spricka i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • December 2005
    • 1295

    #16
    Ursprungligen postat av Oxygar
    Vad tror ni? är det lungt att fylla upp det igen??
    Du talar om spricka i rubriken ?

    I mitt fall var det en liten flis i ytskiktet på insidan av totalt 10mm glas som försvann, djup på skadan ca 1mm, diameter ca 5-6 mm. Inga sprickor från skadan. Min skada satt nästan på samma höjd som din.

    Du får själv försöka avgöra hur du gör bedömningen av din skada om du ska fylla karet eller inte, inget som vi vågar råda om.

    Men ser skadan ut som i mitt fall som jag försökt beskriva och det inte finns några sprickor i sidled så kanske det fungerar för dig.

    Din skada är på utsidan och ditt glas är säkert 8mm, inget tryck inv.

    Om du inte vågar så tycker jag du säljer karet som det är och köper ett nytt. De kostar inte med än 2.595 kr hos Kent i Nol.

    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

    Kommentar

    • johanna87
      Användare
      • October 2008
      • 43

      #17
      Hej.
      Det är väl precis som stenskott på bil rutan? o dom lagar man ju billigt för att förhindra att rutan ska spricka, går nog lätt o göra själv, vet dock ej hur snyggt det blir.
      Mvh Johanna

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • December 2005
        • 1295

        #18
        Ursprungligen postat av johanna87
        Hej.
        Det är väl precis som stenskott på bil rutan? o dom lagar man ju billigt för att förhindra att rutan ska spricka, går nog lätt o göra själv, vet dock ej hur snyggt det blir.
        Mvh Johanna
        Tyvärr så är det olika typer av glas i vindrutor till bilar och akvarium, annars hade det funkat kanon.

        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • Oxygar
          Användare
          • October 2008
          • 79

          #19
          Det är inga sprickor i sidled. bara ett lite hål rakt in i akvariumet. 1 milimeter in i akvariumet o 1-2 mm i diameter. så det är ju jätte litet.

          Ursprungligen postat av Göran Å
          Du talar om spricka i rubriken ?

          I mitt fall var det en liten flis i ytskiktet på insidan av totalt 10mm glas som försvann, djup på skadan ca 1mm, diameter ca 5-6 mm. Inga sprickor från skadan. Min skada satt nästan på samma höjd som din.

          Du får själv försöka avgöra hur du gör bedömningen av din skada om du ska fylla karet eller inte, inget som vi vågar råda om.

          Men ser skadan ut som i mitt fall som jag försökt beskriva och det inte finns några sprickor i sidled så kanske det fungerar för dig.

          Din skada är på utsidan och ditt glas är säkert 8mm, inget tryck inv.

          Om du inte vågar så tycker jag du säljer karet som det är och köper ett nytt. De kostar inte med än 2.595 kr hos Kent i Nol.

          Mvh Göran

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

            #20
            Jag skulle inte fylla det akvariet om det står i ett rum som ej tål vattenskador
            för
            1. det är så jävla retfullt att ha denna prick
            2. det kan gå sönder, hade det varit någon annan sida kunde man borrat ut den och sedan limmat en bit glas ovanpå

            hade det stått i garaget spelar inget ovan någon större roll då det antagligen alldrig spricker

            såg att det hade ram vilket gör glasbytet lite svårare
            men du kan prova att smacka rutan med en hammare o sedan limma dit en ny ruta
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Oxygar
              Användare
              • October 2008
              • 79

              #21
              Okey. Hur mycket tror ni det skulle gå på o laga det eller blir det billigare att köpa ett begagnat akvarium. Vet ni någon som har ett lika dant så kan ni ju tipsa om det för tror det blir ett begagnat

              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Jag skulle inte fylla det akvariet om det står i ett rum som ej tål vattenskador
              för
              1. det är så jävla retfullt att ha denna prick
              2. det kan gå sönder, hade det varit någon annan sida kunde man borrat ut den och sedan limmat en bit glas ovanpå

              hade det stått i garaget spelar inget ovan någon större roll då det antagligen alldrig spricker

              såg att det hade ram vilket gör glasbytet lite svårare
              men du kan prova att smacka rutan med en hammare o sedan limma dit en ny ruta
              Senast redigerad av Oxygar; 19 November 2008, 23:01.

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #22
                Du kan ju göra som cf.akvarielagret skriver.
                Alltså borra upp ett hål där "sprickan" är. Limma över en glasbit och sedan vänder du akvariet så att den sidan blir baksidan! Så slipper du se lagningen!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #23
                  Ursprungligen postat av Oxygar
                  Okey. Hur mycket tror ni det skulle gå på o laga det eller blir det billigare att köpa ett begagnat akvarium.
                  Tänk så här
                  vad är akvariet värd du har en snygg bakgrund vilket motiverar reparation
                  Christers glasmästare 500+moms i timmen samt ett par sanna ord från honom visst han är inte rumsren.
                  Oxygar arbetstid är gratis då du gör det på din fritid
                  du kommer att gråta blöda samt få skäll från din fru.
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Oxygar
                    Användare
                    • October 2008
                    • 79

                    #24
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Du kan ju göra som cf.akvarielagret skriver.
                    Alltså borra upp ett hål där "sprickan" är. Limma över en glasbit och sedan vänder du akvariet så att den sidan blir baksidan! Så slipper du se lagningen!
                    Sitter ju en modul där plus att baksidan är riktig ful eftersom det har suttit en gammal bakgrund som var dit limmad o limmet gick inte o få bort.

                    Kommentar

                    • Oxygar
                      Användare
                      • October 2008
                      • 79

                      #25
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Tänk så här
                      vad är akvariet värd du har en snygg bakgrund vilket motiverar reparation
                      Christers glasmästare 500+moms i timmen samt ett par sanna ord från honom visst han är inte rumsren.
                      Oxygar arbetstid är gratis då du gör det på din fritid
                      du kommer att gråta blöda samt få skäll från din fru.
                      Bakgrunden tänker jag ta bort och sätta på i det nya akvariumet. Det är väll inte så svårt att skära bort o sen silkona fast den igen?

                      Byta rutan själv känns som det är större risk för vatten skador en vad det är nu. Så om den ska bytas så får en glas mästare göra det.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...