Darwinåret 2009

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

...och här är en annan variant av artikeln.

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Ursprungligen postat av Malawi-micke
      Ingen plats för solidaritet Det finns med andra ord en misstanke om att solidaritet och rättvisa inte har någon plats i en värld där det naturliga urvalet regerar.
      Jag håller med Mikael W - varför skulle detta vara ett problem? Om det verkligen är så att det naturliga urvalet helt regerar / alt. skulle vilja regera, då behövs väl verkligen solidaritet och rättvisa. Och det i samlad tropp från oss alla...att påstå något annat är ju lika dumt som att påstå att marknaden bäst själv reglerar orättvisorna i världen...
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Mikael W
        Varför skulle det vara en motsättning? Om solidaritet och rättvisa gynnar arten (i sådana samhällen människan idag lever i) leder väl evolutionen till att arten blir solidarisk och rättvis.
        Inte arten, individen.

Lite mer utveckat resonemang: Att flockdjur måste vara solidariska är inte svårt att inse. Om vi tittar på oss själva så är det dessutom uppenbart att de vi lägger in i "social kompetens" uppenbarligen gynnar den som har det.

Richard Dawkins anser t ex att religionen har "stulit" samvetet. Samvetet skyddar oss helt enkelt från att bryta mot reglerna som inte "får" brytas. Bryter man reglerna förlorar man antingen i rang eller i värsta fall blir man utslängd ur gruppen. (Vilka reglerna är kan vara kulturellt men vissa regler verkar vara generella).

Problemet är att det enkelt BLIR politik av det.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Lundensis
          ...och här är en annan variant av artikeln.
          http://www.smp.se/nyheter/tt_inrikes...na(1122034).gm
          GP tryckte en variant av det där. TT-skribenten verkar ha missat lite...

"Det finns med andra ord en misstanke om att solidaritet och rättvisa inte har någon plats i en värld där det naturliga urvalet regerar.

Visserligen har ingen biolog i modern tid hävdat av vi är enbart biologiska varelser, utan snarare en blandning av natur och kultur. Men skräcken för Darwin finns ändå där."

Evolutionsbiologer anser inte att "solidaritet och rättvisa inte har någon plats i en värld där det naturliga urvalet regerar". Snarare anser de flesta av oss att samvete mm har evolverat då individen har en fördel av detta. Uppfattningen om att det ska råda "solidaritet och rättvisa" kommer alltså från strukturer i vårt medvetande som är formade av det naturliga urvalet.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            GP tryckte en variant av det där. TT-skribenten verkar ha missat lite...

"Det finns med andra ord en misstanke om att solidaritet och rättvisa inte har någon plats i en värld där det naturliga urvalet regerar.

Visserligen har ingen biolog i modern tid hävdat av vi är enbart biologiska varelser, utan snarare en blandning av natur och kultur. Men skräcken för Darwin finns ändå där."

Evolutionsbiologer anser inte att "solidaritet och rättvisa inte har någon plats i en värld där det naturliga urvalet regerar". Snarare anser de flesta av oss att samvete mm har evolverat då individen har en fördel av detta. Uppfattningen om att det ska råda "solidaritet och rättvisa" kommer alltså från strukturer i vårt medvetande som är formade av det naturliga urvalet.
            Hej!
            Sen är det ju en annan fråga att lägger vi in ord som solidaritet och rättvisa i evoulutionen hamnar vi lätt i tassemarker. Dessa två ord har lika många tolkningar som antalet personer man frågar. Då är sannolikheten stor att det inte längre är evolution vi talar om utan politik där var och en blir salig på sin tro.
            Hälsn Nils

