Litet projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Litet projekt

Nu har det omsilicionade åttkantiga karet blivit lite mer projekt. Satte dit en bit BTN slimline och byggde filterkammare idag. Sak låta det härda nu och sedan montera pump och dra igång ekipaget...allt för att ha kar redo efter auktionen i Göteborg. 180 liter fick dessutom en pustning häromdagen - och dess innevånare - scalarepar - ska säljas, så där finns också utrymme!

Bifoga lite blider i arbetets fortskridande. Jag är ganska nöjd - men det är inget heltenkelt kar - med åtta kanter - målet var att få dels bra och lätthanterlig filtrering (SunsSun 600l/tim) och dels få en tydlig "baksida på det hela. Får se vad det kan bli för innevånare - trevligt detta att ha 2 kar redo och inte bestämt vad som ska i - bara att nåt ska i!
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Några bilder till...
    MVH - joe

Kommentar

• peiter
      Användare
      • March 2008
      • 25

snyggt inte helt lätt med 8 kanter
      /Peter "pastorn" Åsman

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Pump monterad - sanden tvättad - stenar ska väljas ur det lilla förrådet i källaren och så hoppas jag på igångstart imorgon när siliconet har härdat. Sen blir det bara väntan på att få ge det ett lite mer fartfyllt innehåll!

Bilder kommer när det är mer att se!

Tack förresten Peiter - åttkantigt är lite knixigt och egentligen gillar jag inte alla dessa kanter av bl.a brytningsskäl (försök fånga fisk där - man ser alltid två-tre upplagor), men karet finns och då måste jag använda det - eller hur!?
        Senast redigerad av joe; 18 November 2008, 22:05.
        MVH - joe

Kommentar

• Robin Floridan
          Användare
          • December 2007
          • 91

Ursprungligen postat av joe
          men karet finns och då måste jag använda det - eller hur!?
          Självklart måste du det! Ser bra ut... Hm, ska flytta till gbg om två veckor, ska se hur många kar jag kan få igång i ett rum på 8 kvadrat, då hade ju ett 8kantigt varit bra!
          Jag är solipsist!

Kommentar

• classe
            NCS Medlem

• April 2007
            • 1147

kul se den du gjort den din akvarium där.. klart jag skall göra oxåå min en 222liter och så skall jag ha skifferstenar där oxåå så skall bli malawiciklider där klart bestämmt mig med det...
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• classe
              NCS Medlem

• April 2007
              • 1147

klart jag skall komma till gbg ciklid gruppen där på lördag o kul vara med där.. vi ses där..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Göran Å
                Användare
                • December 2005
                • 1295

Tänk vad man kan skapa med lite fantasi och en bit Slimline

Väntar med spänning på fiskvalet...

Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

Tack Göran - här kommer några fler bilder från uppstarten idag. Bilderna är tagna alldeles efter vattenfyllning och igångstart - så jag räknar med (hoppas!) att det ska vara rejält mycket klarare imorgon. Sedan ska det i några växter också - en stor anubias till vänster och några vallisneria i högerkanten mot framför insugen...sen är det bara fiskarna kvar.

Och de har jag inte bestämt än - låter auktionen komma och gå först och ser om nåt intressant dyker upp där.
                  MVH - joe

Kommentar

• joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

Skickar också en bild som illusterar detta jag sa om ett åttkantigt akvariums "brytningsfel" - ni kan ju gissa hur lätt det är att fånga fisk med den synvillan! Tur att det inte är större!
                    MVH - joe

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Det blev ju hyfsad snyggt!
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Det blev ju hyfsad snyggt!
                        Hyfsat?

Vänta bara tills det klarnat, fått växter och lite mer liv med fenor!
                        MVH - joe

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Hittade inget annat ord i brådrasket!
                          Det blev fint!! Och du har gjort ett väldigt fint jobb, ska jag tillägga!

Men jag förstår inte varför man har sådana kar, alltså 8 kantiga.
                          Har själv ett 10 liters och ett 10 liters 6 kantigt. Det6kantiga i skräpboa och i 8 kantiga har jag 2 sorters räkor. Såna röda och gulvita som blir mat ibland.
                          Det är just brytningsfelet som stör anser jag.
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Hittade inget annat ord i brådrasket!
                            Det blev fint!! Och du har gjort ett väldigt fint jobb, ska jag tillägga!

Men jag förstår inte varför man har sådana kar, alltså 8 kantiga.
                            Har själv ett 10 liters och ett 10 liters 6 kantigt. Det6kantiga i skräpboa och i 8 kantiga har jag 2 sorters räkor. Såna röda och gulvita som blir mat ibland.
                            Det är just brytningsfelet som stör anser jag.
                            Tack Wilhelm - ingen anledning att rodna! Och jag håller med om dina funderingar om åtta kanter - men som jag sa tidigare i tråden, detta kar fanns (och inga andra i källaren för tillfälle´t) så då måste man ju ha igång det!

Jag säger som bergbestigarna på frågan varför de klättrar i berg - De finns!
                            MVH - joe

Kommentar

• joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

Nu är det klart - i dubbel bemärkelse. Ganska nöjd - snyggt! om jag får säga det själv. Just nu bor ett gäng Steatocranus tinantiyngel i karet, får se om det blir nåt par av dem och om det paret i så fall ska bo kvar...kanske ska där istället bo en grupp med Pseudocrenilabrus Multicolor victoriae.

En bild på slutresultatet och en på en av innevånarna!
                              MVH - joe

Kommentar

Arbetssätt...