Darwinåret 2009
Kollaps
X
-
-
Jag som trodde att de blev förflyttade.
Vad det gäller troffarna så tror jag också på att om fisken är trygg i sin miljö så stannar den där.
Att det bara är 500 m till nästa lämpliga miljö vet de ju inte om, de har ju aldrig varit där och kan inte se det nya stället heller från där de håller till.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Träd som förflyttar sig, det var något nytt.
Jag som trodde att de blev förflyttade.
Vad det gäller troffarna så tror jag också på att om fisken är trygg i sin miljö så stannar den där.
Att det bara är 500 m till nästa lämpliga miljö vet de ju inte om, de har ju aldrig varit där och kan inte se det nya stället heller från där de håller till.
Du skriver klokt. Fiskarna kan ju inte resonera som amerikafararna på 1800-talet som visste att landet låg där efter sjöresan. En halv kilometer är väl ändå trots allt en lång resa för en liten fisk.
Hälsn NilsKommentar
-
Träd som kan vara 30m höga, betyder att om dom välter är yttersta grenen 30m från centrum
men jag ska vara lite enklare
en krosshoj åker i leran och lersprutet förflyttar sig ca 15m
eller som vanligt med oss människor
vi fångar o förflyttar djur hur som helst
då det inte spelar någon roll om det är frivilligt
Tankfartyg
misslyckade diskusfångster som släpps ut någonannanstans
utsläpp av massor av tropiska fiskar i Sverige
Australien
hundar
kaniner
paddor
Viktoriasjön
Nilabborre
vattenhyasint
men nu ska vi ha jordbruk som kallas för E85
man ka undra vilka som ska svälta dåjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Ett lyckat exempel på arter som etablerat sig pga människan är geckos på Hawaii. Man har tydligen undersökt det och kommit fram till att de inte gör någon skada och har fyllt ut en nisch som ingen annan art haft innan. Någon som har fler exempel på lyckade etableringar?
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ett träd kan inte välja att flytta på sig om det blåser upp till storm, men det kan däremot vårtbitarna. Dessutom har ett träd mycket större vindfång än en vårtbitare. Som jag skrev tidigare, de kryper ner i undervegetationen och är därmed skyddade från stormen (å andra sidan stormar det inte så mycket under sommaren). Men visst, en och annan individ kan säkert blåsa iväg om de är oförsiktiga. Ändå så finner man dem bara på ena sidan om vattendragen som avgränsar deras utbredningsområde. Kan de blåsa över en väg, borde de kunna blåsa iväg över ett litet vattendrag. Vattendragen (t.ex. Klingavälsån) i de trakterna är för det mesta smalare än vägarna, framför allt under sommaren.Senast redigerad av Lundensis; 04 January 2009, 13:21.Kommentar
-
Vad är det för rovdjur som har hindrat fullvuxna troffar att under tusentals, eller miljontals år (vilket man än tror på) att simma över 500 m sand?
Varför är det så vanligt i just Tanganyikasjön? Översätt teorierna till andra sjöar över hela jorden. Har inte alla sjöar höjts och sänks genom tiderna?
Är det bara jag som tycker det är märkligt?
Tillägg: Varför skulle en fullvuxen troffe flytta på sig? Den har ju inte gått och blivit fullvuxen utan att ha ett revir.Senast redigerad av Ola Svensson; 04 January 2009, 17:15.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du menar med resten av dina inlägg i frågan...
När det gäller troffarna så tror jag (men jag vet inte) att en eller annan faktiskt passerar de 500 metrarna, men nu naär vi kan göra genetiska studier så vet vi att arter "klarar" ett visst genflöde mellan varandra utan att särarterna (anassningarna) försvinner och de går upp i varandra.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
När det gäller troffarna så tror jag (men jag vet inte) att en eller annan faktiskt passerar de 500 metrarna, men nu naär vi kan göra genetiska studier så vet vi att arter "klarar" ett visst genflöde mellan varandra utan att särarterna (anassningarna) försvinner och de går upp i varandra.
Genetiska studier är ju " vardagsmat " när det gäller studier nu för tiden. Finns något i ämnet malawiciklider? Själv har jag inte hittat något.
Hälsn NilsKommentar
-
Igår kväll när jag skulle lägga mig så rotade jag lite i högen med gamla ciklidblad (läser bara Bibeln och ciklidbladet så hittade jag nr 5 från 1995 om en resa i Tanganyikasjön.
