Varför har VF blivigt så dyrt?
Kollaps
X
-
-
Hej!
Inte då, vad är de arbetslösa om inte VF. Det jag undrade för många år sedan var en annan sak; hur skilja VF från odlat och hur vet man vad som är vad, vad som egentligen är VF och vad som är odlat. Försäljarens trovärdiga ögon eller finns det något knep utöver annonsen på akvariet?
Hälsn NilsKommentar
-
Tycker också att i Sverige sätt vi priset helt efter namnet på fisken.
I många länder utomlands är det mer färg, form o storlek som bestämmer priset.
Klart det finns skillnad på fisk o fisk även inom samma art.Kommentar
-
Det skriver jag under på. Akvarieaffärer ( somliga ) har en annan tanke, nämligen att VF kostar så mycket mer än odlat. Är det tjuv och rackarspel? Min tanke var; hur kan man se om det är sant, alldeles sant och inget annat än sanningen?
Hälsn NilsKommentar
-
Kommentar
-
När jag importerade fisk så köpte jag t.ex. in en del vildfångade och odlade fiskar från DeMason i Florida - var de i samma storlek så var priset ungefär detsamma.Kommentar
-
Uppriktigt sagt så tror jag inte att det skiljer så mycket i pris mellan vildfångat och odlat om man jämför med fiskar som är i samma storlek. Jag förutsätter då att det inte rör sig om broilerodlade utan att de odlade har kvar sin naturliga kroppsform.
När jag importerade fisk så köpte jag t.ex. in en del vildfångade och odlade fiskar från DeMason i Florida - var de i samma storlek så var priset ungefär detsamma.Kommentar
-
Hej!
Odlat eller VF kostnaden styrs till stor del av flygkostnader.
I låglöneländer (de flesta akvariefisk täta områden) kostar inte fisken en förmögenhet att få upp till ytan. Odlad fisk i högkostnadsländer kan fisken bli dyrare än VF.
Logistik kostar.
Mvh AndersMvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Framför allt flygplatserna. Frakten ligger på 7-9 euro per kg från Frankfurt till Landvetter o priset Frankfurt till Rom ( ungefär samma sträcka) 3-4 euro. Alla skandinaviska flygplatser lär vara dyra. Detta enligt en tysk grossist.Kommentar
-
Hej!
Odlat eller VF kostnaden styrs till stor del av flygkostnader.
I låglöneländer (de flesta akvariefisk täta områden) kostar inte fisken en förmögenhet att få upp till ytan. Odlad fisk i högkostnadsländer kan fisken bli dyrare än VF.
Logistik kostar.
Mvh Anders
Hälsn NilsKommentar
-
I Sverige tas i princip inte stora odlade in (åtminstopne om vi pratar om Malawi och Tangnayika) eftersom vi här är så maniska när det gäller att allt skall vara vildfångat och även om en odlad fisk är i klart bättre kondition än en vildfångad så köper folk mycket hellre en dålig vildfångad än en bra odlad - om priset är sammaKommentar
-
Kommentar
-
Ciklidleken i lerum tar samma pris odlat som vildfångat om det kommer laifdemason. (undrar varför demasoni heter demasoni). och jag tror att dom tyskodlade hamnar på samma pris.JanneKommentar
-
Men det är väl bra att vi köper VF. Vi stödjer ju de som fångar och gynnar handeln i det landet. Enda nackdelen är om det utfiskas. Det brukar väl vara matfisket som plockar värst?Kommentar
-
Du fick svaret av Kaj P.
Det jag i första hand tänker på är syd Amerika.
Tetror, vissa dvärgciklider mm
Mvh AndersMvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
Kommentar