Det svenska folkhemmet

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

Sammantaget tror jag att det som fackföreningarna gjort tidigare, med t.ex kollektivavtal och liknande är av godo, men däremot känner jag att facket nu har spelat ut sin roll. Om företagen kan gå till länsarbetsnämnden och säga: "Vi har inte råd att följa lagen, så vi vill slippa!" och de får dispenser beviljade, då känns det tämligen meningslöst att ha lagstiftning. Tänk själv vad smidigt att få fortkörningsböter, och kunna säga, "Jag vill slippa, för jag har inte råd!"
    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Ursprungligen postat av malawijanne
      Hur gamla brukar dom vara i snitt, Christer.Janne
      30-60 hurså
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        Fel Bilbo facket behövs mer än någonsin då nylibealism slår hårt och där orättvisor slår hårt ett strkat fack är bra för hela landet att säga det du säger är som att säga att bilen behövs inte längre/Ann-Mari

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

Ursprungligen postat av Bilbo
          Sammantaget tror jag att det som fackföreningarna gjort tidigare, med t.ex kollektivavtal och liknande är av godo, men däremot känner jag att facket nu har spelat ut sin roll. Om företagen kan gå till länsarbetsnämnden och säga: "Vi har inte råd att följa lagen, så vi vill slippa!" och de får dispenser beviljade, då känns det tämligen meningslöst att ha lagstiftning. Tänk själv vad smidigt att få fortkörningsböter, och kunna säga, "Jag vill slippa, för jag har inte råd!"
          Vad menar du nu Bilbo, du skrev ju innan att dom gamla blev kvar, det är väl så när det gäller las så kan arbetsgivarn bara ta bort 2st eller är det ändrat.
          Och dom två ska vara viktiga för företaget.
          Sedan gäller sist in först ut, och det kan man tycka mycket om, framförallt arbetsgivaren har alltid tyckt att det har varit för djävligt, ska jag verkligen behöva behålla honom som har jobbat här i 30 år, han är ju helt slut, nej jag vill ha den här pigga 25 åringen istället.Janne

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3216

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            30-60 hurså
            30-60 kallar du det ett snitt.Janne

Kommentar

• Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

Samtidigt kan man ju undra vad fackföreningarna lägger sin energi på idag.

Några lysande exempel:

- Blockad av en pallfabrik i småland med en anställd. Företaget ville inte teckna kollektivavtal av religiösa skäl, och den anställde ville inte ha något kollektivavtal.

- Vägra sophämtning från en restaurang som inte tyckte sig ha tid med den ökade administration det skulle innebära att teckna kollektivavtal för sin enda anställd.

- Kommunals storstrejk härom året där den enda som blev drabbad i slutänden var "tredje man" dvs vi vanliga människor. Kommunalarna fick inte igenom sina krav, och arbetsgivarna tjänade pengar genom att slippa betala ut löner!

Det är ju lite sjukt, det kan väl till och med du hålla med om Janne?
              // Magnus Arvidsson

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Ursprungligen postat av annmari
                Hej!
                Fel Bilbo facket behövs mer än någonsin då nylibealism slår hårt och där orättvisor slår hårt ett strkat fack är bra för hela landet att säga det du säger är som att säga att bilen behövs inte längre/Ann-Mari
                Sluta säg att Facket behövs...
                säg när dom gjorde något stort å då menar jag inte att hålla tal o skriva autografer eller att ta feta löner eller få paradlägenheter på Östermalm
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3216

På tal om facket så kan jag berätta att det på min arbetsplats finns två inhyrda estländare som facket inte kan göra något åt. De ingår nämligen inte i vår personal, så därför behöver de inte sägas upp, trots att de arbetat hos oss så kort tid.
                  Förmodligen är detta den framtid vi har framför oss: Ett fåtal kompetenta fast anställda och resten av personalen består av lågavlönade inhyrda från baltikum.
                  HURRA, HURRA vad underbart det är med fri arbetskraftsinvandring!
                  Ja det var därför jag nämde ådalen, vi är ju snart på samma läge som vi var 1931, att det kommer folk som jobbar för lägre lön än den vi har.
                  Och är vi inte enade mot detta nya EU fenomen så kommer vi snart bli statare igen så det är viktigare än nånsin att vara med facket nu.Janne