Kommentar

• Mikael W
              NCS Medlem

• August 2002
              • 8621

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Inte arten, individen.
              Ackurat. Skrev fel i hastigheten.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Det har ju rapporterats i vetenskapliga inslag mycket om fiskar i radio, en del även om ciklider. Kommer det en blänkare också om detta i nästa CB?
                Hälsn Nils
                Hej!
                Det rapporterades om hur ciklidhonor i Tanganyika väljer mellan snabba spermier och hur stora spermierna är. Honorna simmar runt och väljer och det låter ju onekligen intressant med tanke på evolutionen. Ola har säkert mer vetande om detta tror jag.
                Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av nils42
                  Hej!
                  Det rapporterades om hur ciklidhonor i Tanganyika väljer mellan snabba spermier och hur stora spermierna är. Honorna simmar runt och väljer och det låter ju onekligen intressant med tanke på evolutionen. Ola har säkert mer vetande om detta tror jag.
                  Hälsn Nils
                  Det skrevs lite om det i en annan tråd. Niclas som gjort studien har lovat att skriva en artikel i Ciklidbladet under året under förutsättningen att han har tid.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Hej!
                    Mer om darwinåret i radion idag. Gå in på sr, p1, lyssna igen och naturmorgon.Lite smått och gott med inriktning på darwinismen.
                    Hälsn Nils

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Darwinismen är intressant och föremål för begrundande för min del men på inget sätt en sanning.

Den har kraftiga brister som alla andra teorier och trossatser. Däremot så är den i denna tid " vetenskaplig och politisk sanning". Något som vi vet sen tidigare kommer att ändras och omprövas .

Mvh Jari

Kommentar

• nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

Ursprungligen postat av jarinen
                        Darwinismen är intressant och föremål för begrundande för min del men på inget sätt en sanning.

Den har kraftiga brister som alla andra teorier och trossatser. Däremot så är den i denna tid " vetenskaplig och politisk sanning". Något som vi vet sen tidigare kommer att ändras och omprövas .

Mvh Jari
                        Hej!
                        Var och en blir salig på sin tro. Lyssna gärna på återutsändningen i radion. Uddenberg m fl medverkar. En intressant morgon för min egen del och också en fråga om evolutionen har något mål.
                        Hälsn Nils

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Mvh Jari
                          ....men den har hållt länge som teori och faktum är att för varje nytt forskningsrön inom biologin får den ytterligare stöd. Jag tvivlar starkt på att Darwins grundläggande principer kommer att ändras eller omprövas.

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Ursprungligen postat av Lundensis
                            ....men den har hållt länge som teori och faktum är att för varje nytt forskningsrön inom biologin får den ytterligare stöd. Jag tvivlar starkt på att Darwins grundläggande principer kommer att ändras eller omprövas.
                            Det var ju det jag sade i mitt förra inlägg att " det är en politisk och vetenskaplig" sanning. Det betyder bara att här och nu så känns det rimligt. Hur rimligt? det beror på media!( och därmed underkänner jag medelsvensson?, ja precis!)

Om du verkligen begrundar kommer du inse att Darwinismen svarar egentligen inte på frågor utan påstår bara en massa saker. Vetenskap är inte sanning, utan bara en rimlig bevisning i en viss tid och kontext. Därför behöver man vara lite försiktig när det gäller "politisk och vetenskaplig korrekthet".

Mvh Jari

Kommentar

• nils42
                              Användare
                              • January 2003
                              • 931

Det var ju det jag sade i mitt förra inlägg att " det är en politisk och vetenskaplig" sanning. Det betyder bara att här och nu så känns det rimligt. Hur rimligt? det beror på media!( och därmed underkänner jag medelsvensson?, ja precis!)

Om du verkligen begrundar kommer du inse att Darwinismen svarar egentligen inte på frågor utan påstår bara en massa saker. Vetenskap är inte sanning, utan bara en rimlig bevisning i en viss tid och kontext. Därför behöver man vara lite försiktig när det gäller "politisk och vetenskaplig korrekthet".

Mvh Jari
                              Hej!
                              Nu är du så pass luddig i ditt skrivande tycker jag, att du borde skriva Vad du egentligen tycker.
                              Hälsn Nils

Kommentar

• Mattias777
                                Användare
                                • November 2006
                                • 1493

JHWH har skapat allting men jag har ingen aning om hur lång tid det tog Men svaret på det om hur det är får vi ju garanterat reda på när vi dör.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

Arbetssätt...