Det svenska folkhemmet

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av annmari
    Hej!
    Här behös inga utredningar facket behövs mer än någonsin/Ann-Mari
    Har du ingen egen vilja eller uppfattning

du lägger bara en massa trams citat

Svara på frågan
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Ursprungligen postat av Bilbo
      Hon kommer falla som en fura, garanterat!
      Mycke möjligt, mycke möjligt.

Men i den takt vi just nu förlorar jobb så faller vi oxå i fritt fall.

Så frågan är om pest eller kolera är bäst. En blå röra som sitter i knät på KD eller en rögrönröra i knät på V.

Inget av alternativen är särskilt lockande.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Har du ingen egen vilja eller uppfattning

du lägger bara en massa trams citat

Svara på frågan
        Du får aldrig några svar på frågor från Annmari!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
          Jo Christer jag har en egen uppfattning och vilja jag är för facket jag har sett dom göra kanonjobb på flera håll i landet istället för och vräka ur dig en massa rappakalja kan ju du tala om varför du inte gillar facket,jag har många släktingar som berättat om sina förtroende uppdrag inom facket och jag VET vilken betydelse fackat har men du med din antifackliga inställning borde tänka om/Ann-Mari

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Hej!
            Jo Christer jag har en egen uppfattning och vilja jag är för facket jag har sett dom göra kanonjobb på flera håll i landet istället för och vräka ur dig en massa rappakalja kan ju du tala om varför du inte gillar facket,jag har många släktingar som berättat om sina förtroende uppdrag inom facket och jag VET vilken betydelse fackat har men du med din antifackliga inställning borde tänka om/Ann-Mari
            Svara på frågan
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

Hej!
              Är det ett förtroende uppdrag att äta fikabröd

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Svara på frågan
                Sluta nu Christer, om inte Annmarie vill svara på frågan, så har hon väl ett skäl, och det är väl upp till henne om hon vill svara.
                Och Wilhelm du som forumsvärd är heller inte sen att gå på Annmarie, jag tror att det står något i stadgarna att sådant ska skötas genom Pm.
                Så skärpning både Wilhelm och Christer.Janne

Kommentar

• c90368
                  Användare
                  • September 2007
                  • 890

Mycke läsning att ta ifatt så här sent.

En kort kommentar.

Jag gillar inte facket!

Jag är med i facket!

Istället för att gå ur facket valde jag att bli förtroendeombud, tror jag det heter.

Istället för att klaga ger jag mig in i getingboet, snacka om en katt bland hermelinerna

Ska bli intressant att få se verkligheten från andra sidan

Angående sjukskrivningar och försäkringskassan, tyvärr var det nog dags att göra något!
                  Kändes under en period som Miljöparties flum om friår och medborgarlön redan var infört för de som visste hur man skulle utnyttja systemet.

Därmed inte sagt att dagens nya regelverk kanske är det bästa.
                  Om man tar sig tid och läsa reglerna samt de skyldigheter som läggs på F-kassan så verkar det vara rätt tänk bakom.
                  Hoppas bara att man är lika noga med skyldigheterna om rehap mm som med kraven på den sjuka.
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

Kommentar

• Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

Det var fart i den här tråden. Här kommer facit håll i er.

Vad har facket gjort på senaste tiden?

Centralt åstadkommer facket ingenting numera, det är en elefantkyrkogård för politrucker så väljer varandra i en inbördes kotteriklubb. Man handplockar fackledarna från olika departement och partiledningar(tidigare S och V, men det svänger lite med vem som sitter i regeringen).

Däremot finns det många fackordföranden ute på företagen som gör stordåd för individer. I både små och stora företag förekommer en massa mobbing och andra trakasserier av chefer och kollegor. Jag har sett massor av exempel där chefer sagt typ "nu sa du en sanning för mycket, sluta imorgon". Och strax efter har det stormat in en lokal fackrepresentant och läst upp lagen och förhandlat om saken. Oftast slutar det med en uppgörelse "X slutar på egen begäran och får 2-3 årslöner för lön med arbetsbefrielse". Det är stort tycker jag.

