Jack Dempsey (Rocio octofasciatus) Med hängande och prickade fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiqtaq
    Användare
    • November 2008
    • 22

    Jack Dempsey (Rocio octofasciatus) Med hängande och prickade fenor

    Var i fiskaffären och hittade till min förskräckelse en Jack Dempsey (
    Rocio octofasciatus) I en såndär liten vattenkub som fiskaffärerna förskräckligt nog brukar placera kampfiskar i. En sådan fisk tyckte jag förtjänade ett bättre liv och jag köpte den därför. När jag kom hem och placerat den i ett av mina akvarier upptäckte jag att den verkade sjuk, men den var och är inte speciellt hängig alls! Kanske inte så förvånande med tanke på hur den behövs leva.

    Firren har iaf 3 (ca 1mm i diameter var) vita prickar (viftar så febrilt med fenorna så jag kan inte se någon tjocklek) vid roten av bägge sina pectoral fins (bröstfenor?). Dessutom är fenorna mycket hängande. Någon som vet vad detta kan vara? Vore roligt att kunna rädda den lille krabatens liv (ca. 10-13 cm lång) nu då jag ändå försökt en gång. Andra gången 'gillt'?

    Bild är lite svårt att ta då han just nu är rädd för de neontetrors som hela tiden håller sig vid glaset (vilka snarare var tänkta att bli jagade än jagare). Tips på sjukdom och eventuellt botemedel uppskattas

    I akvariet i övrigt finns 5 malar, vilka jag inte kan artnamnet på då de inhandlats långt innan jag blev en "seriös akvarist".
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Välkommen till forumet. Jag har sett det där ett flertal gånger men jag vet inte vad det är eller om det går bota. Du kan ta en titt på dessa trådar:

    Hörrni! vad kan detta vara? Såg det på mina X.flavipinnis idag. Kolla just vid gränsen mellan ryggfenan och själva kroppen, ser nästan ut som svamp va? Två fiskar har det vilket gör mig lite orolig att det smittar..... Har flyttat runt firrarna en hel del sista tiden eftersom jag byggt om mina burkar, så dom har nog fått lite

    Det verkar vara manga problem just nu. Jag samlar alla tradar under en sa att vi far en samlad bild. Kan ni lagga upp bilderna i den har traden ocksa? Xenotilapia med vit klump i basen av ryggfenan (Svamp i ryggfenan?) : http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=695691&posted=1#post695691 Caquetaia umbrifera med
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    Arbetssätt...