[QUOTE=LN;754743]Nja, njo, hmm.... Ambitionerna finns nog - men jag tror utan att ha räknat efter ordentligt att vi skulle behöva en helt ny myndighet med tusentals anställda för att undersöka fusket. Återkommer med ett litet exempel. Skall försöka göra det lite kortare än förra.
Det svenska folkhemmet
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
En kompis blev av med sina arbetsuppgifter och skulle i princip bli sekreterarare. De var "snälla" och erbjöd honom en månadslön om han sa upp sig (och då hade han blivit av med a-kassan). Facket hjälpte till och förhandlade fram så att han lön fram till ny anställning max 6 månader. Jag tror att han fick ut två månadslöner innan han började på nytt jobb.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
[QUOTE=Per Bjellert;754760]Jag blir nervös på människor som uttrycker åsikter som gör att de sedan måste svära sig fria!
jag blir nervös på människor som kallar en "nasse" bara för att man nämner någonting negativt om någon som inte är svensk.
därav min inflikning.Kommentar
-
-
Detta inlägg handlar om oskicket att stympa folks inlägg så att de får en annan betydelse och sedan kritisera det.
I mitt samhälle försörjer man sig också själv och åker inte snålskjuts på andra. Hur ser "ditt" samhälle ut?
Jamen citera allt jag skriver och ryck inte bara ut en mening. Hade inte facket misskött sig så kopiöst så hade detta övervåld på systemet inte krävts. Svara på det istället för på något jag inte skrivit. Eller snarare, hela betydelsen försvinner när du stympar mitt inlägg och då svarar du på något annat.Senast redigerad av Ola Svensson; 23 November 2008, 20:08.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Detta är orsaken till att jag är med i facket. De hjälper till om ledningen beter sig felaktigt, vilket sker oftare än vad man kan tro. Jag gissar att det beror på personliga problem i ledningen t ex utbrändhet. De kan även upplysa om vilka rättigheter man har. Det kan vara när anställningen tar slut, men även om man själv råkar ut för problem t ex blir långtidssjukskrivning. Är man inte med i facket så står man helt ensam. Från min egoistiska utgångspunkt är detta extremt mycket viktigare än läneförhandlingarna som alla andra är så fixerade vid.
Jag var engagerad fackligt som gymnasielärare och då var det extremt viktigt att kunna stå emot sparkrav på skolan mm. Man blir en motpart.
När det gäller just skolan så lyckades de få upp lönerna också, men deras lobbyverksamhet var mycket effektivare än förhandlingarna, och så länge man håller med om det facket gör så är det ju som vilken förening som helst. Jag håller med LRs åsikter i skolfrågan.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
-
Kommentar
-
Ann Mari o Stig Arne skaffa er ett riktigt jobb att vara filososof skapar inga pengar.
Ola visst är det tur att vi företagare jobbar hårt o betalar skatt
annars skulle din lekstuga inte ha några pengar.
men personligen tycker jag att det är bra, pengarna trillar inte ner från himlen
och just nu är det en balansgång mellan dom som producerar inkomster och dom som förbrukar inkomster.
om ni tror att botten är nådd detta är bara början
det kommer att bli skitdåliga tiderSenast redigerad av cf.akvarielagret; 23 November 2008, 20:14.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Hej!
Hej!
Jag är född och uppvuxen I Kiruna jag gick på mitt första fackmöte när jag var 4 år alltså inte så att jag var medlem utan följde med min pappa,jag komemr ihåg den tiden i facklokalen bilder på marx och gubbarna,mina farbröder farfar etc har jobbat i Gruv12;an.Fack och arbetarrörelse har byggt upp landet från början och hela det trygghetssysstem som nu borgarna börjat riva har också byggts upp med hårt arbete den nermontering vi nu ser slår hårt på många grupper i samhället på många sätt därför är det viktigt att angagera sig även politiskt,vi behöver en stark arbetarrörelse i landet för och bygga ett samhälle INTE bara för dom rika utan också för dom som har det sämst ställt,att se en tiggare på gatorna är en tiggare för mycket i ett välfärdssamhälle, 2008 ska inte folk behöva tigga på gatorna Stockholm har runt 5000 uteliggare och det är 5000 för mycket/Ann-MariKommentar
-
Hej!
Hej!
