vinst förra året om jag inte minns fel.
            Ja nu Albin,nu är du ute på väldigt hal is, vad menar du, hade oljebolagen räknat med 20% vinst , men det blev bara 19%. detta är bara ett exempel.Janne

Kommentar

• nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

Ursprungligen postat av kaj.p
              Beror ockå på vilken fisk man pratar om Ta kardinaltetror går inte o odla till det pris som VF kostar-
              Hej!
              Om just den fisken inte går att odla är det väl ingen större sak att importera någon låda emellanåt, Det finns ju bra många fler arter som simmar lyckligt ovetande i akvarierna här hemma.
              Bra med en affär i Lerum som tar samma pris för VF som odlad. Finns fler sådana affärer?
              Hälsn Nils

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3216

Ursprungligen postat av Gabbi
                Eftersom detta forum saknar en ignorefunktion kunde jag inte undvika detta inlägg, som jag för ovanlighetens skull ska bemöta.

Svaret blir; Lustigt att jag inte såg dig senast jag var nere vid Malawisjön och dök? (totalt ointresserad givetvis.) Men du kanske var på andra sidan?

När det blir DIN tur att göra en kalender får du väl lobba för att varenda månad ståtar med en hongi? Linjeavlad givetvis.
                Ja skoj att du svarar, det respekterar jag dig för, nej jag var inte på andra sidan sjön och jag har aldrig varit där, men jag SKALL åka dit någon gång i mitt liv.
                Ja, jag VILL gärna ta det uppdraget, att göra en kalender för nästa år.Janne
                Senast redigerad av malawijanne; 05 December 2008, 19:59.

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Ursprungligen postat av nils42
                  Hej!
                  Om just den fisken inte går att odla är det väl ingen större sak att importera någon låda emellanåt, Det finns ju bra många fler arter som simmar lyckligt ovetande i akvarierna här hemma.
                  Bra med en affär i Lerum som tar samma pris för VF som odlad. Finns fler sådana affärer?
                  Hälsn Nils
                  Nils
                  Det var inte det jag menade. Den går o odla men den blir i såfall dyrare än VF.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Ursprungligen postat av kaj.p
                    Nils
                    Det var inte det jag menade. Den går o odla men den blir i såfall dyrare än VF.
                    Hej!
                    Exakt, det var det du skrev. Jag läste lite för fort. Ledsen, att jag inte såg det innan.
                    Hälsn Nils

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

Nej jag försöker inte att slira undan, du får gärna dra igång debatten om VF kontra f1, det var ju ett tag sen vi diskuterade det och det har säkert tillkommit nya medlemmar sen sist.Janne
                      -vissa arter är det skillnad på vf och odlat! (man tittar ordentligt),
                      önskar verkligen att det inte var så-då det skulle bli mkt billigare för mej
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3216

Ursprungligen postat av specmats
                        -vissa arter är det skillnad på vf och odlat! (man tittar ordentligt),
                        önskar verkligen att det inte var så-då det skulle bli mkt billigare för mej
                        Jo auratus är väl en av dom firrarna som jag nämde som det är lite lättare att se skillnad mellan odlad eller VF, vissa aulonocaror är relativt lätta att se skillnad på mellan VF och odlad, tropheus tyckte jag var rätt så lätt för några år sen, men nu tycker jag att det är svårare och det beror på att vi har rätt så duktiga tropheusodlare i sverige, och deras odlade fiskar börjar mer och mer se ut som VF.Janne

Kommentar

• Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

Jo auratus är väl en av dom firrarna som jag nämde som det är lite lättare att se skillnad mellan odlad eller VF, vissa aulonocaror är relativt lätta att se skillnad på mellan VF och odlad, tropheus tyckte jag var rätt så lätt för några år sen, men nu tycker jag att det är svårare och det beror på att vi har rätt så duktiga tropheusodlare i sverige, och deras odlade fiskar börjar mer och mer se ut som VF.Janne
                          Tropheus är ju ett bra ex. på skillanden mellan VF och odlad. Frågan är vad det beror på att dom börjar bli snarlika varandra. Är det som du säger Janne att vi blir bättre som odlare eller är det helt enkelt fodret.

Hälsningar

Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3216

Ursprungligen postat av Johan F
                            Tropheus är ju ett bra ex. på skillanden mellan VF och odlad. Frågan är vad det beror på att dom börjar bli snarlika varandra. Är det som du säger Janne att vi blir bättre som odlare eller är det helt enkelt fodret.

Hälsningar

Johan
                            JO det är fodret som har blivit bättre, inget foder är nämnt och inget foder som är glömt. Och att ni stoppar inte i era tropheus så proteinberikat pellets som man gjorde förr i tiden, för att man ville att dom skulle växa upp så fort som möjligt.Janne

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

JO det är fodret som har blivit bättre, inget foder är nämnt och inget foder som är glömt. Och att ni stoppar inte i era tropheus så proteinberikat pellets som man gjorde förr i tiden, för att man ville att dom skulle växa upp så fort som möjligt.Janne
                              Ja du janne det e nog lika bra du kommer till stämman så vi får reda ut detta för jag kommer nöta ner mitt tgb om jag ska svara på detta i skrift =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av endymion
                                Första googleträffen hade denna rubrik
                                Shells vinst är obscen

I andra googleträffen stod detta angivet
                                Oljebolagens vinster under det tredje kvartalet i år kommer troligen att ses som ett högvattenmärke. (dvs största vinsten någonsin)
                                samt detta
                                förra veckan slog ExxonMobil till med en rekordvinst på 14,8 miljarder dollar, Shell redovisade en vinst på 8,5 miljarder dollar och BP landade på 8,1 miljarder dollar.

bägge hämtades från en ekonomisajt - men skit samma - detta har inte med fisk att göra, om man bortser från sardiner i olja

Kommentar

Arbetssätt...