Kommentar

• kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

Vad menar du nu Bilbo, du skrev ju innan att dom gamla blev kvar, det är väl så när det gäller las så kan arbetsgivarn bara ta bort 2st eller är det ändrat.
                    Sedan gäller sist in först ut, och det kan man tycka mycket om, framförallt arbetsgivaren har alltid tyckt att det har varit för djävligt, ska jag verkligen behöva behålla honom som har jobbat här i 30 år, han är ju helt slut, nej jag vill ha den här pigga 25 åringen istället.Janne
                    Ja så kan man ju se det. Det är väl snarare så att när man nyanställer försöker man täppa till de kompetensluckor som finns för o öka sin konkurrenskraft. Skall man sedan i ett dåligt läge låta denna kompetens gå så försämrar man ju för alla kvarvarande.
                    Alla jobbar inte kommunalt Janne för där finns ingen konkurrens.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

Kommentar

• Lutt
                      Användare
                      • October 2005
                      • 1919

Bilbo: Håller med dig...visst är facket lite förlegat.

Jag själv går in när jag har rast och ut när rasten är slut. Alla gör det inte och visst borde det kännas skönt när man har stöttning från facket att man går ut från lunchrummet 10 minuter efter alla andra.

Kommentar

• Bilbo
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 1159

När det gäller turordningen så får arbetsgivaren göra hur många undantag de vill, regeln med två personer gäller bara om det är max 10 anställda. Däremot så måste undantagen vara "väl motiverade". Motiveringen brukar i regel vara: "Om vi inte får göra dessa undantag måste vi stänga ner hela fabriken!", säg den förhandlare som säger emot med den motiveringen.

Den dispens som gavs på mitt jobb var den regel som säger att om man varslar mer än 25 personer skall uppsägningstiden vara minst 4 månader. Genom att skriva ett litet brev till länsarbetsnämnden fich företaget ner den tiden till 2 månader, vilket innebär att folket inte behöver komma tillbaks efter julledigheten.
                        // Magnus Arvidsson

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3216

Samtidigt kan man ju undra vad fackföreningarna lägger sin energi på idag.

Några lysande exempel:

- Blockad av en pallfabrik i småland med en anställd. Företaget ville inte teckna kollektivavtal av religiösa skäl, och den anställde ville inte ha något kollektivavtal.

- Vägra sophämtning från en restaurang som inte tyckte sig ha tid med den ökade administration det skulle innebära att teckna kollektivavtal för sin enda anställd.

- Kommunals storstrejk härom året där den enda som blev drabbad i slutänden var "tredje man" dvs vi vanliga människor. Kommunalarna fick inte igenom sina krav, och arbetsgivarna tjänade pengar genom att slippa betala ut löner!

Det är ju lite sjukt, det kan väl till och med du hålla med om Janne?
                          Ja jag säger inte att facket är kanonbra, men man får det fack man förtjänar engagerar inte medlemmar sig så blir det inte bra.
                          Jag tyckte också att vi tar fajten strejken blev pajas, men det var dom i förbundet som sålde oss med ylva i spetsen, och att hon får sitta kvar det är för mig obegripligt. Men som sagt trots att det händer lite dåliga grejer med facket ibland.Så är det viktigare än nånsin att vi är med i facket.Janne

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3216

När det gäller turordningen så får arbetsgivaren göra hur många undantag de vill, regeln med två personer gäller bara om det är max 10 anställda. Däremot så måste undantagen vara "väl motiverade". Motiveringen brukar i regel vara: "Om vi inte får göra dessa undantag måste vi stänga ner hela fabriken!", säg den förhandlare som säger emot med den motiveringen.

Den dispens som gavs på mitt jobb var den regel som säger att om man varslar mer än 25 personer skall uppsägningstiden vara minst 4 månader. Genom att skriva ett litet brev till länsarbetsnämnden fich företaget ner den tiden till 2 månader, vilket innebär att folket inte behöver komma tillbaks efter julledigheten.
                            Ja jag tycker att det är för djävligt det du berättar, men tror du att det hade gått bättre om ni inte haft något fack.
                            För trots allt så la väl företaget ner för att det var olönsamt.Janne

Kommentar

• kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

Har du under 10 anställda så lovar jag att även företagaren i 95 % av fallen har sin egen närig i detta företag. Skulle han stänga ner sig själv, sitt levebröd o sitt livsverk. Finns inte.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

Bilbo
                                om du är en av dom, bryt ihop o kom igen tänk på att du är unik med spetskompetens......det var säkert ett skitjobb med dålig arbetsgivare som sket i dig, låt dom alldrig göra det igen, nästa jobb blir bättre
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor

Kommentar

Arbetssätt...