Sammantaget tror jag att det som fackföreningarna gjort tidigare, med t.ex kollektivavtal och liknande är av godo, men däremot känner jag att facket nu har spelat ut sin roll. Om företagen kan gå till länsarbetsnämnden och säga: "Vi har inte råd att följa lagen, så vi vill slippa!" och de får dispenser beviljade, då känns det tämligen meningslöst att ha lagstiftning. Tänk själv vad smidigt att få fortkörningsböter, och kunna säga, "Jag vill slippa, för jag har inte råd!"
Det svenska folkhemmet
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Kommentar
-
Hej!
Hej!
Fel Bilbo facket behövs mer än någonsin då nylibealism slår hårt och där orättvisor slår hårt ett strkat fack är bra för hela landet att säga det du säger är som att säga att bilen behövs inte längre/Ann-MariKommentar
-
Sammantaget tror jag att det som fackföreningarna gjort tidigare, med t.ex kollektivavtal och liknande är av godo, men däremot känner jag att facket nu har spelat ut sin roll. Om företagen kan gå till länsarbetsnämnden och säga: "Vi har inte råd att följa lagen, så vi vill slippa!" och de får dispenser beviljade, då känns det tämligen meningslöst att ha lagstiftning. Tänk själv vad smidigt att få fortkörningsböter, och kunna säga, "Jag vill slippa, för jag har inte råd!"
Och dom två ska vara viktiga för företaget.
Sedan gäller sist in först ut, och det kan man tycka mycket om, framförallt arbetsgivaren har alltid tyckt att det har varit för djävligt, ska jag verkligen behöva behålla honom som har jobbat här i 30 år, han är ju helt slut, nej jag vill ha den här pigga 25 åringen istället.JanneKommentar
-
Kommentar
-
Samtidigt kan man ju undra vad fackföreningarna lägger sin energi på idag.
Några lysande exempel:
- Blockad av en pallfabrik i småland med en anställd. Företaget ville inte teckna kollektivavtal av religiösa skäl, och den anställde ville inte ha något kollektivavtal.
- Vägra sophämtning från en restaurang som inte tyckte sig ha tid med den ökade administration det skulle innebära att teckna kollektivavtal för sin enda anställd.
- Kommunals storstrejk härom året där den enda som blev drabbad i slutänden var "tredje man" dvs vi vanliga människor. Kommunalarna fick inte igenom sina krav, och arbetsgivarna tjänade pengar genom att slippa betala ut löner!
Det är ju lite sjukt, det kan väl till och med du hålla med om Janne?// Magnus ArvidssonKommentar
-
säg när dom gjorde något stort å då menar jag inte att hålla tal o skriva autografer eller att ta feta löner eller få paradlägenheter på Östermalmjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
På tal om facket så kan jag berätta att det på min arbetsplats finns två inhyrda estländare som facket inte kan göra något åt. De ingår nämligen inte i vår personal, så därför behöver de inte sägas upp, trots att de arbetat hos oss så kort tid.
Förmodligen är detta den framtid vi har framför oss: Ett fåtal kompetenta fast anställda och resten av personalen består av lågavlönade inhyrda från baltikum.
HURRA, HURRA vad underbart det är med fri arbetskraftsinvandring!
Och är vi inte enade mot detta nya EU fenomen så kommer vi snart bli statare igen så det är viktigare än nånsin att vara med facket nu.JanneKommentar
-
Vad menar du nu Bilbo, du skrev ju innan att dom gamla blev kvar, det är väl så när det gäller las så kan arbetsgivarn bara ta bort 2st eller är det ändrat.
Sedan gäller sist in först ut, och det kan man tycka mycket om, framförallt arbetsgivaren har alltid tyckt att det har varit för djävligt, ska jag verkligen behöva behålla honom som har jobbat här i 30 år, han är ju helt slut, nej jag vill ha den här pigga 25 åringen istället.Janne
Alla jobbar inte kommunalt Janne för där finns ingen konkurrens.Kommentar
-
Bilbo: Håller med dig...visst är facket lite förlegat.