Sen är det ju som Bilbo varit inne på att i större företag är det lätt att motivera med eknomiska skäl varför man inte ska följa turordningen. I huvudsak är företaget och facket eniga om att man inte kan ha med sig de arbetsskygga individerna. Då gör man en omorganisation så att latmaskarna antingen hamnar i arkivet med uppgift att byta glödlampor för en motiverat usel lön eller någon slags lösning om pension/vederlag. Ibland gör facket en skaplig förhandling, ibland lägger man sig på ryggen som ett fnask.

Ett bra fack behövs mer än någonsin, men facket bär på för mycket politiskt dökött som uppbär helt galet omotiverade löner och ersättningar, snorbilliga bostäder i stockholm city, dyra spanläggningar i skärgården och annat lullull. Det borde enligt min mening kapas rakt av ovanför fackklubbsnivå och nyväljas folk som är under 40 år. Ättestupa för politruckerna som inte har någon motivation att förändra och förbättra.

Hur det ska gå till? Inte en susning för det är en svårforcerad koloss som motar in alla yngre i små fåniga ungdomsutskott med motiveringen att de saknar politisk erfarenhet och kompetens.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Bilbo
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 1159

Ursprungligen postat av Olorin

Centralt åstadkommer facket ingenting numera, det är en elefantkyrkogård för politrucker så väljer varandra i en inbördes kotteriklubb. Man handplockar fackledarna från olika departement och partiledningar(tidigare S och V, men det svänger lite med vem som sitter i regeringen).

Däremot finns det många fackordföranden ute på företagen som gör stordåd för individer. I både små och stora företag förekommer en massa mobbing och andra trakasserier av chefer och kollegor. Jag har sett massor av exempel där chefer sagt typ "nu sa du en sanning för mycket, sluta imorgon". Och strax efter har det stormat in en lokal fackrepresentant och läst upp lagen och förhandlat om saken. Oftast slutar det med en uppgörelse "X slutar på egen begäran och får 2-3 årslöner för lön med arbetsbefrielse". Det är stort tycker jag.

Sen är det ju som Bilbo varit inne på att i större företag är det lätt att motivera med eknomiska skäl varför man inte ska följa turordningen. I huvudsak är företaget och facket eniga om att man inte kan ha med sig de arbetsskygga individerna. Då gör man en omorganisation så att latmaskarna antingen hamnar i arkivet med uppgift att byta glödlampor för en motiverat usel lön eller någon slags lösning om pension/vederlag. Ibland gör facket en skaplig förhandling, ibland lägger man sig på ryggen som ett fnask.

Ett bra fack behövs mer än någonsin, men facket bär på för mycket politiskt dökött som uppbär helt galet omotiverade löner och ersättningar, snorbilliga bostäder i stockholm city, dyra spanläggningar i skärgården och annat lullull. Det borde enligt min mening kapas rakt av ovanför fackklubbsnivå och nyväljas folk som är under 40 år. Ättestupa för politruckerna som inte har någon motivation att förändra och förbättra.

Hur det ska gå till? Inte en susning för det är en svårforcerad koloss som motar in alla yngre i små fåniga ungdomsutskott med motiveringen att de saknar politisk erfarenhet och kompetens.
                      WORD!
                      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        Att Wilhelm och Vhrister är antifackliga bryr jag mig inte om facket behövs oavsett vad dessa två tomtar säger/Ann-Mari

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Ursprungligen postat av Olorin

Nej och det lär bli ännu svårare om allt fler yngre går ur facket, med motiveringen att det är förlegat med facket. Men dom säger inte hur vi ska göra istället.
                          Nej dom seglar med och får samma löneförhöjning som alla andra, trots att dom inte behöver lägga en krona i fackavgift.
                          Snacka om solidaritet, det kommer nog att bli ett fint samhälle när dom ska ta över.Janne

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

Ursprungligen postat av c90368
                            Mycke läsning att ta ifatt så här sent.

En kort kommentar.

Jag gillar inte facket!

Jag är med i facket!

Istället för att gå ur facket valde jag att bli förtroendeombud, tror jag det heter.

