Darwinåret 2009

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Ursprungligen postat av jarinen
    Du har ju haft dina diskussioner (eller kanske fördömanden) tidigare i tråden, där du sågat till höger o vänster .

Mvh Jari
    Föga förvånande håller jag inte med dig - "fördömande" tycker jag är nästintill ett påhopp - sågat har jag kanske i viss mån, men det bara av den enkla orsaken att det finns fakta och så finns det...

Men detta kan vi väl ta i PM kanske där både du och jag ev. kan utveckla oss...

Så försöker jag låta tråden vara ifred...
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

Hej!
      Galileo Galilei dömd av kyrkan (dog 1642) för att han inte kunde bevisa att jorden roterade runt sin axel. Detta har den katolska kyrkan tagit lärdom av och påven Johannes Paulus II såg till att domen upphävdes i sin helhet 2000 efter andra vatikankonciliet.Det behövdes en påve av hans format för att få slut på denna surdeg som varit en böld i så lång tid.
      Han deklarerade också klart och tydligt att kyrkans kunskapsområde är teologi och filosofi, dvs humanistiska vetenskaper och att det går en rågång mellan kyrkans lära och naturvetenskap som utforskar HUR allt hänger samman. Någon tvist mellan naturvetenskap, teologi och filosofi finns inte. Låt oss hoppas att detta även gäller alla andra samfund.
      Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

På torsdag är det 200 år sedan Darwin föddes.

Göteborgs Domkyrka firar detta med en utställning med titeln Charles Darwin - hans tid och hans teori. Vernissagen äger rum 16 - 17.30, och alla är välkomna.

Det finns knappt ingen info på deras sida tyvärr http://www.svenskakyrkan.se/gbgdomkyrko/
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Hej

Jag har skapat en ny tråd där ni fritt kan diskuttera evolutionen så kan vi nöja oss med att diskuttera Darwinåret här.
          För att hålla rent i andra trådar av mer informativ karraktär startar jag en evolutionstråd. Först några "stolpar" för att styra upp det hela. 1. Darwins teorier har övergått till ett helt vetenskapsfält som kallas evolutionsbiologi. Detta är mycket mer utvecklat än Darwins ursprungliga teorier. Viktigast är
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Hej!
            I radion P1 idag: filosofiska rummet, diskuterade bl a Staffan Ulfstrand om Darwin och hans idé. Programmet går att lyssna på igen via SR i 30 dagar framåt. Tänkvärt.
            Hälsn Nils

Kommentar

• nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

Hej!
              I radions P1 i kväll- bildningsbyrån- diskuterade bl a Uddenberg om Darwin och hans " entre " i Sverige. Dessutom tar radioprogrammet Vetandets värld upp detta ur islams synpunkt och den religionens fyra olika sätt att förhålla sig till detta. Programmen går alltid att lyssna på igen 30 dagar från det att de har sänts.
              Hälsn Nils

Kommentar

• nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

Vill någon höra lite mer om Darwin går det utmärkt att lyssna på radions P1 kl 23.07.

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Jag lägger in informationen som Nturhistoriska Riksmuseet i Stockholm har skickat till mig.

Nytt på museet om Darwin
                  UTSTÄLLNING Nästa gång du besöker oss kan du lära dig mer om varför hela världen jubilerar Charles Darwin i år.

Se vår specialutställning i kassahallen där museets forskare berättar om sin syn på Darwin. Vi fokuserar på Darwins teori om naturligt urval, men också på hans problem med att förklara blommorna och djurens till synes plötsliga uppkomst.

Gå gärna vårt nya Darwin-spår genom tre av våra utställningar! Då lär du dig mer om naturligt urval och livets utveckling på jorden, och om gråsparvarnas haklapp och älgtjurarnas taggar.
                  Nytt om Darwin »

Vandring om, och på, Stockholms berggrund torsdag 7 maj
                  AKTIVITET Darwin var en duktig geolog men han visste knappast något om Stockholms berggrund. Men det gör du efter att ha följt med vår forskare Åke Johansson på vandringen "2 miljarder år på 60 minuter". Ni går genom Bergianska trädgården. Vandringen börjar och slutar i museets huvudentré. Torsdag 7 maj kl 15.
                  Mer om geologivandringen »