Där beskrivs på sid 10 det att på en sträcka av 15 km så levde N. daffodil endast på 500 meter. Inget i texten tyder på att det var ett avgränsat rev, utan det verkar som det var klippkust hela vägen.
Daffodilen är ju ingen algätare som tropheus, alltså kan vi inte förklara den lilla utbredningen med födotillgången. Skyll nu inte heller inte detta på mina vänner Frontosorna!FrontosamarkusKommentar
-
Igår kväll när jag skulle lägga mig så rotade jag lite i högen med gamla ciklidblad (läser bara Bibeln och ciklidbladet så hittade jag nr 5 från 1995 om en resa i Tanganyikasjön.
Där beskrivs på sid 10 det att på en sträcka av 15 km så levde N. daffodil endast på 500 meter. Inget i texten tyder på att det var ett avgränsat rev, utan det verkar som det var klippkust hela vägen.
Daffodilen är ju ingen algätare som tropheus, alltså kan vi inte förklara den lilla utbredningen med födotillgången. Skyll nu inte heller inte detta på mina vänner Frontosorna!Kommentar
-
Hej!
Kanske inte fel med öppet sinne ( det tror jag nog vår Herre har begåvat oss med )
Hälsn NilsKommentar
-
Daffodilen är ju ingen algätare som tropheus, alltså kan vi inte förklara den lilla utbredningen med födotillgången. Skyll nu inte heller inte detta på mina vänner Frontosorna!
Sedan skyllde jag inte på frontosan utan det viktigaste i svaret var att de inte passerar sanden då det inte är deras "grej" och att risken att de skulle förolyckas dessutom troligen är rätt stor.
Eftersom du fortsätter med samma fråga men inte är nöjd med svaret så undrar jag varför?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Det var ett skämt om att jag bara läser Bibeln och ciklidbladet. Nog om det.
Mina frågor om Tanganyikaciklidernas ickeutbredning jag fått en del svar på, men svaren var ju ganska självklara, och jag har fortfarande svårt att lägga ett så intresant ämne åt sidan, med svaret att "fiskarna vågar inte simma över sandbotten" eller "dom kan bli uppätna".
Svaret är säkert så enkelt, men följdfrågan blir ju då varför det är så i så få sjöar över hela jorden?
Hallåååå, tycker ni inte det är fachinerande???? Varför simmar abborar kors och tvärs över hela mjörn?FrontosamarkusKommentar
-
Det var ett skämt om att jag bara läser Bibeln och ciklidbladet. Nog om det.
Mina frågor om Tanganyikaciklidernas ickeutbredning jag fått en del svar på, men svaren var ju ganska självklara, och jag har fortfarande svårt att lägga ett så intresant ämne åt sidan, med svaret att "fiskarna vågar inte simma över sandbotten" eller "dom kan bli uppätna".
Svaret är säkert så enkelt, men följdfrågan blir ju då varför det är så i så få sjöar över hela jorden?
Hallåååå, tycker ni inte det är fachinerande???? Varför simmar abborar kors och tvärs över hela mjörn?
Svaret är till att börja med att abborren faktiskt inte simmar kors och tvärs över hela mjörn. Inte alla iallafall. Vissa gör det däremot. Men men. Detta är självklart orsaken till att evolutionsbiologer varit så intresserad av stora gamla sjöar. De påminner om korallrev på många sätt bland annat genom att individer är extremt "filopatriska" dvs de stannar på samma ställe hela livet. Tanganyikasjön är dessutom stoooor! Och så vitt jag vet simmar nilabborrarna över hela sjön...
Just Tanganyikasjön är "full" så chansen att firren hittar ett nytt ställe att slå sig ner på är liten. De rör sig därför inte äver barriärer. Samma gäller t ex en regnskog. Detta är inte fallet i en svensk sjö eller skog. Tittar man på var energin finns så får man en motsvarande bild. I de föregående systemen är den biomassa (levande djur och växter) medan den är sediment och mylla i Svenska system (sedan är Tananyikasjön en sedimentfälla med sitt syrgasfria djup. Detta är mer en ekologisk fråga än en evolutionär. Den evolutionära frågan är: hur kommer det sig att Tanganyikasjön är "full" och hur har det gått till.Senast redigerad av Ola Svensson; 04 January 2009, 19:26.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar