Darwinåret 2009
Kollaps
X
-
-
Uttrycket missuppfattas ofta. Det handlar inte om att den starkaste överlever, utan att den som är bäst anpassad till sin miljö överlever. Ett exempel skulle kunna vara att en lite svagare individ hittar ett sätt att överleva och reproducera sig genom andra metoder, exempelvis genom att vara försiktig och smart medan de starka individerna slåss dör i strider. Då är det den "svage" som är "fittest" och får störst chans att föra sina gener vidare. Egenskaperna individen besitter först vidare och utveckling sker. Givetvis är detta ett mycket generellt exempel, men visar ändå principen.
Dessutom måste jag säga att det är synd att ni fuckat upp denna tråd med skräp. Från början var den ju seriös och intressant.Senast redigerad av Zaphi; 01 December 2008, 10:37.Kommentar
-
Du har fel. Det var Spencer som myntade uttrycket "survival of the fittest", inte Darwin. Darwin tyckte dock efter lite övertalan att det var ett ganska bra uttryck.
Uttrycket missuppfattas ofta. Det handlar inte om att den starkaste överlever, utan att den som är bäst anpassad till sin miljö överlever. Ett exempel skulle kunna vara att en lite svagare individ hittar ett sätt att överleva och reproducera sig genom andra metoder, exempelvis genom att vara försiktig och smart medan de starka individerna slåss dör i strider. Då är det den "svage" som är "fittest" och får störst chans att föra sina gener vidare. Egenskaperna individen besitter först vidare och utveckling sker. Givetvis är detta ett mycket generellt exempel, men visar ändå principen.
Dessutom måste jag säga att det är synd att ni fuckat upp denna tråd med skräp. Från början var den ju seriös och intressant.
Ett bättre exempel är t.ex. en egenskap som gynnar födosök. T.ex. snabbhet hos en predator. De individer inom en population som av ärftliga egenskaper är lite snabbare än de andra kommer att ha en viss fördel vid födosök och så även vid flykt från rovdjur som prederar på dem, dvs. de har lite bättre överlevnadschanser. Om man antar att några av dessa individer överlever och lyckas få avkomma kommer en del av avkomman att få dessa "snabba" egenskaper som de i sin tur sprider vidare till sin avkomma. Alltså, principen är att ju fler generationer som går desto fler individer kommer att ha dessa "snabba" egenskaper.
Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar Ola?Kommentar
-
Jag var lite orolig för att mitt exempel skulle analyseras sönder och skrev därför att det var ett generellt exempel...
Mitt exempel är inte något annat än ett försöka att säga att det inte handlar om "den starkes överlevnad". Mitt exempel försöker endast påvisa att det inte handlar om styrka, utan om anpassningsbarhet. Jag trodde jag var pedagogisk när jag tog en motsats till styrka, just för att påvisa uttryckets felaktighet, men det var jag tydligen inte
Ditt exempel är givetvis rätt, men är alldelles för självklart för att påvisa att det inte alltid är den "starke" som vinner då det du säger i princip fortfarande handlar om att vara just stark/snabb.
Det jag försökte säga var att det finns mer udda utvecklingar som inte har med styrka eller snabbhet att göra. Det finns till exempel djur som har utvecklat bort sina inre organ för att överleva bättre. En utveckling som vi människor tycker är helt idiotisk, då vi ju anser att inre organ så som lungor, hjärta, hjärna etc skulle vara ett steg åt rätt håll. Det finns dock djur som inte anser detta och har alltså utvecklat bort dem fär att kunna satsa på andra saker som håller dem vid liv.Kommentar
-
Jag var lite orolig för att mitt exempel skulle analyseras sönder och skrev därför att det var ett generellt exempel...
Mitt exempel är inte något annat än ett försöka att säga att det inte handlar om "den starkes överlevnad". Mitt exempel försöker endast påvisa att det inte handlar om styrka, utan om anpassningsbarhet. Jag trodde jag var pedagogisk när jag tog en motsats till styrka, just för att påvisa uttryckets felaktighet, men det var jag tydligen inte
Ditt exempel är givetvis rätt, men är alldelles för självklart för att påvisa att det inte alltid är den "starke" som vinner då det du säger i princip fortfarande handlar om att vara just stark/snabb.
Det jag försökte säga var att det finns mer udda utvecklingar som inte har med styrka eller snabbhet att göra. Det finns till exempel djur som har utvecklat bort sina inre organ för att överleva bättre. En utveckling som vi människor tycker är helt idiotisk, då vi ju anser att inre organ så som lungor, hjärta, hjärna etc skulle vara ett steg åt rätt håll. Det finns dock djur som inte anser detta och har alltså utvecklat bort dem fär att kunna satsa på andra saker som håller dem vid liv.
Att det finns olika sätt att överleva på vet jag och att i en given situation är en anpassning bra medans den kan vara dålig i en annan situation. Människor kan av olika anledningar inte leva som flygande fåglar eftersom att vi skulle dö varje gång någon t.ex. försökte att flyga genom att kasta sig ut från ett hus. Vi skulle inte heller kunna leva som mullvadar eftersom vi inte har de fysiska attributen för att gräva en lämplig jordhåla inom en rimlig tidsram. Vi kan inte heller leva som värmetåliga mikroorganismer gör, i miljöer med temperturer på närmare 100 grader.
Vad är det för djur du talar om som tillbakabildat sina inre organ?Kommentar
-
Jag minns inte exakt vilket djur det var, men jag har för mig att det var något svampdjur eller någon läderkorall eller manteldjur eller så. Jag tror att vissa manteldjur har ryggsträng som larver men att de tillbakabildas som vuxna.
Det är egentligen ingen konstig tanke. Hos människan har det funnits en mängd organ som inte längre finns eller som finns men inte används, exempelvis blindtarmen...Kommentar
-
Men vi lever ju som fåglar, vi har ju uppfunnit flyg, fallskärmar etc. Det är en märkig evolution i sig
Jag minns inte exakt vilket djur det var, men jag har för mig att det var något svampdjur eller någon läderkorall eller manteldjur eller så. Jag tror att vissa manteldjur har ryggsträng som larver men att de tillbakabildas som vuxna.
Det är egentligen ingen konstig tanke. Hos människan har det funnits en mängd organ som inte längre finns eller som finns men inte används, exempelvis blindtarmen...Kommentar
-
MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Nah jag syftar på allt småtjöt bara, du är inte involverad i detta
Parentes: Bra utropat förresten, du hade en kanonbra auktionsutroparröst. Kjell var bra igång där med, han blev riktigt energiskKommentar
-
Inte en aktivitet men Staffan Ulfstrand som brukar skriva läsvärda böcker ger ut en bok om Darwin. Ett av kapitlen i boken heter Cichliders mångfald.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171398201Kommentar
-
Kommentar
-
Du har fel. Det var Spencer som myntade uttrycket "survival of the fittest", inte Darwin. Darwin tyckte dock efter lite övertalan att det var ett ganska bra uttryck.
Dessutom måste jag säga att det är synd att ni fuckat upp denna tråd med skräp. Från början var den ju seriös och intressant.
Är det nån här som vet när reprisen går?? Den gick tydligen på SVT2 18:00 28/11, ja hittar inget om repriserKommentar
-
Men...?
Har vi verkligen "tillbakabildat" saker etc...?
Är det inte snarare så att vi har en genetiskt variation (med mutationer av gener) som ger olika fenotyper, varvid vissa får ett reproduktivt försprång - och därför ger större avtryck i nästkommande generation.Kommentar
-
OK -detta ska handla om Darwinåret - det var en intressant artikel i GP igår om geologi och kopplingen till hur man "upptäckte" de enorma tidsperspektiv det handlar om. Ganska nytt för mig åtminstone - läsvärt!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Kommentar