Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • August 2006
    • 830

Lite tankar:
    Hur funkar det med de andra fiskarna? Beter de sig onormalt också eller är de som vanligt och äter. Kanske ska prova att bygga upp nya rejäla revir?

Kollat vattenvärdena?

Märker du att de får "idiotryck" i karet? Har haft fisk vid några enstaka tillfällen som varit helt hysteriska och sett ut som dina men då har jag alltid sett de ganska tydligt och tom vaknat på natten.

Kliar de sig ofta?

Vet inte om du kör vattenberedningsmedel men de kanske kan vara värt att prova att köra i en del då den minskar stress. Provade med gott resultat på ett malawi kar en gång på jobbet, vet inte om de var något i vattnet som gjorde stressen. Kan ju vara värt att testa ex aquatan.

De är inte mycket spring vid karet, är båda kortsidorna öppna. Om så är fallet prova att täcka en eller båd kortsidorna med tyg.

Kommentar

• Laban
      NCS Medlem
      • January 2013
      • 195

Det är en hörnakvarium som står i hallen så visst är det lite spring ibland.
      Jag har inte märkt att de kliar sig eller får tokryck.
      Övriga firrar äter växer och frodas.
      Jag har provat att köra med och utan bikarbonat och märker ingen skillnad.
      Doseringen har varit samma (1dl/100l) som till vårat 450 malawi som har fungerat klockrent i fyra år. (Jag har aldrig testat vattenvärdena.)
      Akvariet är inrett med två stenrös en stor rot/gren sam ett par växter.
      Cheers,
      Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

Vet inte vad jag ska säga, är fundersam. Hade de varit något med vattenvärden borde ju resten påverkas med tycker jag.

Fajtas de sinsemellan, samma kön? Kanske stressar varandra när ingen ser? Vass inredning (typ hålsten)?

Är de så de kan gömma sig i reviren?
        Senast redigerad av tjornpatrik; 27 November 2008, 21:10.

Kommentar

• Laban
          NCS Medlem
          • January 2013
          • 195

Ja, stenarna är vassa, lavasten. De slåss inte utan håller ihop (hane + hona), ibland ser man att de gnabbas lite men det ser kärleksfullt ut.
          De har inget revir de kan gömma sig i helt . Det som bekymmrar mig mest är nog ändå att de är så skygga och gömmer sig så fort man närmar sig. Står man på håll kan man se dem vara framme och bete sig normalt.
          Senast redigerad av Laban; 27 November 2008, 21:33.
          Cheers,
          Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• tjornpatrik
            Användare
            • August 2006
            • 830

Aha de beter sig normalt när ingen är i närheten, tycker du ska prova att göra ett rejält revir där de kan gömma sig och se vad som händer. Ex kan du ta 2 större stenar och lägga en skifferbit el rotbit eller ngt på så det blir som en grotta. Har de ett ställe dit dom vet att dom kan vända sig för att få trygghet kanske de vågar komma fram.

Kommentar

• Laban
              NCS Medlem
              • January 2013
              • 195

Jag ska ordna det imorgon. Igår blötte jag pelletes så att de sjönk till botten, jag har provat det en massa gånger förr. Hur som helst såg jag bägge käka och tugga med frisk aptit, de verkade dock "tappa ut" det mesta men var på maten flera gånger. Undrar om det kan bero på att jag dagen innan höjde tempen till 28 i 12 timmar (sänkte sedan till normala 26) och saltade 0,5dl/100l?
              Cheers,
              Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• tjornpatrik
                Användare
                • August 2006
                • 830

Tycker inte alls de låter konstigt att de spottar ut delar maten om de är stressade.

