Varför har VF blivigt så dyrt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

Ursprungligen postat av malawijanne
    Jo auratus är väl en av dom firrarna som jag nämde som det är lite lättare att se skillnad mellan odlad eller VF, vissa aulonocaror är relativt lätta att se skillnad på mellan VF och odlad, tropheus tyckte jag var rätt så lätt för några år sen, men nu tycker jag att det är svårare och det beror på att vi har rätt så duktiga tropheusodlare i sverige, och deras odlade fiskar börjar mer och mer se ut som VF.Janne
    ja att odlade troffar blivit bättre håller ja med om, vilket är riktigt (jul) kul
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja nu Albin,nu är du ute på väldigt hal is, vad menar du, hade oljebolagen räknat med 20% vinst , men det blev bara 19%. detta är bara ett exempel.Janne
      Näe du Janne jag är inte det minsta ute på hal is, fast Jet hade lite mer vinst än vad mindes.

Svenska Shell 0.88 % i vinst
      Få en översikt över nyckeltal, officiella befattningar, adresser etc. för alla företag som levererar årsredovisning till Bolagsverket.

Svenska Statoil 1.17% i vinst

Svenska Hydro 7.60 % i förlust
      Få en översikt över nyckeltal, officiella befattningar, adresser etc. för alla företag som levererar årsredovisning till Bolagsverket.

OK 1.09% i vinst

Din-x 0.37% i förlust

Jet 1.88 % i vinst

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Ursprungligen postat av endymion
        Näe du Janne jag är inte det minsta ute på hal is, fast Jet hade lite mer vinst än vad mindes.

Svenska Shell 0.88 % i vinst

Svenska Statoil 1.17% i vinst

Svenska Hydro 7.60 % i förlust

OK 1.09% i vinst

Din-x 0.37% i förlust

Jet 1.88 % i vinst
        http://www.allabolag.se/5560352287
        VA SA DU NU DÅ JANNE
        ta reda på liiite mer innan du snackar
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          VA SA DU NU DÅ JANNE
          ta reda på liiite mer innan du snackar
          Är du vaken fortfarande, det kanske är dags för dig att natta kudden, du har väl ett jobb att sköta i morron.Janne

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Ursprungligen postat av deelay
            Ja du janne det e nog lika bra du kommer till stämman så vi får reda ut detta för jag kommer nöta ner mitt tgb om jag ska svara på detta i skrift =)
            Janne

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

äsch! deelay kan inte skriva mycket tgb nu! han har bränt fingertopparna på alla mh och halogen (det har jag)
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ursprungligen postat av specmats
                äsch! deelay kan inte skriva mycket tgb nu! han har bränt fingertopparna på alla mh och halogen (det har jag)
                hehe njae, inte än iaf... =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Hej!
                  Frågan är ju egentligen bra om varför VF kostar så mycket mer än odlat. Någon affär i Göteborg ( var annars ) tar lika mycket för VF som för odlat. Hur ser det ut i Sverige för övrigt?
                  Hälsn Nils

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av nils42
                    Hej!
                    Frågan är ju egentligen bra om varför VF kostar så mycket mer än odlat. Någon affär i Göteborg ( var annars ) tar lika mycket för VF som för odlat. Hur ser det ut i Sverige för övrigt?
                    Hälsn Nils
                    Fisk som håvats upp ur ett akvarium 5 kilometer från butiken och åkt flakmoppe dit kontra en fisk som fångats av någon som ska ha lön, av någon som äger en båt som måste tankas som har en annan kille som ska ha lön som sköter bokning av flyg och packning av fisk som simmar i en hyrd lokal som har flera personer som sköter fisken, varvid ett transportföretag(tex sas cargo) tar över, och sedan ska någon betala flyget och avgifter på arlanda och transport till och från flygplatsen... undrar vad som kostar mest =)

Säljer man den odlade för samma pris som den VF så har man en ok vinst, säljer man den VF fisken för samma som den odlade så gör man nog ingen direkt bra affär.

Jag tycker nog VF ligger bra i pris men sen tycker jag priserna på odlad fisk e lite galen, vissa e för dyra och vissa för billiga.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Hej!
                      Nja, jag kanske skrev lite dåligt. VF skickas ju inte precis en och en per flyg, men jag förstår ditt resonemang. Hur mycket kostar VF i förhållande till odlat i Sverige?
                      Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        Hur man än vänder och vrider på saken så är vf, vf,ta ex vf diskus dom har mer action i sig än sina odlade kusiner,dom silar sand och är mer i farten som sagt/Ann-Mari

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

Ursprungligen postat av annmari
                          Hej!
                          Hur man än vänder och vrider på saken så är vf, vf,ta ex vf diskus dom har mer action i sig än sina odlade kusiner,dom silar sand och är mer i farten som sagt/Ann-Mari
                          Hej!
                          Annmari, nu slirar du bort dig från ämnet. Att sila sand har ju inte så mycket med kronor och ören att göra. Frågan var ju istället om priset.
                          Hälsn Nils

Kommentar

• cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

Ursprungligen postat av nils42
                            Hej!
                            Annmari, nu slirar du bort dig från ämnet. Att sila sand har ju inte så mycket med kronor och ören att göra. Frågan var ju istället om priset.
                            Hälsn Nils

jag har för mig att just vf discus brukar kunna vara rejält billiga nästan billigare än odlat i samma storlek....
                            Mvh
                            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

Ursprungligen postat av endymion
                              Fast spalten "vinst" i bokslutet är nåt man kan trolla med hur mycket man vill, så jag vet inte hur mycket det bevisar.

Jag har ärligt talat inte märkt att priset på VF ökat alls, men om det gjort det så har den frågan redan besvarats genom att kronan sjunkit i förhållande till dollarn, som de tyska grossisterna handlar VF fisken för, och euron, som de svenska grossisterna handlar VF fisken från de tyska grossisterna för.

Censur!XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
                              Senast redigerad av Wilhelm; 06 December 2008, 19:32. Anledning: onödigt

Kommentar

• nils42
                                Användare
                                • January 2003
                                • 931

Hej!
                                Vi får nog kalla in Mattias777, som ställde den ursprungliga frågan. Han upplevde skillnaden vara så pass stor att han ställde frågan i det första inlägget i den här tråden.
                                Hälsn Nils
                                PS Mike, forumsreglerna förutsätter ett hövligt språkbruk. DS

Kommentar

Arbetssätt...