VF/ icke VF

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    NCS Medlem

• August 2008
    • 252

VF/ icke VF

när jag följer era mestadels mycket intressanta diskussioner finns det tydligen några skillnader mellan VF och icke VF. finns det några enkla regler som belyser detta eller är det skillnad från art till art så att det blir meningslöst med generaliseringar? finns det särdrag just för SA eller inte? hilsen, chippog
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Hos malawi och tanganyika går det inte generalisera, det är från art till art.
    Vissa är alltid bättre odlade medans vissa odlade alltid är helt kassa jämfört med VF, tex många protomelas arter.

Hos SA har jag inte susning hur det ligger till.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Av det jag förstått av dem som sysslat med VF-dvärgar från SA så är de betydligt lurigare än odlade. Även som vuxna kräver SA-dvärgar rätt vattenvärden, annars dör de direkt eller tynar bort. VF-fjärilar är t ex en attans svår fisk, medan odlade fjärilar är enklare (fast ändå inte lätta). Vet att även en del Apisto funkar likadant, t ex A. bitaeniata. Har nu inte trixat något själv med VF-SA, det jag skriver är sådant jag enten sett eller hört. Spontant tycker jag ändå det är logiskt, det är de första generationerna som är svåra, efter det har den fisk dött som inte funkar i karen. Det man odlar vidare på är enklare - vilket ändå inte innebär att det måste vara lätt.

Självklart finns det undantag, det finns ju även Apisto som kommer från vattendrag med rätt varierande vattenvärden. Generellt anser jag dock att mitt resonemang håller.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• chippog
        NCS Medlem

• August 2008
        • 252

tack för svaren, särskild till dig patrik! men allt borde det finnas fler här som kan mer om ämnet? om ni inte har lust att skriva, för jag kan tänka mig att det kan finnas mycket att skriva om det, finns det någon bra bok eller annat bra om det? chippog

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Ursprungligen postat av chippog
          tack för svaren, särskild till dig patrik! men allt borde det finnas fler här som kan mer om ämnet? om ni inte har lust att skriva, för jag kan tänka mig att det kan finnas mycket att skriva om det, finns det någon bra bok eller annat bra om det? chippog
          Uwe Römers böcker, Cichlid atlas 1 & 2 behandlar det mesta man vill veta om dvärgar från SA. Rekommenderas varmt, men de är just nu svåra att få fatt i. Ska komma nya upplagor om jag inte är felinformerad.

Hilsen,

P

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Jag tänker gå över till Vf diskus så småningom/Ann-Mari PS VF är Vf

Kommentar

• JohanP
              Användare
              • September 2006
              • 118

Ja, det var ju värdefull info

Ursprungligen postat av annmari
              Hej!
              Jag tänker gå över till Vf diskus så småningom/Ann-Mari PS VF är Vf

Kommentar

• JohanP
                Användare
                • September 2006
                • 118

Det är ett tag sedan jag höll på med SA men när det begav sig, dvs i mitten på 80-talet köpte jag ett gäng VF Dicrossus filamentosus. Dessa "utsattes" för mitt vanliga mål, nämnligen att odla dem.

Jag blev lite förvånad men det var inte alls den stora utmaning som jag faktiskt trodde. Dessutom köpte jag dem delvis för att jag ville att det skulle vara lite svårt. Det blev ett par mer eller mindre lyckade kullar och sen sålde jag dem till förmån för nästa projekt.
                Bara ett par år senare kom suget efter samma art igen och jag köpte odlade djur. Då var det helt plötsligt löjligt svårt, eller var jag mindre på hugget då

Min erfarenhet numera är att VF generellt är lite svårare att få ordning på i det stora hela. En del vildfångade Malawi kan vara lite kinkiga och håller stenhårt på sina årstider.

Annars tycker jag det absolut viktigaste är att arten man väljer verkligen är just arttypisk. Sen om det är VF, F1 eller FX det kan kvitta.

Kommentar

• Per B
                  Användare
                  • September 2005
                  • 1250

Ursprungligen postat av JohanP
                  Annars tycker jag det absolut viktigaste är att arten man väljer verkligen är just arttypisk. Sen om det är VF, F1 eller FX det kan kvitta.
                  Intressant ståndpunkt och jag är böjd att hålla med. Men vad betyder det i praktiken? Hur gör jag med den gula A. agassizii-hona jag har alternativt med de A. agassizi east-redtail jag funderar på att köpa? Är dessa exempel körda eller är det korrekt att avla på dem? Kan man korsa hur som helst eller ska man hålla sig till de "officiella" odlingsvarianter som finns? Hur ofta bör man korsa in viltformerna på nytt för att inte utarma arterna?