Istället för att klaga ger jag mig in i getingboet, snacka om en katt bland hermelinerna

Ska bli intressant att få se verkligheten från andra sidan

Angående sjukskrivningar och försäkringskassan, tyvärr var det nog dags att göra något!
                            Kändes under en period som Miljöparties flum om friår och medborgarlön redan var infört för de som visste hur man skulle utnyttja systemet.

Därmed inte sagt att dagens nya regelverk kanske är det bästa.
                            Om man tar sig tid och läsa reglerna samt de skyldigheter som läggs på F-kassan så verkar det vara rätt tänk bakom.
                            Hoppas bara att man är lika noga med skyldigheterna om rehap mm som med kraven på den sjuka.
                            Ja det är den rätta vägen, gå på mötena, bli APO, ställ krav på dom lokala facken så kommer det att sprida sig uppåt. Facket blir aldrig bättre än vad VI gör det till, man får det fack man förtjänar.
                            Ang rehabplaner, ja det ser fint ut på pappret, men eftersom dt bara tar 180 dagar det vill säga 6 månader innan man är tvungen att söka ett annat jobb på hela arbetsmarknaden i hela sverige, och det tar ca 8 månader att bara komma till en ortoped för en undersökning, ja då känns det som att man går händelserna i förväg, om man börjar rehabilitera innan man ens har börjat behandla sjukdomen.
                            Ja det man inte förstår det är bara att beundra.Janne

Kommentar

• Hogan1
                              Användare
                              • August 2008
                              • 149

Ursprungligen postat av malawijanne
                              Ja jag tycker att det är för djävligt det du berättar, men tror du att det hade gått bättre om ni inte haft något fack.
                              För trots allt så la väl företaget ner för att det var olönsamt.Janne

Den här MÅSTE jag bara kommentera.

Ja, bättre vet jag inte om det hade blivit - men om inget kollektivavtal finns, gäller nämligen LAS rakt av. Sist in först ut - inga undantag.

Återkommer med kommentarer på ursprungsfrågeställningen.
                              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Kommentar

• Hogan1
                                Användare
                                • August 2008
                                • 149

Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja vad har hänt med Albins svenska folkhem.
                                Ja tittar man tillbaka dom sista 10-15 åren så är det ren katastrof, eller om man tittar med det så kallade nya arbetarpartiet sista 2 regeringsår så kan man säga att katastrof är inte namnet, det är total kollaps.
                                Först så höjde dom akassan, konsekvensen blev att dom som var mest utsatta och som var dom som mest behövde det.
                                Dom hade inte råd att vara med akassa.
                                Sedan lägger dom till en ny lag som gäller från den 1/7.
                                Det var nästa dråpslag, nu gick dom ett steg till, dom sjuka måste vi få i arbete igen, för att dom bara fuskar.
                                Ja den 1/1 09 så kommer 30000 st att bli utan sjukpenning, det gäller både förtidspensionerade och sjuka som går på sjukpenning, dom sjuka som inte kan ta sig till jobbet, dom får socialen ta hand om, men klart det billigare för staten. Men klart dom är fortfarande lika sjuka, men då var lagstiftaren så smart så han skriver. citat. vi frågar inte hur sjuk du är, men däremot så frågar vi istället vilken arbetsförmåga du har.
                                Ja som en proffessor i reumatolog sa. om arbetsförmåga.
                                Ja enligt dom nya reglerna så räcker det att du kan slicka ett frimärke, ja du kan alltså så vara helt förlamad, men nu enligt försäkringskassans nya regler så är du 100% arbetsför, det gäller bara att hitta det jobbet, och då är du tvungen att söka på hela abetsmarknaden det vill säga hela Sverige.
                                Ja där har ni några tänkvärda grejer som jag hoppas att vi kan ventilera.Janne
                                Får se om någon orkar läsa detta - men jag måste börja med en liten ingress för att senare närma mig pudelns kärna:

Efter krigsslutet 1945 sökte den svenska industrin aktivt efter arbetskraft, främst i Italien och Jugoslavien, detta av skäl som den stora efterfrågan på svenska varor. Arbetskraftsinvdningen fungerade väl, de som sökte sig till Sverige, lärde sig svenska, flöt in i arbetslivet, man blev helt enkelt svenskar.

