Lufta ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • August 2004
    • 1607

    Lufta ytterfilter?

    Har ett Tetra Tec EX 1200 som jag inte får bort luften ur. Det går tyst o fint en stund för att sedan pysa och bubbla till i motorhuset/pumpen. Har tömt det flera gånger och gjort om startproceduren, sedan har jag provat att starta o stoppa det massor av gånger för att få ut den sista luften,Det kommer då ut bubblor/luft men tyvärr så verkar det omöjligt då det strax därpå börjar att pysa o fräsa/bubbla i filtret igen. Filtret funkade kanon tills första gången jag gjorde rent det. Efter det har det varit omöjligt att få bort luften igen

    Goda råd mottages gärna
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av doohan
    Har ett Tetra Tec EX 1200 som jag inte får bort luften ur. Det går tyst o fint en stund för att sedan pysa och bubbla till i motorhuset/pumpen. Har tömt det flera gånger och gjort om startproceduren, sedan har jag provat att starta o stoppa det massor av gånger för att få ut den sista luften,Det kommer då ut bubblor/luft men tyvärr så verkar det omöjligt då det strax därpå börjar att pysa o fräsa/bubbla i filtret igen. Filtret funkade kanon tills första gången jag gjorde rent det. Efter det har det varit omöjligt att få bort luften igen

    Goda råd mottages gärna
    Släng skiten
    det läcker
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Trollsvans
      Användare
      • June 2008
      • 35

      #3
      Innan du slänger det, prova att vicka det åt lite olika håll, eventuellt skaka det lätt eller vända uppochner på det.

      Hade samma problem med mitt ena ytterfilter ett tag, men efter att lite då och då skakat ur luft (några gånger om dagen i trefyra dagar) så tystnade filtret och är nu tyst och snällt.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Läcker filtret när du stängt av det? Kolla först alla o-ringar.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Ett tips är som ovan, vicka filtret fram och tillbaka ofta under några dagar. Är det fortfarande luft i filtret så läcker det och suger in luft någonstans. Då är jag mer inne på Christer linje, släng möget och ordna ett Eheim. Trist nog är det så att inga andra tillverkare kommer upp i den klass som Eheim har på ytterfilter (närmast är väl Fluval, men de har långt kvar till Eheim ändå). Eheim är väl värt de extra kronorna de kostar.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Thor
            Användare
            • January 2007
            • 106

            #6
            hej

            har du nåt annat som kastar ut en massa luftbubblor i vattnet ?
            sugs dom in i ytterfiltret?

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • August 2004
              • 1607

              #7
              Tack för alla tips

              Har ej provat alla tips ännu, men skall göra det. Filtret är inte så gammalt. mindre än ett år sedan jag köpte det. Är rädd att det suger in luft någonstans då jag får ut rätt mycket luft när jag slåar av och på filtret. Ändå skvalpar det i filtret när jag vänder på det

              Så frågan är ju vart kan det tjuvlufta? Skall kolla ingående slang o kopplingar. Tror inte det läker mellan pumphuset och själva hinken, Har ej sett till något vattenläckage så därför kan jag tänka mig att det är på insugssidan det ev läcker.

              Sedan har jag inget annat som bubblar i akvariet, SÅ luften måste komma in någon annanstans.

              Skall leta vidare, Tack för alla goda råd. Om det är filtret som är dåligt så blir det ett Eheim nästa gång

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • August 2004
                • 1607

                #8
                Har

                Beställt en ny o-ring för pumphuset / hinken. När jag läger omkull/upp och ner så läker det ut lite vatten, och det verkar komma ut just mellan dessa två. Bara o hoppas att det funkar efter det.

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

                  #9
                  Har du kvar kvitto, i så fall gäller ju forfarande garantin. Tetratec 1200 är de filtrena som för min del har funkat mest bekymmersfritt genom åren och som är absolut tystast enligt mig.

                  Hoppas de löser sig! Återkom med svar!
                  Senast redigerad av tjornpatrik; 06 December 2008, 12:17.

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • August 2004
                    • 1607

                    #10
                    Nu

                    har jag fixat luftläckaget. Lite pinsamt men läckan fanns på insugningsröret(till filtret). Så jag skaffade en gammal klassisk Eheimkrok o nu funkar det kanon= bra fart på vattnet och helt tyst Ska syna det gamla röret som läcker och se om det är spräckt eller om det är en oring som är dålig?

                    Dock kvarstår problemet att filtret läcker vatten när jag vänder upp och ned på filtret, Men det är bara då det läcker?

                    Tack för alla råd!

                    Kommentar

                    • Trollsvans
                      Användare
                      • June 2008
                      • 35

                      #11
                      Kommer det ut vatten någonstans är det med nästan 100% säkerhet även där det kommer in luft...
                      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

                      Kommentar

                      • algskraparn
                        Användare
                        • September 2006
                        • 159

                        #12
                        Innan du slänger filtret:

                        Försäkra dig om att det inte är vatten som är kvar i något skrymsle i motordelen / "locket".

                        Men är det så att du ser att det läcker ut vatten förbi packningen så är det läge att se upp..
                        Packningarna är sjukt känsliga för skador när man tar loss dem (läs senaste numret av tidningen DYK om UV-kamerahus och hur man sköter dem för noggrann förklaring) är du riktigt kylig vänder du "upp och ner" på packningen, det har jag gjort med Eheim ytterfilter några gånger det brukar kunna hålla filtret tätare ett tag i alla fall...

                        Men hade jag varit du och om akvariet t.ex. bor hemma på trägolvet i vardagsrummet hade jag slängt det...

                        PS. Jag kör alltid med innerfilter... DS

                        Kommentar

                        Arbetssätt...