Darwinåret 2009

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Jag tror att Nils syftar på detta inlägg http://www.ciklid.org/forum/showpost...4&postcount=63

Rent generellt är väl kanske alla artiklar välkomna men om jag tar in en sån artikel måste jag ta in eventuella kreationistartiklar ochså och vill vi ha en lång debatt av evolution vs. skapelse? Kanske skulle det vara uppryckande...

Hursomhelts så har jag just börjat läsa Staffan Ulfstrands bok "Darwins idé - den bästa idé som någon någonsin haft och hur den fungerar idag". Ett kapitel handlar om ciklider!
    Hej!
    Det vore väl bra att ha någon/ några artiklar i CB om evolutionen oavsett om tro och förnuft går att förena. Jag har alltid hävdat att vi har fått ett förstånd och att det förståndet måste vi rimligen också använda oss av.Vetenskapen vill ju ingenting, redovisar bara fakta som vi har har kommit fram till idag.
    Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
      Jag vill säga att vetenskapen vet inte allt även om dom tror det,som en lärare förut sa,vetenskapen har fått hjärnan på hjärnan/Ann-Mari

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Ursprungligen postat av nils42
        Hej!
        Det vore väl bra att ha någon/ några artiklar i CB om evolutionen oavsett om tro och förnuft går att förena. Jag har alltid hävdat att vi har fått ett förstånd och att det förståndet måste vi rimligen också använda oss av.Vetenskapen vill ju ingenting, redovisar bara fakta som vi har har kommit fram till idag.
        Hälsn Nils
        Jag tror nog mer som Ola - men å andra sidan så bestämmer väl redaktören en hel del om innehåll och kanske nåt ur det där kapitlet om ciklider i boken du läste just nu Ola skulle kunna passa. (f.ö verkade det vara en läsvärd sak - kollade lite på den på nätet!).

Men jag är inte nån anhängare av nån evolutionsdebatt i Ciklidbladet!!
        MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Ursprungligen postat av annmari
          Hej!
          Jag vill säga att vetenskapen vet inte allt även om dom tror det,som en lärare förut sa,vetenskapen har fått hjärnan på hjärnan/Ann-Mari
          Nämn en enda vetenskapsman som påstår det.

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Ursprungligen postat av joe

Hej!
            Inte jag heller, men eftersom redaktören tyckte sig också behöva ta in artiklar från kreationister för att balansera? vetenskapen med tro för att kunna ta in artikel om evolutionen. Nog tycker jag att Darwinåret inte borde passera oförmärkt förbi i CB.
            Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av nils42
              Hej!
              Inte jag heller, men eftersom redaktören tyckte sig också behöva ta in artiklar från kreationister för att balansera? vetenskapen med tro för att kunna ta in artikel om evolutionen. Nog tycker jag att Darwinåret inte borde passera oförmärkt förbi i CB.
              Hälsn Nils
              Jag menade snarare att jag nog skulle tacka nej till en rent kreationistisk artikel utan ciklidkopplig. Om jag tog in en artikel som specifikt går in på varför kreationismen är fel (och evolutionsteorin extremt sannolik) så blir det svårt att tacka nej till en uppföljande kreationistartikel.

Däremot kan jag nog tacka ja/skriva en artikel om vilka bevis det finns för evolutionen. Det finns dessutom en del ciklidexempel på just detta.

Jag tycker hur som helst att frågan är lite knepig.

Angående Darwinåret så har jag redan frågat ciklidforskare om att skriva om just sin forskning och Darwinåret.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 30 December 2008, 23:06.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Jag är med dig! Kör du på forskaren du redan vidtalat - så slipper vi debattera med kreationisterna (i CB åtminstone!)

Gott Nytt ciklidår till både Nils och Ola!
                MVH - joe

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Jag tror att Nils syftar på detta inlägg http://www.ciklid.org/forum/showpost...4&postcount=63

Rent generellt är väl kanske alla artiklar välkomna men om jag tar in en sån artikel måste jag ta in eventuella kreationistartiklar ochså och vill vi ha en lång debatt av evolution vs. skapelse? Kanske skulle det vara uppryckande...

Hursomhelts så har jag just börjat läsa Staffan Ulfstrands bok "Darwins idé - den bästa idé som någon någonsin haft och hur den fungerar idag". Ett kapitel handlar om ciklider!
                  Det finns mycket som jag personligen tycker är intressant, men tar vi en artikel eller diskussion i detta i bladet tror jag det blir lite för mycket. Men, men, det handlar kanske om hur man skriver den.

För min del känns en sådan artikel inte alls off topic, jag hade uppskattat något sådant. Däremot tror jag inte jag är representativ för medlemmarna generellt. Jag vet inte, men jag tror det vore bättre att ha liknande resonemang på forumet, och inte i bladet. Bladet ska ju kunna läsas länge, och en artikel om liknande saker där lär generera en hel del diskussioner i forumet som kanske är svårt att få ihop som resume i bladet.

