Är Sigma något att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

Ursprungligen postat av Zaphi
    läsk: Du måste förstå att alla inte vill lägga så mycket pengar som du gör
    Hahah Jo å jag tyckte att min polare va dum i huvudet som både hade 1D mark II + 1Ds mark II + studioprylar för 250 000kr när jag började fota. Jag trodde jag skulle va nöjd me en utrustning för max 10 000kr.

Prylbög som man är så blev de roligare å roligare me att fota me bättre prylar, så jag tycker bara att man ska satsa på Canon eller Nikon så man kan utvecklas för en "billig peng" om man nu skulle falla dit...
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

Ursprungligen postat av Zaphi

läsk: Du måste förstå att alla inte vill lägga så mycket pengar som du gör Det är lite dumt att rekommendera sådana objektiv egentligen, de flesta vill inte lägga mer än kanske 6-8kkr totalt för sitt gear innan de vet om de fastnar. Tyvärr är det ju dock så inom foto att man får det man betalar för. Det är helt enkelt fysiskt omöjligt att bygga billiga objektiv som är bra.

Du har missat att det viktigaste inte är hur mycket pengar man betalar utan att man betalar dem till just Canon. Har på nåt sätt fått en känsla av att att hela Laesks släkt jobbar på Canon eller att han får royalty för varje gång han skriver C**** ordet på ett forum
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Laesk
        Användare
        • February 2004
        • 2447

Canon canon canon canon canon alla i bekantskapskretsen kör Canon ja
        Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

Ursprungligen postat av Laesk
          Se bara till att skriv ut mycket också för C***** skrivare drar mycket både bläck och papper och det gynnar mig som är i pappersbranschen

När får du din 5d mk2 förresten? För du står väl på beställningslistan sen länge eller hur?

Kommentar

• Oden70
            Användare
            • January 2007
            • 869

Den e fin den MEN du har ju trots allt börjat att även rekomendera Nikon till folk Drar dom inte in din royalti då
            Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Laesk
              Användare
              • February 2004
              • 2447

Olorin... haha ok =))
              Nej jag står inte i nån 5D mk2 -kö, så oekonomisk är jag inte så jag köper en ny kamera. Siktar på att komma över en begagnat i februari eller nått.

Klart de tar emot att rekomendera Nikon
              Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Ja det är sant, du halkade lite när du skrev Nikon eller C*****, det var en lite freudianare där.

Aha, du köper bara beg du, själv köper jag bara nytt, fast inte nylanserat. Men det skulle förvåna mig om jag inte köper en 5d mk2 om ett år eller så när priset pressats ner av de billiga butikerna. Rätt sugen på filmfunktionen faktiskt och ISO6400 i ok kvalitet förståss.

Kommentar

• Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

Haha precis!

Ofan, ja nån måste ju köpa nytt, för att vi andra ska kunna göra bra köp =) Annars hade jag vart ruinerad

Ja filma vore grymt kul! Ja ISO6400 vore kul, men räcker med ISO3200 i bra kvalité för min typ av fotografering iaf!
                  Senast redigerad av Laesk; 28 November 2008, 16:14.
                  Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• doctor
                    Användare
                    • December 2003
                    • 238

Ursprungligen postat av olof
                    Hej!

Jag och min fru funderar på en digital systemkamera i julklapp åt oss själva. Kan denna Sigma vara något att ha:

I 40 år har vi erbjudit kreativa människor rätt teknik till rätt pris. Här hittar du allt du behöver inom foto, video, ljud och mycket mer. Välkommen!

Det är ju ett väldigt bra pris och intressant alternativ teknik. Vad säger ni som fotar mycket? Är det bättre att satsa på Canon eller Nikon eller kan detta vara ett alternativ?

mvh

olof

Höll på att köpa på mig en sån när de hade den i sin monter på fotomässan häromveckan. Kändes riktigt bra och bildkvaliteten är utmärkt. Optiken som följer med funkar bra till vardagsfoto men man ska ha i åtanke att sensorn är lite annorlunda jämfört med andra fabrikat. Hade jag köpt den hade den fått jobba när jag plåtar porträtt men vilat när det blivit dags för annat.
                    Är du ute efter en kamera för att du vill ta bättre bilder än med en kompakt men kanske mest fotar när du är ute på semester eller liknande kan det vara ett prisvärt köp för då kanske du inte kommer köpa en massa optik, har man foto som hobby köper man den nog mest för sin speciella sensor och för att få möjligheterna den ger.
                    Jag bangade ur till sist, kunde inte motivera för mig själv att jag behövde en tredje systemkamera.