Framemot 1970-talet handlade arbetskraftsinvanding mest om den nordiska arbetsmarknaden. Det som i ”dåtiden” kallades arbetskraftsinvandning upphörde år 1972 genom facklig påverkan.

När dörren för arbetskraftsinvanding stängdes, kom den snart att ersättas av ”asylinvandring” med hänvisning till Genéve-konventionen. Men den konventionen byggde på perioden under ”kalla krigets” tid, för att kunna omhänderta de fåtaliga som lyckades fly till väst från det stängda Östeuropa.

Det var år 1975, alltså på Palmes tid, som Riksdagen fattade beslut om de invandrarpolitiska målen för ett sk "mångkulturellt" Sverige med stolta honnörsorden: jämlikhet, valfrihet och samverkan. (Prop 1975:26).

I lagstiftningen har dessa mål varit grundläggande. Beslutet var ett klart avståndstagande från en assimilationspolitik.

Det svenska folket fick i allmänhet aldrig klart för sig vad politiken egentligen skulle föra med sig. Det fanns ju ingen som frågade svenskarna om deras åsikter när politiken fastlades som handlade om att påtvinga dem en ny identitet.

När riksdagen, i dec 1997 efter 22 år, fastlade en ny invandringspolitik, skedde det än en gång över huvudet på det svenska folket (Prop 1997/98:16).
                                Det fanns ju ingen som informerade svenskarna om den nya inriktningen numera benämnd "Mångfald och Integrationspolitik". Politiken kommer att omfatta alla samhällsområden av betydelse.

Fram till 1990 hade Sverige en internationellt sett nästan unik situation med hög sysselsättning för såväl män som kvinnor.

I mars 1990, det år då sysselsättningen låg på topp, hade drygt 4,5 miljoner arbete. Andelen sysselsatta var då 83%.

Hösten 1990 kom en konjunkturnedgång som blev kraftigare än vad någon kunde föreställa sig. Bortemot 600.000 jobb försvann i Sverige.

Nästan hela den ökning i sysselsättning som ägt rum under den föregående 20-års perioden raderades inom loppet av ett par år. Flertalet av Västeuropas länder brottas med samma problem som Sverige, dålig tillväxt, arbetslöshet och budgetunderskott. Men i inget annat land försämrades samhällsekonomin så snabbt.

Men ökningen av sysselsättning på arbetsmarknaden, under efterkrigstiden, ägde rum i den offentliga sektorn, dvs stat, landsting och kommuner. På 1960-talet sysselsatte den c:a 300.000 personer och som mest 1990 c:a 1,4 milj. Under 1991-96 försvann där nära 240.000 jobb. Under de närmaste 5 åren måste ytterligare 100.000 offentliga jobb bort om landsting och kommuner skall nå ekonomisk balans.

Rationaliseringar och krav på kompetenshöjningar inom företag och myndigheter är orsaken bakom förändringarna. Kraven på effektivitetshöjningar har gjort att företagen "trimmat" sina organisationer till det yttersta vilket skickat ut människor i arbetslöshet. C:a 100.000 jobb "försvann" när de anställda blev "friskare".
                                Sjukskrivningarna minskade dramatiskt och den överkapacitet arbetsgivarna hade haft avvecklades. Den kraftiga nedgången av byggande är ytterligare en orsak till nedgången.

Nu börjar vi närma oss.....

På 25 år från 1970 till 1995 ökade antal utrikes födda med c:a 400.000 personer. Antalet utrikes födda per 1 jan 1997 var c:a 944.000, varav c:a 330.000 kom från de nordiska länderna.
                                Av utrikes födda är ca. en halv miljon svenska medborgare. I Sverige bor i dag c:a 300.000 födda i andra nordiska länder, c:a 300.000 födda i övriga Europa, c:a 300.000 från Asien, Afrika och Sydamerika, samt 20.000 födda i Nordamerika.
                                Antal personer som är födda i Sverige men har minst en förälder född i annat land är ca. 700.000. I genomsnitt det senaste decenniet har c:a 50.000 personer per år invandrat till Sverige.

