Sår på Scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    Sår på Scalarer

    Hej

    Jag har ett antal Scalarer, som verkar må bra. Men för ett tag sedan fick en av hanarna ett kraterformat sår strax under ryggfenan, som till slut blev svampangripet, och den dog. En zoohandlare jag pratade med sa att det orsakades av en parasitmask, och att man kunde se masken rätt tydligt. Men det syns ingen mask, och det skulle ju i så fall drabba fler fiskar på samma gång, och dessutom inte bara Scalarerna. Nu har ännu en fått ett så´nt sår, den här gången precis över äggläggningsröret, det är en romstinn hona.

    Jag undrar om det kan vara som jag tror, att det är för mycket bakterier i vattnet, och såren Scalarerna får när de slåss och biter varandra blir infekterade väldigt lätt. För en annan zoohandlare jag har pratat med sa att såren ser likadana ut (runda), oavsett om de orsakas av parasiter eller av bett av andra fiskar. Någon som har råkat ut för så´na sår på Scalarer, och vet nå´t bra sätt att behandla dem? Jag försökte pensla på ett bakteriedödande medel, Myxazin. Men det ser än så länge inte ut att hjälpa.

    MVH Micke

    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
Arbetssätt...