Att tappa sugen!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

Att tappa sugen!

Lite tråkigt är det när man tappar sugen när det gäller en hobby man har haft i så många år. Jag har inte varit akvarielös på 17 år, men nu är det ett faktum. Det enda som påminner om ett akvarie är ett akvaterrarie med en slamkrypare och de fiskar som inte blev fångade när jag sålde av all fisken. Jag vet inte riktigt varför jag beslutade mig för att lägga ner alltihop, men glädjen finns inte där längre. Intresset finns kvar, men det är inte roligt att byta vatten, mata fisk, eller ens att titta på sina fiskar. Kanske behöver jag bara en paus......
    Planerna på att införskaffa ett nytt kar finns där, men frågan är om, och när. Finns det fler som tappat sugen, men där glädjen kommit tillbaks, jag hoppas verkligen det återkommer för det är en riktigt trevlig hobby, och dessutom är ju ett akvarie en snygg möbel.
    // Magnus Arvidsson
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

Det verkar ändå som att det då och då är någon som ledsnar på fiskarna men det händer ju också kontinuerligt att folk som har "varit torra" ett tag kommer tillbaka igen.

Hoppas att du får tillbaka intresset snart igen.

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Hoppas att det är något annat som du tycker är skoj numera
      men du kommer snart tillbaka
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Ledsamt att höra Bilbo. Ett avbrott i hobbyn kan göra att du/ni kommer tillbaka. Hoppas att vi ses framöver
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

Jag har inte för avsikt att lägga av, vare sig här eller med "Nördarna", däremot är själva akvarierna inget kul längre.
          Kanske var det inköpet av mitt 720 med BTN-Amazonas som gjorde det, helt plötsligt insåg man att det här är det största och snyggaste jag kan ha i detta huset, inga drömmar kvar längre........
          // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Per P
            Användare
            • December 2012
            • 229

Hoppas och tror att intresset kommer tillbaka, titta på mig som varit utan akvarium i 14 år men nu hittat tillbaka igen
            Lycka till
            http://www.facebook.com/home.php#!/p...?id=1606220994

Mvh // Per

Kommentar

• c90368
              Användare
              • September 2007
              • 890

Jag var 28 år då jag sålde mitt 720 kar och övriga kar 1990.

Hade då haft 720 karet i ca tio år och kände ungefär som du gör nu kan jag tänka. Det blev bara en belastning!

Det bidrog väl också att vi flyttade till ett gammalt hus på landet med egen brunn. Vattnet var så hårt så man kunde vrida kalken ur disktrasan Går inte så bra med SA då

Köpte sedan ett 180 liters 2005, var nog mest bara för att det fanns en plats över i köket där ett akvarium passade förbaskat bra och det är ju en fin möbel/tavla.

Ja hur gick det Har just bytt hus för att jag ska få ett akvarierum i källaren
              Drömmer om framtida akvarieprojekt, vattenbyten är ett nöje och det jag bygger nu är en plattform som jag kan ägna mig åt på heltid om 20 år

Så en paus är nog inte helt fel!

Du får ägna dig åt katterna ett tag, vi hade fyra stycken när vi bodde på landet.
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Ursprungligen postat av Bilbo
                Kanske var det inköpet av mitt 720 med BTN-Amazonas som gjorde det, helt plötsligt insåg man att det här är det största och snyggaste jag kan ha i detta huset, inga drömmar kvar längre........
                Att ha drömmar är viktigt, men det behöver ju inte vara de stora karen som gäller. Små kar kan också vara snygga. Du vet säkert att det finns otroligt många möjligheter med biotopakvarier, så där kanske du kan hitta mer inspiration.

Nå, jag har också varit i "tappat sugen"-sitsen, och jag kom också tillbaks. Månne ska det vara en paus nu, lite vila från allting. Förr eller senare så dyker det upp saker från baknacken, och vips står du där igen med blöta händer. Lägg fokus på annat ett tag, om det känns som det gör.

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

Jag har haft svackor innan, men inte så här djupa. Normalt sett slutar svackan med att jag skaffar fler akvarier , frågan är om det blir så den här gången.
                  Om det blir något nytt kar i det här huset så blir det ett möbelkar till vardagsrummet, men det går inte att planera när man inte blir inspirerad av det man ser på bilder eller i verkligheten.
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Hej!
                    Det finns många tappade sugar här i världen och då kan det vara riktigt att göra en paus. Ett tidigare intresse har en märklig envishet att återkomma.
                    Hälsn Nils

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Jag hade ett uppehåll på fem år, när jag jobbade som mest och inte hade tid till nåt annat.
                      Sedan kom suget till akvariehobbyn tillbaka och efter några år värre än någonsin!
                      Så var bara lugn och ta en välbehövlig paus, så kommer du att njuta av dina fiskar när du väl har börjat igen!
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

La upp mina kar på vinden 1985 och startade upp dem igen 2007 så visst kan man göra comeback. Skillnaden för mig var ju att på den tiden hade jag aldrig råd med de fiskar jag ville ha så jag har många drömmar kvar att prova på.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

faktiskt aldrig känt så visst har ja känt mej less på vissa arter men aldrig så att jag vill lägga av helt, för mej kan det vara så att jag aldrig har haft för många kar med massor av jobb utan det har bara varit få med lite jobb.
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• olof
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1823

Ursprungligen postat av Bilbo
                            Lite tråkigt är det när man tappar sugen när det gäller en hobby man har haft i så många år. Jag har inte varit akvarielös på 17 år, men nu är det ett faktum. Det enda som påminner om ett akvarie är ett akvaterrarie med en slamkrypare och de fiskar som inte blev fångade när jag sålde av all fisken. Jag vet inte riktigt varför jag beslutade mig för att lägga ner alltihop, men glädjen finns inte där längre. Intresset finns kvar, men det är inte roligt att byta vatten, mata fisk, eller ens att titta på sina fiskar. Kanske behöver jag bara en paus......
                            Planerna på att införskaffa ett nytt kar finns där, men frågan är om, och när. Finns det fler som tappat sugen, men där glädjen kommit tillbaks, jag hoppas verkligen det återkommer för det är en riktigt trevlig hobby, och dessutom är ju ett akvarie en snygg möbel.
                            Tja! Det är väl inte så mycket att göra åt saken. Det är ju faktiskt så att man inte måste ha akvarium. Vill man inte så slipper man och det är ju ganska schyst.

Jag tror också att det kan ha att göra med att du typ skaffat ditt drömakvarie (inom rimliga begränsningar) och att det inte fanns mer att sträva efter.

Jag brukade samla på kaktusar tidigare och gjorde så ända tills jag besökte en nationalpark i södra Arizona. Kaktusarna var många meter höga och det var även klotkaktusar över meterhöga överallt. Det kändes meningslöst att fortsätta hemma. Nu har jag inte längre några kaktusar.

Jag är nästan lite rädd att åka tillbaka till Amazonas av detta skäl.

mvh

olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• classe
                              NCS Medlem

• April 2007
                              • 1147

tråkigt att höra den tappat sin hobby men hoppas den kommer tillbaka.. jag har köra den i akvarium från jag är 7 år till nu idag nu är över 31år den nu.. har aldrig tröttnar den heller.. tycker kul den göra med nåt hobby i akvarium..
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

Arbetssätt...