På förra mässan demade generalagenten kameran och visade bilder utskrivna i A3 format och i grannmontern huserade Canon, det var riktigt roligt när två gubbar kom med sina i sitt tyckte fabulösa kameror, 400d såg det ut som att de hade dinglande på magarna och kläckte ur sig några nedlåtande kommentarer om att de där bilderna kan minsann inte vara bättre än deras Canons... De fick till sist ge upp... Killen som tog bilderna kunde iof sin sak men det gick inte att hitta några som helst fel på bilderna.
                    På samma mässa hördes det för övrigt en massa gnäll från folk som var sura för att Canon placerat 400d'n bland kompaktkamerorna för det är ju en systemkamera och det är ju proffsgrejjer.
                    Ibland är människor roliga på riktigt!

Kommentar

• Olorin
                      Användare
                      • May 2005
                      • 1554

Haha precis!

Ofan, ja nån måste ju köpa nytt, för att vi andra ska kunna göra bra köp =) Annars hade jag vart ruinerad

Ja filma vore grymt kul! Ja ISO6400 vore kul, men räcker med ISO3200 i bra kvalité för min typ av fotografering iaf!
                      3200 Räcker för dig... men det är ju bara för att du suger Vi väntar fortfarande på Bengtzing-i-baljan-med-NCStröjjan-bilden oavsett ISO

Enligt min ringa mening kan man dock aldrig få nog ISO när man plåtar akvarium, det är en drog - gimme more!

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Ursprungligen postat av Olorin
                        3200 Räcker för dig... men det är ju bara för att du suger Vi väntar fortfarande på Bengtzing-i-baljan-med-NCStröjjan-bilden oavsett ISO

Enligt min ringa mening kan man dock aldrig få nog ISO när man plåtar akvarium, det är en drog - gimme more!

Hahahahaha den bilden får du nog vänta på ett tag

Jo de vore la gött att kunna ha slutartider på 1/1000del när man fotar snabba firrar utan blixt.. du låter bortskämd!
                        Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Ursprungligen postat av Micke
                          Sony satsar stort och kommer säkert att vara att räkna med. Ska man fota akvarier kan detta vara värt att ta med i beräkningarna: http://www.roberthammar.se/index.php...systemkameror/
                          ...fast har man sonys blixtar eller de senare minoltablixtarna så löses detta av att man använder den inbyggda blixten för att aktivera slavarna. Det finns ett trådlöst läge som man kan använda.
                          (Fast hur det skall fungera på A900 de vete tusan, den har ju ingen inbyggd blixt)
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

Hahahahaha den bilden får du nog vänta på ett tag

Jo de vore la gött att kunna ha slutartider på 1/1000del när man fotar snabba firrar utan blixt.. du låter bortskämd!
                            Bara en vis erfarenhet efter fotofiaskot i november tävlingen. Vill ha action i bilden och kunde inte gå över 400 ISO på min 20d utan brus. Så då blev det ju bländare 3,0 och lite stödblixt. Hade blivit en fasen så mycket roligare bild med ISO 6400 tror jag.

Vet inte hur man ska få råd med 5dmk2 ligger högt i priolistan.

Kommentar

• Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

Fått tag på nån 5D mk2 ännu?
                              Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

Fått tag på nån 5D mk2 ännu?
                                Har just nu ett visst utrymme i budgeten på jobbet, men jag har svårt att få den att passa in i verksamhetsplanen och så skulle frestelsen av att ha den på kontoret bli oliidlig så det lär nog dröjja ett år. Om nu inte krisen skulle slänga den på reahyllan i mellandagarna mot alla odds...

Kommentar

Arbetssätt...