Men du Janne kan ha fel nu och men du om nån borde veta...skapade inte brandmännen ett eget fack?
Det svenska folkhemmet
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
När (i modern tid) gjorde facket någon skillnad egentligen?
Jag gick ur facket, men gick med igen när arbetsmarknaden vände, jag ser det som ett sätt att få behålla mitt jobb om det skulle bli en förhandlingssituation. Det har tyvärr ingenting med solidaritet att göra. Fackpamparna i LO-borgen tänker tyvärr inte heller på solidaritet, utan mest på hur mycket av min fackavgift som skall skänkas till sossarnas valrörele, och hur mycket som skall gå till deras egna fantasilöner.// Magnus ArvidssonKommentar
-
Ja så kan man ju se det. Det är väl snarare så att när man nyanställer försöker man täppa till de kompetensluckor som finns för o öka sin konkurrenskraft. Skall man sedan i ett dåligt läge låta denna kompetens gå så försämrar man ju för alla kvarvarande.
Alla jobbar inte kommunalt Janne för där finns ingen konkurrens.
Så tro inte att man kan skicka dom som är lite sämre till kommunerna, nej det går inte, för då kostar det pengar.
Och kommunerna är faktiskt dom som har fått sämst betyg när det gäller att vara en bra arbetsgivare.JanneKommentar
-
Du missförstod mig, om det är fler än 10 anställda får de göra hur många undantag de vill, om de är väl motiverade.// Magnus ArvidssonKommentar
-
Det är lugnt Christer, jag fick vara kvar, utan att vara ett undantag. I alla fall ett tag till. Annars får man väl åka till Stockholm och jobba svart, det finns det tydligen en marknad för där, i alla fall om man kan snickra!// Magnus ArvidssonKommentar
-
Nej heltidsbrandmännen skapade inget eget fack, men däremot deltidsbrandmännen har haft ett fack sedan 30 talet, och där har en del utav heltidsbrandmännen gått med, på grund utav den så kallade fajten som kommunal gjorde, dom blev besvikna, och vi som jobbar heltid vi är ca 5000 brandmän dom som jobbar deltid är ca 30000 brandmän, om man jobbar som deltid så har man ett annat jobb.JanneKommentar
-
Företaget är inte nedlagt. Jag tror att om vi inte hade haft något fack så skulle företaget sparkat de som inte är duktiga. Detta skulle inneburit att ett gäng 55-60 åringar kommit ut på den öppna arbetsmarknaden och helt plötsligt varit tvugna att anstränga sig lite. Rättvist? Jag vet inte!// Magnus ArvidssonKommentar
-
Företaget är inte nedlagt. Jag tror att om vi inte hade haft något fack så skulle företaget sparkat de som inte är duktiga. Detta skulle inneburit att ett gäng 55-60 åringar kommit ut på den öppna arbetsmarknaden och helt plötsligt varit tvugna att anstränga sig lite. Rättvist? Jag vet inte!Kommentar
-
dom äldre får sluta dom äger allt redan
dom yngre stannar o framtiden är räddadjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Hej!
Hej!
Christers uppfattning om facket skiter jag i Bilbo utan facket hade arbetstagarna utnyttjats till det grövsta det har vi sett tusen ex på i liberalismens spår därför behövs ett fack som står på arbetarnas sida och gör sitt jobb för dom jag skulle aldrig själv ta jobb på en arbetplats utana ett tryckt fackligt medlemskap, folk som tycker facket har gjort sitt vet inte ett skit vad dom talar om/Ann-MariKommentar
-
Jag sitter precis som många andra och väntar på ett enda exempel på vad för nytta facket gjort i modern tid. Finns det något?Tony EnglundKommentar
-
Ska vi bara kasta ut dom äldre utför ättestupan då, för dom lär inte få någon pension med en gång, on man anses som arbetsför.JanneKommentar
-
Kommentar
-
Naturligtvis är inte alla äldre sådana, och de kanske inte kan hålla samma tempo som de unga, men de äldre som är duktiga och erfarna kompenserar det genom att göra rätt från början och jobbar därmed minst lika bra som de yngre.// Magnus ArvidssonKommentar
-
de yngre får jobba kvar ,de äldre får avtalspension.
det e så sandvik hoppas lösa den akuta krisen(kommer ursprungligen därifrån=släkt o vänner där)
mvh DanneKommentar
Kommentar