Snacka inte skit om Stig-Arne Christer han har hjärtat på rätt ställe har du??/Ann-Mari du får väl bjuda in mig på lagret så lirar jag cello för dig men då ska jag ha bra betalt/ Ann-MariKommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
Så - alltså - hur skall vi hitta 5 miljarder som fuskas bort? Någon som har ett förslag hur man skall komma tillrätta med detta? Det spelar nog ingen roll vilken färg det är på regeringen i alla fall;
Döda själar i Sverige
Statistiska Centralbyråns dåvarande generaldirektör, Jan Carling, manade redan för 10 år sedan, i ett PM 1994-10-04 till Riksskatteverkets dåvarande chef, Lennart Nilsson, till stora ansträngningar för att höja kvalitén på folkbokföringens befolkningsregister. Flera statikstikkällor visar att c:a 10% eller c:a 40.000 personer av de utomnordiska invandrarna, som enligt folkbokföringen borde vistas i landet, ej längre gör det. Starka misstankar finns att dessa personer återflyttat till hemlandet, avlidit och begravts i det tysta. Så länge inga rapporter om dödsfall lämnas till svenska myndigheter så fortsätter utbetalningar av sociala förmåner förmedlade. Analysen baseras bl a på dödlighetsstudier eftersom uppseendeväckande få dödsfall registeras bland de utomnordiska invandrarna. Även postreturer och bortfall i statistiska undersökningar pekar i samma riktning. I huvudsak använde SCB fyra metoder för att verifiera övertäckningen i befolkningsregistret. Metoderna är:
• Kalkyl över dödligheten i olika befolkningsgrupper.
• Redovisning av postreturer för invandrarpopulationer
• Redovisning av bortfall i statistiska undersökningar
• Återvandringen av chilenare
Beräkningarna utgår från de dödsfall som inträffat åren 1988-1992. Dödsfall som inträffar i Sverige registreras med mycket stor noggrannhet i folkbokföringen. Bortfallet i registrering och fel i den samma vid registrering av dödsfall är så litet att vi kan bortse från det, säger Jan Carling. Statistiskt vet man att dödligheten bland invandrare är högre än vad som gäller för den svenska befolkningen. Vidare är såväl sjuklighet som förtidspensionering högre bland invandrare än bland svenskar. Vid studier av dödligheten för invandrare och svenskar gäller följande förutsättningar:
• Dödligheten bland invandrare från Danmark och Norge antas vara högre än vad som gäller för svenskar eftersom dödligheten i Danmark och Norge är något högre än i Sverige. Islänningar har ungefär samma dödlighetsnivå som svenskar. De är emellertid så få att de inte påverkar resulatet för den gemesamma gruppen Danmark/Norge/Island.
• Dödligheten bland invandrare från Finland antas mycket högre än bland svenskar. Dödligheten i Finland är nämligen mycket högre än vad den är i Sverige.
• Dödligheten bland de utomnordiska invandrarna förväntas vara högre än bland svenskar och ligga på en nivå som är högre än bland invandrare från Danmark och Norge men ej så hög som hos finska invandrare.
Utgångsmaterialet för beräkningar i SCB datorer är register över avlidna i Sverige under åren 1988-1992 med följande indelning: (1) ålder, (2) kön, (3) födelseland (Sverige, Finland, övriga Norden samt länder utanför Norden) och (4) region (Stockholms län, övriga Sverige). Resultatet av datorkörningarna visade en överegistrering bland de utomnordiska invandrarna med c:a 10% av hela antalet utomnordiska invandrare. I absoluta tal var antalet överregisterade c:a 40.000 vid årskiftet 1989/90. Eller om vi vänder på resonemanget:
Med ledning av statistiska beräkningar i datorer baserade på kända fakta om dödligheten hos olika nationaliteter borde minst 40.000 utomnordiska invandrare ha rapporterats avlidna i Sverige under nyssnämnda 5-års period. Frågan är då var 40.000 utomnordiska invandrare har tagit vägen? För att få ett svar på detta måste vi gå till uppehållstillstånds- och pensionsreglerna.
Enligt dåvarande Invandrarverkets något underliga regelverk måste utländska medborgare vistas här mer än halva året för att vara berättigad till innehav av permanent uppehållstillstånd (PUT). Svenska folket har ju bibringats den uppfattningen att de hit komna "flyktingarna" var förföljda och ej hade några möjligheter att återvända utan att riskera liv och lem. Tvärsemot den villfarelsen har det skapats regelverk och lagar som möjliggjort en livlig trafik fram och åter mellan Sverige och hemländerna. Vidare stadgar utlänningslagen 2 kap 12 § att PUT skall återkallas om utlänningens bosättning i Sverige upphör. Enligt folkbokföringslagen 20 § skall en person som kan antas under sin normala livsföring regelmässigt komma att tillbringa sin vistelse utom landet minst ett år avregistreras från folkbokföringen som avflyttad.
De förmånliga pensionsreglerna för personer födda före 1938 är ett av skälen till att invandrare är så angelägna att deras föräldrar skall komma hit och erhålla PUT. Numera erhålls automatiskt sk garantipension, predesiterad anhörigandrare, med ett belopp uppgående till c:a 104.000:- årligen, därtill kommer ersättning för fri bostad.
Dåvarande SCB generaldirektör Jan Carling uttryckte klart att det är så gott som uteslutet att några misstag sker vid registreringen av dödsfall för såväl svenskar som för invandrare i Sverige.
Slutsatsen blir att överregisteringen beror på att anhöriginvandrare återvänt till hemlandet med bibehållande av alla ekonomiska förmåner förmedlade via svenska banker.