Efter lite skrivande så märker jag att jag är kluven... skriver inte under några papper på något, men och, samt, kanske, men... kan fungera bra. Jag vet inte, helt enkelt.

Hilsen,

P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 December 2008, 23:35.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

Ursprungligen postat av Lundensis
                    Du menar alltså att av historien lär vi oss ingenting?
                    Ja det kan jag hålla med om, vi har inte lärt oss ett enda dugg utav historien, vi bara kör på och tror att vi är bättre än föregångaren.Janne

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Ja Ola, jag tycker att det är självklart, är det någon som är villig att skriva en artikel om evolitionen på ciklider, så tycker jag att det hör hemma i bladet.
                      Sedan att Joe i början tog upp något om kreation, som 60 % utav Amerikas befolkning tydligen anammar, nej det har inte med Darwin att göra.Janne

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

Jag tror nog mer som Ola - men å andra sidan så bestämmer väl redaktören en hel del om innehåll och kanske nåt ur det där kapitlet om ciklider i boken du läste just nu Ola skulle kunna passa. (f.ö verkade det vara en läsvärd sak - kollade lite på den på nätet!).

Jasså, varför inte det,Janne
                        Senast redigerad av malawijanne; 31 December 2008, 01:21.

Kommentar

• joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

Ursprungligen postat av malawijanne
                          Jasså, varför inte det,Janne
                          Det kan bli ett långt svar Janne - men det är ju nyårsafton så jag ska försöka vara kort...försöka!

1. Låt mig först klargöra att jag inte under några omständigheter är anhängare av kreationism och/eller ID (intelligent design) idéerna. Jag ser inga som helst problem att kombinera min tro med vetenskapen och t.ex evolutionsteorin. Jag tror också detta framkommit tidigare i tråden!

2. Jag är heller inte emot debatter - tar gärna en då och då - vilket jag också tror framkommit på forumet.

3. men...att debattera/argumentera med kreationister som bygger sina teser på kvasivetenskap leder ingen vart. Det slutar bara med rundgång och frustration och liknar ganska omedelbart den sandlåda vi alla höll till i som barn.

4. Men jag ser gärna srtiklar av typen evolution/ciklider byggda på vetenskapliga FAKTa i CB - och jag ser inte att CB, även om den tar upp evolutionen etc. skulle behöva ta in artiklar om kreationism...

Kort, men jag tror du har min ståndpunkt ganska klart i dessa punkter!

Gott Nytt på dig janne!
                          MVH - joe

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av malawijanne
                            Ja Ola, jag tycker att det är självklart, är det någon som är villig att skriva en artikel om evolitionen på ciklider, så tycker jag att det hör hemma i bladet.
                            Sedan att Joe i början tog upp något om kreation, som 60 % utav Amerikas befolkning tydligen anammar, nej det har inte med Darwin att göra.Janne
                            Hej Janne

Ja om någon vill skriva om evolution av ciklider i Ciklidbladet så är det ju självklart att det ska in, eller om någon vill skriva om vad Darwin och evolutionsteorin betytt för vår kunskap om ciklider och liknande. Jag har som sagt redan bett ett par stycken att göra det men vi får se om någon nappar.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

Läste GP-debatt idag och det tangerar ämnet om Darwinåret i och med att det tar upp debatten/diskrepansen mellan de som "tror" på evolutionen och de som tror på kreationism. En bra artikel, värd att läsa för att förstå något mer...http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=467369

Ursäkta om nån tycker jag kapar tråden - men då kan man ju bara låta bli att läsa artikeln i länken. Och jag menar fortsatt att vi inte ska ha nån debatt i CB, men gärna många artiklar som befäster evolutionstanken (helst då i ett ciklidperspektiv!)
                              MVH - joe

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Läste GP-debatt idag och det tangerar ämnet om Darwinåret i och med att det tar upp debatten/diskrepansen mellan de som "tror" på evolutionen och de som tror på kreationism. En bra artikel, värd att läsa för att förstå något mer...http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=467369

Ursäkta om nån tycker jag kapar tråden - men då kan man ju bara låta bli att läsa artikeln i länken. Och jag menar fortsatt att vi inte ska ha nån debatt i CB, men gärna många artiklar som befäster evolutionstanken (helst då i ett ciklidperspektiv!)
                                Den här artikeln var bland annat sånt som jag hoppades skulle komma upp i tråden.

En kanonartikel faktiskt och intressant även för mig som inte är troende. Fast min bibelkunskap är förtsås över medel misstänker jag då jag kände till det som tas upp.

Edit: Och läser man "tyck till" så ser man hur mycket okunnigt tjaffs det blir.
                                Senast redigerad av Ola Svensson; 01 January 2009, 18:10.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...