Parasit på Uaru?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andmob
    Användare
    • November 2003
    • 72

    Parasit på Uaru?

    Våra Uaru har fått något maskliknande på bröstfenorna och den ena har även fått något liknande i ögat. Se bilder på: http://www.chestud.chalmers.se/~amoberg/

    På den ena bilden kan man se en lite luddigare sak (inringad), som dessutom klart och tydligt hänger ut från fenan, medan de spikraka masklinkande sakerna är svåra att avgöra huruvida de ligger inuti fenan eller sitter utanpå. Denna luddiga sak såg ut som de raka för några dagar sedan.
    Det kanske kan vara hakmask? Men vad jag förstått brukar det inte direkt vara fenorna som drabbas? Om jag hade varit parasit så hade jag satt mig på något köttigare ställe och svullat i mig av det goda... Där mellan fenstrålarna kan väl inte finnas så mycket att äta? Vill det sig illa så kanske hela kroppen är invaderad fast det är i fenorna och ögat som man kan se dem?

    Hursomhelst så verkar fiskarna inte påverkade. De äter som de ska, kliar sig inte, allt som vanligt helt enkelt...

    Det har nu gått några veckor sedan bilderna togs.. Det ser ut som maskar några dagar, sedan blir det mer luddigt (larvsläpp?), sedan försvinner det. Men det kommer nya. Och det är bara Uaru i akvariet som drabbas. Dock har det aldrig kommit på ögat igen utan det verkar bara vara bröstfenorna som drabbas, vad man kan se i alla fall.
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av andmob
    Våra Uaru har fått något maskliknande på bröstfenorna
    Det måste nästan röra sig om nematoder (rundmaskar), fast jag har aldrig sett det så där. En sökning på nätet antyder att dina maskar kan tänkas tillhöra släktet Philometroides. I så fall är det de vuxna maskarna du ser, medan larverna är i fiskens tarmar.

    Behandling... Tja, du behöver en avmaskningskur för fiskarna. Du kan säkert använda samma mediciner och metoder som rekommenderas mot Camallanus, om du gör en sökning på nätet får du massor av tips.

    Jag personligen skulle köpa avmaskningstabletter för husdjur innehållande Fenbendazol, mortla tabletter i foder, och mata med det i tre dagar, upprepat efter tre veckor. Effektiv koncentration sägs på nätet vara 1.14 gram fenbendazol per halvkilo foder, en tablett Axilur innehåller 0.25 gram fenbendazol.

    Levamisol är tydligen bättre och kan användas som bad, men jag tror det är receptbelagt.

    Men, som sagt, jag har aldrig personligen sett just den här sjukdomen tidigare, så ta mina råd för vad de är värda.

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Jag hade börjat med att testa om Sterazin får bort maskarna. Det brukar vara mycket effektivt på olika maskar.

      Kommentar

      • andmob
        Användare
        • November 2003
        • 72

        #4
        Tack så mycket för snabba svar! Börjar nog med sterazin - enklast när man är lite lat För att sedan gå vidare med andra metoder om det inte verkar funka.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          Den aktiva ingrediensen i Sterazin sägs vara Piperazin (hydrat eller citrat). Det är ett ganska vanligt maskmedel, och kan nog tänkas funka.

          Kommentar

          Arbetssätt...