När "utvandrarna" sedan avlider finns det naturligtvis inga skäl för anhörigia att rapportera dödsfallen till svenska myndigheter för då upphör ju de ekonomiska vederlagen.
Mörkertalet är stort eftersom undersökningen endast rörde åren 1988-1992. Kanske det finns 50.000 eller 80.000 avlidna vars döda själar irrar omkring någonstans i världen och uppbär folkpension från Sverige! Hur länge, kan man fråga sig, har Försäkringskassan tänkt att sända pengar till avdöda utomlands? Kanske 50, 100 eller 200 år förlupit innan någon reagerat!
Dagspressen censurerar på vanligt manér.
Redan i oktober 1994 presenterades SCB´s resultat på ett seminarium i Stockholm. Först 10 månader senare, i juni 1995 behandlas SCB´s PM i medierna som om 40.000 personer på något sätt hade ”slarvats bort” i folkbokföringens datorsystem.
Att försörja 40.000 personer kostar bortemot 5 miljarder kronor årligen. Landstingen skulle troligvis ej nödgats genomföra 1990-talets drastiska nedskärningar om utbetalningarna stoppats! Troligt är att Skatteverket inte tänker starta skattjakt på döda själar. Erfarenheten visar i stället att politikerna har stor uppfinningsrikedom när det gäller nya skattepålagor för svenska folket.
För ett antal år sedan infördes lagen att utomlandsboende ålderspensionärer årligen skulle lämna in bevis för att de lever. Hur kan en sån kontroll till? Skall pensionären själv resa till den svenska beskickningen och visa upp sig?. Finns det överhuvudtaget en beskickning i landet ifråga? Om inte, hur skall då Sverige få bevis för att den äldreförsörjningsstödsförsörjde utomlandsboende pensionärer lever? Troligen skickas ett ombud för den avdöde. Eller skall Sverige sända inspektörer som kontrollerar att pensionären ifråga verkligen lever? År 1995 fanns c:a 14.000 som fick äldreförsörjningsstöd. Hur många är de om 15 år? Man kan anta att ett antal gengångare kommer att dyka upp i olika skepnader, påstå sig vara reinkarnerade och kräva fortsatt vederlag.
Om Nikolaj Gogol hade levt i dag hade han dels fått sig ett gott skratt, dels gratis fått intrigen till del två av romanen "Döda själar". Boken kanske hade slutat så här: "O svenska folk - när skall du vräka de bedragare ur sadeln som utarmar landet"!
Efterskrift
Uppgifterna från SCB år 1994, ställde artikelförfattaren samman i form av en tidtingsartickel med kopia av SCB skrivelse. Därpå ringde han upp några storstadtidningar och några landsortstidningar och meddelade att han funnit bevis på att omfattande bedrägerier ägde rum med förtidspensioneringar.
Intresset vid telefonkontakterna blev stort och han ombads skicka det material som fanns med namn och telefon. Så gick en tid och intet hördes av något från tidningsredaktionerna.
Han kontaktaktade ånyo tidningarna. Mycket svävande svar kom: ”Svårt ämne, mycket komplicerat, vi har inte resurser”, osv i en lång följd.
- ”Men vad är det som är svårt”, frågade han, ”Ni har ju alla uppgifter, vad saknas?
Och ursäkter och undanglidningar kom i en lång följd.
Han hade så när glömt hela historien, som ingen ville veta av, med de hemflyttade avdöda och pensionärerna när Janne Josefsson i TV uppdrag granskning år 2006 framförde en timmes program om de avdöda pensionärerna som på något sätt uppbar pension. Josefsson följde upp tre! avdöda pensionärsfall och ställde bedragarna vid skampålen, exempelvis sonen som bångat ut sin mors pension och inte ”hade en aaaning om att hon var död”.
Därefter blev det tyst i media igen Men det handlar ju om tiotusentals fall!.
Vi skall ha fulkomligt klart för oss att våra folkvalda politiker och mediavänstern har full vetskap om pågående bedrägerier med pensionutbetalningar till utflyttade och avdöda pensionärer. Orsaken kanske är att man vill ”spä på” invandrarnas inkomster så att det inte ”blir bråk på stan´”
Vi skall också ha helt klart för oss att våra folkvalda och mediavänstern ”vet att vi vet”, men de ger fullkomligt faen i detta ty ”de vet att ”vi” inte kan göra ett vitten åt saken.
Någon som inte tror att det fuskas i Sverige kan ju alltid kolla källmaterialet.
Detta är bara ett pytteexempel på hur det fuskas. Fusket kostar miljarder och åter miljarder och även om inte jag röstade på nuvarande regering, är det i alla fall bra att någon försöker komma tillrätta med eländet. Det är bara sorgligt att det måste drabba oskyldiga sjuka människor.
Kläm åt fuskarna, så behövs inga höjningar av avgifterna till A-kassan. Kläm åt fuskarna så kan vi öppna 10 Sahlgrenska Sjukhuset ytterligare i Sverige osv. osv.Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.Kommentar
Kommentar