Ang. F1, F2, F3....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

    Ang. F1, F2, F3....

    Hej!

    Många skriver F1, F2, F3 mm på sina yngel från VF fisk.
    Men är inte det egentligen felaktigt? F1 är väl i själva verket avkomman från korsningar?

    Kan någon bekräfta detta eller är det bara jag som läst fel.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Lutt
    Hej!

    Många skriver F1, F2, F3 mm på sina yngel från VF fisk.
    Men är inte det egentligen felaktigt? F1 är väl i själva verket avkomman från korsningar?

    Kan någon bekräfta detta eller är det bara jag som läst fel.
    F1 betyder filial 1 dvs. avkomma 1. När man parar två arter, linjer, populationer eller två olika individer av "känd" sort (t ex färgformer) kallas dessa F1. Och inom akvaristiken kallar vi yngel efter vildfångat F1.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      F1 betyder filial 1 dvs. avkomma 1. När man parar två arter, linjer, populationer eller två olika individer av "känd" sort (t ex färgformer) kallas dessa F1. Och inom akvaristiken kallar vi yngel efter vildfångat F1.
      Så det är egentligen acceptabelt att skriva F1 yngel av VF föräldrar. Trodde att det var en missuppfattning.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Det är olyckligt att det används på två olika saker men fel är det kanske inte. Alla i hela världen använder F1 för yngel efter vildfångat så det är inte mycket att göra åt. När jag jobbade i Hull använde vi G1 (generation 1) för att skilja dem från F1-hybriderna.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #5
          Jag tror Killisällskapet har bra ordning
          kanske något att kolla på ?
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Jag tror Killisällskapet har bra ordning
            kanske något att kolla på ?
            Hej

            Jag är inte säker på vad du syftar på. De har sina unika stambeteckningar där årtalet för infångandet finns med är det det du menar? Annars minns jag det som att de (eller vi snarare, jag är ju medlem) använder F1 eller är jag helt ute och cyklar nu?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Guy_P
              Användare
              • April 2002
              • 301

              #7
              Jag har aldrig sett beteckningen F1 i samband med killis, däremot har de sitt unika system med tillägsbeteckningar som gör att man kan se: Av vem, var och när ursprungsstammen är fångad.
              Guy

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                F1 är väl den första generationen efter en utgångsgeneration i exempelvis ett vetenskapligt experiment. Utgångsgenerationen kan dock mycket väl vara F5 enligt en akvarist. F1 är alltså egentligen den generation där man kan börja se resultatet av sitt avelsexperiment. Detta kan givetvis vara ett experiment i naturen eller i ett lab. Rätta mig om jag har fel Ola.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  F1 är väl den första generationen efter en utgångsgeneration i exempelvis ett vetenskapligt experiment. Utgångsgenerationen kan dock mycket väl vara F5 enligt en akvarist. F1 är alltså egentligen den generation där man kan börja se resultatet av sitt avelsexperiment. Detta kan givetvis vara ett experiment i naturen eller i ett lab. Rätta mig om jag har fel Ola.
                  Jo, men det betyder egentligen filial 1 dvs. avkomma 1 så det är kanske inte fel, bara förvirrande, att kalla avkomma 1 efter vildfångat F1.

                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  F1 är alltså egentligen den generation där man kan börja se resultatet av sitt avelsexperiment.
                  Snarast är det i F2 man ser effekterna, om det inte finns dominanseffekter od.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Koi-fantast
                    Användare
                    • November 2007
                    • 555

                    #10
                    Jag undrar vem som har rätt i det här ämnet? Det är lite förvirrat med P1, G1, F1, men det här hittade jag från Ottawa Valley Aquarium Society.

                    * If you know the parents are wild caught, those fish are referred to as WC
                    * Fry from WC parents are known as G1
                    * Fry from G1 parents (one generation inbred) are known as G2
                    * If you have two parents of unknown lineage, they can simply be referred to as Tank Raised
                    * Fry from any set of Tank Raised parents are known as F1
                    * As with G2, fry from F1 parents (one generation inbred) are known as F2

                    (http://ovas.ca/index.php?page=46)
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #11
                      Ursprungligen postat av Koi-fantast
                      J
                      * If you know the parents are wild caught, those fish are referred to as WC
                      * Fry from WC parents are known as G1
                      * Fry from G1 parents (one generation inbred) are known as G2
                      * If you have two parents of unknown lineage, they can simply be referred to as Tank Raised
                      * Fry from any set of Tank Raised parents are known as F1
                      * As with G2, fry from F1 parents (one generation inbred) are known as F2
                      Det får stå för dem. Jag har aldrig sett F1 eller G1 användas så, vare sig inom akvaristik eller genetik. Jag tycker faktiskt denna definition av F1 är värre än den gängse (varför alls hålla reda på antal generationer sen du tog in ett par fiskar i akvariet om de inte är vildfångade eller av olika arter/stammar?).

                      "Problemet" med F1 skall inte heller överdrivas - det orsakar ingen förvirring att tala om F1 inom akvaristik och de forskare som använder den vetenskapliga betydelsen av F1 (dvs på hybrider) kan ju lämpligen göra som Ola och köra med G1 istället.

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

                        #12
                        Ok om jag förstått det rätt så är alltså G1 avkomma från VF och F1 avkomma från hybrider?

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lutt
                          Ok om jag förstått det rätt så är alltså G1 avkomma från VF och F1 avkomma från hybrider?
                          För en akvarist är F1 och G1 avkomman från vildfångat.

                          För en forskare/växtodlare/bonde är F1 avkomman från två OLIKA saker. Det kan vara två arter, två populationer, två färgformer eller två så kallade rena linjer.

                          Jag har för mig att den här texten är relativt felfri http://en.wikipedia.org/wiki/F1_hybrid
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...