Ska man kanske helt enkelt hålla sig till viltformerna?
                  mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Ursprungligen postat av Per Bjellert
                    Intressant ståndpunkt och jag är böjd att hålla med. Men vad betyder det i praktiken? Hur gör jag med den gula A. agassizii-hona jag har alternativt med de A. agassizi east-redtail jag funderar på att köpa? Är dessa exempel körda eller är det korrekt att avla på dem? Kan man korsa hur som helst eller ska man hålla sig till de "officiella" odlingsvarianter som finns? Hur ofta bör man korsa in viltformerna på nytt för att inte utarma arterna?

Ska man kanske helt enkelt hålla sig till viltformerna?
                    Korrekt och korrekt - jag anser att om fisken är snygg, kan äta och fortplanta sig själv så är det "korrekt" att odla på dem. Viktigt att hålla reda på vad det är för variant bara, och där är ett krux. Många gånger verkar inte grossisterna ha reda på det, och då kan man fråga sig om ens odlaren har koll. Eller så lanseras någon variant under ett populärnamn som east-redtail, odlare märker att det säljer och plötsligt har vi fem varianter av east-redtail, varav en är naturformen, resterande är odlingsvarianter med rund stjärt.

Jag tror de flesta arter kommer att utvecklas bort från naturformen vid odling, eftersom långt de flesta odlare väljer att föröka de grannaste fiskarna man får fatt i. Exempel: köper man tre par, så odlar man på de snyggaste - och får EN linje. I naturen hade kanske alla tre paren lekt, och deras yngel hade i sin tur lekt med varandra. Vid odling utarmas den genetiska variationen som normalt sett finns i naturformen. Utöver det torde vissa egenskaper, som t ex aggressivitet, förstärkas vid odling. I vilket fall, de ovanstående argumenten ger mig min ståndpunkt: är fisken grann och ingen broiler på något sätt så är det bara att köra på - och göra sitt bästa för att hålla reda på vilken form man har.

Hilsen,

P

Kommentar

• chippog
                      NCS Medlem

• August 2008
                      • 252

det verkar ju inte finnas någon garanti att två fiskar som kommer från olika håll - till exempel två olika affärer - och som har samma latinska namn samt ser i stort sett likadana ut att de verkligen är samma art. vissa arter verkar ju inte ens i den nyaste literaturen helt klarlagda. hur ska vi kunna ha koll på det då. i så fall verkar patriks ståndpunkt minst sagt vettigt. dessutom är det väl aldrig på tapeten heller att återutsätta arter av de fiskar vi har här i våra kar. så sett gäller väl optimala fiskar till akvariebruk. men tillbaka till ämnet, vf, Vf eller VF, vad som nu är rätt stavat, om jag nu begränsar mitt intresse i VF på arten heros, som ska vara min huvudart i karet, än har jag inga. vad rekommenderar ni ska jag skaffa? VF är ju onekligen "lite" dyrare. är det värt priset? ska jag ha haft fiskar i många år för att ha tillreckligt med erfarenhet för att ta hand om de och för att uppskatta att det just är VF? hilsen, chippog

Kommentar

• Koi-fantast
                        Användare
                        • November 2007
                        • 555

Jag tycker inte att jag kan råda dig till vad du ska köpa utan det måste du bestämma dig för själv. Ett sätt är att utgå ifrån priset, vf - dyrare, odlad billigare, ett annat sätt är att värdera fisken genetiskt och då är vf mindre inavlad än vf, ett annat sätt är att tänka på vem som gynnas i ditt köp, dvs antingen en lokal förmåga där fisken normalt lever eller någon odlare.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Om du är verkligt intresserad av en art och vill ha den som huvudnummer i akvariet så hade jag rekommenderat att du lägger krut på att få fatt i F1r. I vart fall för sjöciklider är redan första generationen efter VF bättre lämpad för akvarium och färgar oftast dessutom bättre. De torde också ha ett bra genetiskt material. Men, men, det är som jag tänker. Jag vet inte vad som spelar in i vad du tycker är värt pengarna.

Hilsen,

P

Kommentar

• chippog
                            NCS Medlem

• August 2008
                            • 252

F1 läter som en mycket bra idé (typiskt patrik!). dä är ju det genetiska materialet hyfsat bra också, koi-fantast. enda brasklapp, jag vet ju inte om det du skriver gäller för SA som i regel finns i älvar. jo, huvudnumret skulle vara hantelciklid i det fallet och F1 låter inte så dyrt heller som VF just vid första köp av den arten. chippog

Kommentar

Arbetssätt...