Kommentar

• Laban
                  NCS Medlem
                  • January 2013
                  • 195

Hej igen, inhandlade fina mysis på lagret för två veckor sedan och då började de äta även när jag tittade på dem. I går provade jag metmask på burk och de blev som tokiga. De äter nu även räkmixen och är mindre skygga så det börjar arta sig! Tacka för alla råd och tips.
                  Cheers,
                  Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• JockeB
                    Användare
                    • May 2004
                    • 2964

Ursprungligen postat av Laban
                    Hej igen, inhandlade fina mysis på lagret för två veckor sedan och då började de äta även när jag tittade på dem. I går provade jag metmask på burk och de blev som tokiga. De äter nu även räkmixen och är mindre skygga så det börjar arta sig! Tacka för alla råd och tips.
                    Kul att höra Laban Lycka till nu med denna mycket fina ciklid..
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• KuRtaN
                      Användare
                      • February 2008
                      • 778

En kompis till mig fick 3 ganska stora hantelciklider av en annan polare varav den ena hanteln blev utmobbad och dom 2 kvarvarande var jätteskygga i över en månad, man såg dom i stort sett aldrig.
                      Kom heller inte fram och åt men nu för några dagar sedan har dom ändrat beteende totalt, dom är framme och äter och bråkar med dom andra fiskarna och beteer sig som dom ska.
                      Så det kan ju bara vara att vänta, men en rejäl ommöblering skadar säkert inte så alla firrarna får hitta nya revir.
                      Lycka till !
                      Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Laban
                        NCS Medlem
                        • January 2013
                        • 195

Öppnar tråden igen.
                        Idag såg jag när de la rom. De vaktar den för fullt. Är det någon idé att fösöka dra upp några yngel om det skulle bli några?
                        Cheers,
                        Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Öppnar tråden igen.
                          Idag såg jag när de la rom. De vaktar den för fullt. Är det någon idé att fösöka dra upp några yngel om det skulle bli några?
                          Ja, det är det. Kör hårt och grattis till leken! Dina loiselli ser ut att ha skarp gul färg. Sådana vill vi ser fler av. Lägg in bilder på lekparet. Om du inte är medlem så lägg in bilderna på www.geting.se

Kommentar

• Laban
                            NCS Medlem
                            • January 2013
                            • 195

Om äggen kläcks när är det dags att häva upp ynglen? Övrig besättning är en Gibbiceps, en Chokladmal samt 4 8-10cm JD. Jag har tvärr inget yngel kar men ett 100l med ett blåciklid par och en Zebrabotia. Har inte hjärta att nacka dem, kanska man kan slänga ned dem i CA-karet om de inte går att skänka bort. Vad rekommenderar ni?
                            Dottern tog några bilder igår, ska lägga in dem ikväll när jag kommer hem.
                            Cheers,
                            Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

Om äggen kläcks när är det dags att häva upp ynglen? Övrig besättning är en Gibbiceps, en Chokladmal samt 4 8-10cm JD. Jag har tvärr inget yngel kar men ett 100l med ett blåciklid par och en Zebrabotia. Har inte hjärta att nacka dem, kanska man kan slänga ned dem i CA-karet om de inte går att skänka bort. Vad rekommenderar ni?
                              Dottern tog några bilder igår, ska lägga in dem ikväll när jag kommer hem.
                              Både JD och malar är duktiga på att äta rom och yngel. Malar är nattaktiva, så ha en nattlampa tänd så får lekparet det mycket lättare att försvara sitt revir. Ha nattlampan ända tills du flyttar ynglen. Sen när ynglen blivit frisimmande tycker iallafall jag att det är bäst att de går knappt en vecka hos föräldrarna innan man flyttar dem, men då gäller det att du har koll på dem så att de inte hinner bli uppätna under tiden. När det sen blir dags att flytta dem tycker jag att du ska tömma 100-literskaret på fisk och vatten. Fyll på med vatten från det stora karet och flytta över ynglen där. Flytta över blåcikliderna och botian till det andra karet.

Kommentar

• Laban
                                NCS Medlem
                                • January 2013
                                • 195

Här kommer två bilder. Honan jagar bort hanen och vaktar nu själv äggen, är det normalt?
                                Cheers,
                                Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

Arbetssätt...