Butikens böcker om Darwin
                  BUTIKEN I museibutiken säljer vi nu tio boktitlar med anknytning till Darwin. Fyra av dem
                  skrev han själv. Vi har också ett roligt kort med tillhörande klistermärken med denna
                  evolutionens fader.
                  Böcker om och av Darwin »

Är du 12-14 år och nyfiken?
                  AKTIVITET Välkommen till vår sommarskola! Ta med egen matsäck och gå på upptäcktsfärd i naturen och i museets utställningar. Följ med bakom kulisserna och möt forskare som berättar om fossil och skelett.
                  15-18 juni eller 10-13 augusti kl 9.00-14.00. Pris 500 kr.
                  Läs mer och anmäl dig »
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Det kanske inte har med Darwinåret att göra utan mer med vetenskapsfestivalen i Göteborg.

Jane Godall föreläser kl 16.00 på onsdag på Nordens Ark http://www.nordensark.se/

Jag var och lysnade på henne i går i Göteborg och det var väldigt intressant. En sak som slog mig är att "hennes" chimpanser i Gombe är en del av vårt kulturarv!

En annan är just den lilla skilnaden mellan människor och chimpanser. Vi är extremt lika även om Jane påpekade att inte ens den smartaste chimpansen hon träffat skulle kunna flyga till månen.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• polle
                      Användare
                      • May 2008
                      • 197

Djur och människors moral är hårfin. SR P1 visar i vetenskapsradion att embryo till altruism finns i djurvärlden.

Många djur verkar ha en inbyggd känsla för moral, för vilket beteende som är rätt eller fel. Men frågar är hur sådana uppfattningar uppstod. Vilka drivkrafter i evolutionen kan ha format vår känsla för hur vi bör och inte bör bete oss?
                      Sen efter känslan kom för oss människor språket som grundlade vår dominans på klotet. (min egen tanke)

Jag minns även ett nummer av ill.vetenskap beskriver samma sak, men minns tyvärr inte vilket nummer.
                      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

Rätt år o presentera sådant här
                        Det här är Ida – ett 47 miljoner år gammalt apskelett med människodrag. Nu sägs hon vara den saknade länken i människans evolution. – Det här är det närmaste vi
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Ursprungligen postat av kaj.p
                          Rätt år o presentera sådant här
                          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5183848.ab
                          Intressant artikel.

Kommentar

• polle
                            Användare
                            • May 2008
                            • 197

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Tillägg: Varför skulle en fullvuxen troffe flytta på sig? Den har ju inte gått och blivit fullvuxen utan att ha ett revir.
                            Säger du här att ingen troffe blir vuxen utan eget revir?
                            Det borde ju öka motivationen att emigrera över 500 meter sandstrand.
                            Nä, du säger inte så, men går det att tolka så.
                            Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av polle
                              Säger du här att ingen troffe blir vuxen utan eget revir?
                              Det borde ju öka motivationen att emigrera över 500 meter sandstrand.
                              Nä, du säger inte så, men går det att tolka så.
                              Nej, jag säger att en fullvuxen troffe med revir inte borde ge upp detta "för att gräset kanske är grönare på andra sidan". Fast det är mycket möjligt att troffar inte blir vuxna utan revir. Det är ju ett relativt generellt mönster att det är icke etablerade individer som emmigrerar.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• polle
                                Användare
                                • May 2008
                                • 197

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Nej, jag säger att en fullvuxen troffe med revir inte borde ge upp detta "för att gräset kanske är grönare på andra sidan". Fast det är mycket möjligt att troffar inte blir vuxna utan revir. Det är ju ett relativt generellt mönster att det är icke etablerade individer som emmigrerar.
                                Lite spännande egentligen.
                                Även vi människor, typ Mobergs utvandrarna, är ju lite beroende där.
                                De emigrerade för att det fans möjlighet aqtt fly från det tidigare.
                                'Vissa är äventyrslystna asndra inte och de stannar hemma.

Men en som har, tror jag inte heller att den ger upp vad den har.
                                Men i naturen så stöts många ut och då kom,mer frågan om, räcker 500 meter sand som barriär?

Som vi ibland märker i våra akvarier kan utstötningsmekanismen vara nog så stor. Dvs dö eller stick någon annanstans.

Kommentar

Arbetssätt...