Jag själv går in när jag har rast och ut när rasten är slut. Alla gör det inte och visst borde det kännas skönt när man har stöttning från facket att man går ut från lunchrummet 10 minuter efter alla andra.Kommentar
-
Vad menar du nu Bilbo, du skrev ju innan att dom gamla blev kvar, det är väl så när det gäller las så kan arbetsgivarn bara ta bort 2st eller är det ändrat.
Sedan gäller sist in först ut, och det kan man tycka mycket om, framförallt arbetsgivaren har alltid tyckt att det har varit för djävligt, ska jag verkligen behöva behålla honom som har jobbat här i 30 år, han är ju helt slut, nej jag vill ha den här pigga 25 åringen istället.Janne
Den dispens som gavs på mitt jobb var den regel som säger att om man varslar mer än 25 personer skall uppsägningstiden vara minst 4 månader. Genom att skriva ett litet brev till länsarbetsnämnden fich företaget ner den tiden till 2 månader, vilket innebär att folket inte behöver komma tillbaks efter julledigheten.// Magnus ArvidssonKommentar
-
Samtidigt kan man ju undra vad fackföreningarna lägger sin energi på idag.
Några lysande exempel:
- Blockad av en pallfabrik i småland med en anställd. Företaget ville inte teckna kollektivavtal av religiösa skäl, och den anställde ville inte ha något kollektivavtal.
- Vägra sophämtning från en restaurang som inte tyckte sig ha tid med den ökade administration det skulle innebära att teckna kollektivavtal för sin enda anställd.
- Kommunals storstrejk härom året där den enda som blev drabbad i slutänden var "tredje man" dvs vi vanliga människor. Kommunalarna fick inte igenom sina krav, och arbetsgivarna tjänade pengar genom att slippa betala ut löner!
Det är ju lite sjukt, det kan väl till och med du hålla med om Janne?
Jag tyckte också att vi tar fajten strejken blev pajas, men det var dom i förbundet som sålde oss med ylva i spetsen, och att hon får sitta kvar det är för mig obegripligt. Men som sagt trots att det händer lite dåliga grejer med facket ibland.Så är det viktigare än nånsin att vi är med i facket.JanneKommentar
-
När det gäller turordningen så får arbetsgivaren göra hur många undantag de vill, regeln med två personer gäller bara om det är max 10 anställda. Däremot så måste undantagen vara "väl motiverade". Motiveringen brukar i regel vara: "Om vi inte får göra dessa undantag måste vi stänga ner hela fabriken!", säg den förhandlare som säger emot med den motiveringen.
Den dispens som gavs på mitt jobb var den regel som säger att om man varslar mer än 25 personer skall uppsägningstiden vara minst 4 månader. Genom att skriva ett litet brev till länsarbetsnämnden fich företaget ner den tiden till 2 månader, vilket innebär att folket inte behöver komma tillbaks efter julledigheten.
För trots allt så la väl företaget ner för att det var olönsamt.JanneKommentar
-
När det gäller turordningen så får arbetsgivaren göra hur många undantag de vill, regeln med två personer gäller bara om det är max 10 anställda. Däremot så måste undantagen vara "väl motiverade". Motiveringen brukar i regel vara: "Om vi inte får göra dessa undantag måste vi stänga ner hela fabriken!", säg den förhandlare som säger emot med den motiveringen.Kommentar
-
När det gäller turordningen så får arbetsgivaren göra hur många undantag de vill, regeln med två personer gäller bara om det är max 10 anställda. Däremot så måste undantagen vara "väl motiverade". Motiveringen brukar i regel vara: "Om vi inte får göra dessa undantag måste vi stänga ner hela fabriken!", säg den förhandlare som säger emot med den motiveringen.
Den dispens som gavs på mitt jobb var den regel som säger att om man varslar mer än 25 personer skall uppsägningstiden vara minst 4 månader. Genom att skriva ett litet brev till länsarbetsnämnden fich företaget ner den tiden till 2 månader, vilket innebär att folket inte behöver komma tillbaks efter julledigheten.
om du är en av dom, bryt ihop o kom igen tänk på att du är unik med spetskompetens......det var säkert ett skitjobb med dålig arbetsgivare som sket i dig, låt dom alldrig göra det igen, nästa jobb blir bättrejag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
Kommentar