Det svenska folkhemmet

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av Bright_Blue
    Ett rakt svar om jag ska vara ärlig, vet ej. Frågan är om de har behövt göra något? Tror fackets bara existens förhindarar mycket skit, iaf inom byggsektorn.
    Vad förhindrar Facket som inte redan finns i lagar

det som skrivs är lagliga byggen eller resturanger som sätts i blockad
    och förr var det även transporter som stoppades godtyckligt av envåldshärskare i facket
    för dom frågade ingen eller kollade lagarna
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Jag kan tala om att facket inte kunde göra någonting när drygt hälften av personalen fick gå från min arbetsplats. De försökte, men kunde inte göra något. LAS (Lagen om anställningsskydd) är så meningslös så att den knappt är värd pappret den är skriven på.
      Samtidigt så måste man förstå arbetsgivaren, att vi behåller anställda som knappt gjort ett handtag på tio år medan vi får avskeda unga och amitiösa killar och tjejer med nyköpta hus och småbarn är också på grund av LAS. Så man kan säga att i det fallet där jag jobbar så gynnar inte denna lag någon part, mer än de latmaskar som får vara kvar fast de egentligen skulle åkt ut på arslet för länge sedan.
      Det som tråden egentligen handlade om med det svenska folkhemmet så är det nedmonterat, på gott och ont. Jag har ingen lust att försörja de som vill utnyttja välfärdssystemet, samtidigt som jag inte vill att de som verkligen skulle behöva vara sjukskrivna/förtidspensionärer skall tvingas att jobba. Men hur ska man veta?
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        Malwaijanen stå på dig jag håller på dig chefen har helt fel i sin syn på facket liksom flera här/Ann-Mari PS utan facket går den svenska arbetsmarknaden under helt klart/ ge fan i och klanka på facket
        Ska vi ta det från början.....alla är inte som dig, alla som inte håller med dig har inte fel och alla har rätt till att yttra sig.

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Ett rakt svar om jag ska vara ärlig, vet ej. Frågan är om de har behövt göra något? Tror fackets bara existens förhindarar mycket skit, iaf inom byggsektorn.
          Just precis Joel, du har fattat det. det är därför jag tycker det är så osolidariskt utav många yngre arbetare att gå ur facket.Janne
          Senast redigerad av malawijanne; 22 November 2008, 23:42.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Chefen när stod du på dom sämst ställdas sida sist??/Ann-Mari

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Ursprungligen postat av Lutt
              Ska vi ta det från början.....alla är inte som dig, alla som inte håller med dig har inte fel och alla har rätt till att yttra sig.
              Ja, det var en bra kommentar Lutt, alla har en åsikt och alla ska ha rätt att utrycka den.
              För annars lär det inte bli bra.Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja dom försvarar väl arbetsrätten hela tiden, utan facket så skulle ju arbetsgivaren kunna sparka arbetstagaren hej vilt.
                Men och andra sidan så om arbetsgivarn vill sparka någon så gör han det ändå,då tar han den kostnden som det kostar i AD, det brukar väl kosta en 150000kr plus rättegångskostnader.
                Men det är som du säger, Christer hade inte facket funnits så hade det blivit billigare att sparka folk.Janne
                Vet inte Janne
                sist jag var på Fackit kostade det en månadslön, samt att jag fick dokument på att personen alldrig skulle hälsa på
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Ursprungligen postat av Bilbo
                  Jag kan tala om att facket inte kunde göra någonting när drygt hälften av personalen fick gå från min arbetsplats. De försökte, men kunde inte göra något. LAS (Lagen om anställningsskydd) är så meningslös så att den knappt är värd pappret den är skriven på.
                  Samtidigt så måste man förstå arbetsgivaren, att vi behåller anställda som knappt gjort ett handtag på tio år medan vi får avskeda unga och amitiösa killar och tjejer med nyköpta hus och småbarn är också på grund av LAS. Så man kan säga att i det fallet där jag jobbar så gynnar inte denna lag någon part, mer än de latmaskar som får vara kvar fast de egentligen skulle åkt ut på arslet för länge sedan.
                  Det som tråden egentligen handlade om med det svenska folkhemmet så är det nedmonterat, på gott och ont. Jag har ingen lust att försörja de som vill utnyttja välfärdssystemet, samtidigt som jag inte vill att de som verkligen skulle behöva vara sjukskrivna/förtidspensionärer skall tvingas att jobba. Men hur ska man veta?
                  Amen
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor

Kommentar

• Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

På tal om facket så kan jag berätta att det på min arbetsplats finns två inhyrda estländare som facket inte kan göra något åt. De ingår nämligen inte i vår personal, så därför behöver de inte sägas upp, trots att de arbetat hos oss så kort tid.
                    Förmodligen är detta den framtid vi har framför oss: Ett fåtal kompetenta fast anställda och resten av personalen består av lågavlönade inhyrda från baltikum.
                    HURRA, HURRA vad underbart det är med fri arbetskraftsinvandring!
                    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Lutt
                      Användare
                      • October 2005
                      • 1919

Ja, det var en bra kommentar Lutt, alla har en åsikt och alla ska ha rätt att utrycka den.
                      För annars lär det inte bli bra.Janne
                      Känns konstigt, men jag håller med dig Janne

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Vad förhindrar Facket som inte redan finns i lagar

det som skrivs är lagliga byggen eller resturanger som sätts i blockad
                        och förr var det även transporter som stoppades godtyckligt av envåldshärskare i facket
                        för dom frågade ingen eller kollade lagarna
                        Ja hoffa gjorde säkert saker som inte var helt rumsrena, med hjälp av cosanostra, men det var på 30 talet i Amerika, men jag tror samtidigt att det var lite skillnad på lagar och regler som gällde då, tex var nog inte poliskåren så vass.
                        Så det känns väl inte riktigt relativt att ta upp Christer, men lagliga byggen eller restauranger som stoppas godtyckligt det är viktigare.
                        Har facket blivit dömt för något av det du säger?Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Man ska inte klanka ner på dom som vill jobba
                          själv har jag goda erfarenheter av

Ester, Polacker, Finnar

dom snackar ingen skit i mobilen

dom jobbar gärna 10timmar om dagen helger inga problem

dom är på arbetsplatsen

är det rast en timme betyder det inte en timme o tio minuter

om dom är sjuka då är man orolig för då är dom mycket sjuka
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

Vet inte Janne
                            sist jag var på Fackit kostade det en månadslön, samt att jag fick dokument på att personen alldrig skulle hälsa på
                            Ja det går alltid att köpa ut någon innan man går till domstol, hoppas att alla var nöjda med uppgörelsen.
                            Du måste väl har varit nöjd annars hade du väl inte skrivit på.Janne

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Man ska inte klanka ner på dom som vill jobba
                              själv har jag goda erfarenheter av

Ester, Polacker, Finnar

dom snackar ingen skit i mobilen

dom jobbar gärna 10timmar om dagen helger inga problem

dom är på arbetsplatsen

är det rast en timme betyder det inte en timme o tio minuter

om dom är sjuka då är man orolig för då är dom mycket sjuka
                              Hur gamla brukar dom vara i snitt, Christer.Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

Ja hoffa gjorde säkert saker som inte var helt rumsrena, med hjälp av cosanostra, men det var på 30 talet i Amerika, men jag tror samtidigt att det var lite skillnad på lagar och regler som gällde då, tex var nog inte poliskåren så vass.
                                Så det känns väl inte riktigt relativt att ta upp Christer, men lagliga byggen eller restauranger som stoppas godtyckligt det är viktigare.
                                Har facket blivit dömt för något av det du säger?Janne
                                Jimmy Hoffa försvann 1975
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor

Kommentar

Arbetssätt...