Det svenska folkhemmet
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Kommentar
-
Man sparkar alltid dom som är dåliga men Facket gör det lite dyrarejag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Jag är inte rädd får jag sparken, jag går bara till konkurrenten och avslöjar affärshemligheter
Men vi svetsare har det för bra annars, vi är eftertraktadeKommentar
-
Hej!
Hej!
Chefen facket har gjort så mycket gott och bra du verkar helt dåligt insatt var du glad att facket finns det du säger om facket visar hur dåligt insatt du är ta reda på fakta chefen innan du gnäller /Ann-MariKommentar
-
Vet redan var de går för och inte mycket till hjälp är dom inte.Kommentar
-
Jag kan också skapa debatt.
Minns ådalen 1931 när militären skjöt 4 st arbetare till döds, som bara ville att folk inte ska arbeta för lägre löner än dom lönerna dom hade.
Det är ta mig fan den viktigaste grunden som facket ska stå för.
Och den är minst lika viktig nu som den var 1931.
För arbetsrätten har förändrats en hel del dom sista 10 åren.
Och bara det med EU, ja vi står snart för samma faktum som i Ådalen 1931.
Och förstår inte folk det, så vet jag inte hur man ska göra.
Men jag ser samma syndrom på brankåren, dom unga tror att dom är odödliga och kan sköta sitt utan att vara med i facket, dom brukar säga så här.. ah detta är 2000 tal, facket har gjort sitt.
Jag har inte tid att skriva mer nu , jag återkommer.JanneKommentar
-
Kommentar
-
Har raderat mina tidigare inlägg i denna tråd, då jag efter en liten tankestund i bastun kommit fram till att man kanske inte ska diskutera politik med folk man inte känner personligen.
Det finns ju flera olika åsikter om politik på detta forum och jag tror att denna tråd kan bidra till att den dåliga stämningen som har funnits här kommer att blossa upp igen.
Därför väljer jag att inte bidra till den och har raderat mina inlägg och låter bli att läsa i denna tråd något mer.Kommentar
-
Personligen är jag med i facket, ser det lite som en försäkring men jag kan ju hålla med Lutt att det inte skulle kännas bra och jobba på en firma där man inte var önskvärd. Tror inte facket fyller samma funktion som förr men det känns ändå viktigt att ha kvar det då inte alla kan tala för sig själv, kommer säkert tillfällen framöver då det kommer behövas.
Det här med att tvinga ut sjuka i arbetslivet igen känns konstigt men jag tycker dock det är viktigt att vidta åtgärder, kan dem hjälpa till med något lättare arbete deltid eller liknande tycker jag är ok. Förhoppningsvis tvingar man ute lite folk som fuskar med försäkringspengar och det är ju bra, fast inte på bekostnad av väldigt sjuka människor.
Var själv sjukskriven för 2 år sedan då jag bröt tummen och fick gips, jobbar som snickare och då kunde jag tänkt mig att gjort papperarbete av någon form om det varit nödvändigt.
Låter det rimligt Janne?
Mvh/ JoelKommentar
-
När gjorde facket en hjälteinsats sist..........
enkel fråga
som behöver ett rakt svarjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
[QUOTE=Bright_Blue;754605]Personligen är jag med i facket, ser det lite som en försäkring men jag kan ju hålla med Lutt att det inte skulle kännas bra och jobba på en firma där man inte var önskvärd. Tror inte facket fyller samma funktion som förr men det känns ändå viktigt att ha kvar det då inte alla kan tala för sig själv, kommer säkert tillfällen framöver då det kommer behövas.
Det här med att tvinga ut sjuka i arbetslivet igen känns konstigt men jag tycker dock det är viktigt att vidta åtgärder, kan dem hjälpa till med något lättare arbete deltid eller liknande tycker jag är ok. Förhoppningsvis tvingar man ute lite folk som fuskar med försäkringspengar och det är ju bra, fast inte på bekostnad av väldigt sjuka människor.
Var själv sjukskriven för 2 år sedan då jag bröt tummen och fick gips, jobbar som snickare och då kunde jag tänkt mig att gjort papperarbete av någon form om det varit nödvändigt.
Låter det rimligt Janne?
Ja det låter jättebra,det är så dom motiverar dom nya lagarna, men tyvärr så lär det inte funka så i praktiken, det kommer att komma ut sjuka människor som inte kommer att kunna klara sitt jobb, då får andra göra det jobbet.
Och dom som inte har några jobb att gå till, dom kommer socialen ta hand om.
Sedan dom som inte är färdigbehandlade på sjukvården, där gäller samma premisser, och som ni vet så hänger ju inte sjukvården med lika bra, så dom som inte är färdigbehandlade på sjukvården, dom får söka ett annat jobb på hela arbetsmarknaden i hela sverige, sedan när dom är färdigbehandlade så är dom inte garanterade att gå tillbaka till sitt jobb.
Och vet ni efter hur lång tids sjukskrivning dom här lagarna gäller, jo 6 månaders sjukskrivning, hur lång väntetid är det tex på att byta en knäled.
Jag tror att det är 8 månader bara för att komma till en undersökning, sedan ska läkaren prioritera, ja kommer man in innan 4 år har gått så får man nog vara glad.JannKommentar
-
Kommentar
-
Hej!
Hej!
Malwaijanen stå på dig jag håller på dig chefen har helt fel i sin syn på facket liksom flera här/Ann-Mari PS utan facket går den svenska arbetsmarknaden under helt klart/ ge fan i och klanka på facketKommentar
-
Men och andra sidan så om arbetsgivarn vill sparka någon så gör han det ändå,då tar han den kostnden som det kostar i AD, det brukar väl kosta en 150000kr plus rättegångskostnader.
Men det är som du säger, Christer hade inte facket funnits så hade det blivit billigare att sparka folk.JanneKommentar
Kommentar