Det är utifrån denna bakgrund vi skall betrakta politikernas ansträngningar att tvinga in invandrare på arbetsmarknaden i arbetslöshetens Sverige.
                                Det finns helt enkelt inte jobb ens till svenskar.

Med hjälp av besvärjelsen "mångfald" skall dock invandrarna tvingas in på arbetsmarknaden. Mot de ogina arbetsgivarna, som hitintills sägs ha bortsorterat de högt kompetenta invandrarnas ansökningar, riktas nu kampanjer för att de skall tillvarata den ovärderliga kompetens invandrarna besitter och som svenska folket anses sakna.

Sådär ja.... Nu kanske jag kan försöka närma mig saken....

Alltså - den "invandringspolitik" som förts de senaste 30 åren har kostat det svenska samhället hundratals och åter hundratals miljarder - utan att folket har haft ett dugg att säga till om. Alla nuvarande riksdagspartier har mer eller mindre varit överens (åtminstone officiellt) och det har därför inte varit möjligt för folket att "rösta med fötterna" om det varit så att man föredragit en annan invandringspolitik än den förda.

Det finns uträkningar som säger att den förda politiken på det här området kostar nästan 300 miljarder årligen - och något nyktrare bedömningar som säger 50 miljarder.
                                Den exakta siffran går inte att få fram eftersom politikerna har gjort allt de kan för att dölja siffrorna. Men att det kostar mer än 50 miljarder går nog inte att komma ifrån.

Nu då..

Den enda slutsatsen som går att dra är att pengarna helt enkelt inte räcker för att klara den välfärd vi blivit vana vid. Vi har i många år kunnat se genom fingrarna på att det finns ett stort antal fuskare både bland invandrare och svenskar - pengarna har räckt ändå. Det har ju bara varit att skruva upp skatten lite mer, spara lite här och där tills det till slut tagit stopp.

När den nya regeringen trädde till var det i och för sig nästan för sent att stoppa utvecklingen - men man måste ju försöka och började därför med A-kassan som ju inte på långa vägar räckte till för att betala för arbetslösheten. Det är simpel matematik - räcker inte pengarna måste mer tillföras - och i första hand blir det då de som förväntas utnyttja a-kassan som får betala. Självklart - vem annars??

På något sätt måste kostnadsneutralitet uppnås i alla transfereningssystem. Vi kan helt enkelt inte ha en verksamhet (ett land) där alla system står på minus. Det går inte. Räkningen måste betalas och skattevägen är inte rätt väg att gå längre. Det måste sparas.

Sen kom turen till sjukskrivningarna och förtidspensioneringarna. Det är ett oomkullrunkeligt faktum att det fuskats kopiöst med detta - och det måste helt enkelt åtgärdas.
                                Tyvärr har det inte varit möjligt att göra om systemet på ett sådant sätt att endast de skyldiga drabbas.
                                Det hade annars varit den mest sympatiska vägen att gå och jag tror att endast fuskarna själva och ett antal personer på vänsterkanten hade gnällt om någon kommit på ett kassaskåpssäkert sätt att sätta dit fuskarna enbart.

Nu går inte det (allt för personalkrävande och integritetskränkande - vi skulle behöva ett STASI-system för att få bukt med det) och därför inför man ett system som tyvärr drabbar de som är verkligt sjuka och mer i behov av vård och vila än att behöva söka jobb i Korpilombolo eller Smygehuk.

Alltså - det går inte utan att myndigheten efterliknar Gestapo eller STASI att komma tillrätta med fusket. Det fanns två vägar att gå.
                                Antingen skiter man i fuskarna och låter systemet fortsätta att kosta pengar och så höjer man skatterna.
                                Eller - så gör man som man gjort, drar alla över en kam - inför ett system som kommer åt fuskarna och som drabbar de verkligt sjuka.

Ett rättvist system är helt enkelt inte möjligt så länge vi har arbetsskygga individer, fuskare och parasiter som gör allt för att hålla sig undan. Alla system kostar pengar - och våra (landets) pengar räcker inte till.

Jag fyller gänra på med mer - men det tror jag inte är någon som vill....
                                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Kommentar

Arbetssätt...