Vad är detta för Apistogramma?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Vad är detta för Apistogramma?

Jag har tidigare köpt en hona och en hane av gul A. agassizii. Tyvärr dog hanen och när jag skulle komplettera med en ny hona och hane hade butiken sålt slut på arten. De lovade att ta hem en ny laddning från samma leverantör (Imazo) så att det skulle vara samma gula sort. Igår åkte jag förbi butiken och de hade fått hem fiskarna. Jag tyckte dock att det inte var samma art, färgerna stämde inte och jag upptäckte plötsligt att de hade rund stjärtfena.

Innehavaren kontrollerade sin följesedel och där stod A. agassizii. Någon affär blev inte av, han har lovat att kontrollera med Imazo om det är en felleverans. Jag funderade ett tag på om stjärtfenan utvecklas från rund till "spadformad med spets" när fiskarna blir större (de var mindre än de jag tidigare köpt, c:a 4,5-5 cm) men tror egentligen inte det.

Jag tog några urusla bilder med mobilen, vad tror ni att det rör sig om för art?
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Jag tycker det ser ut som en Agassizi east-redtail.

Nu när jag inte har några yngel som stör jag vi fiska upp en av mina tre gula ungmör till dig.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Ja nog ser det ut som en Agassizii. Problemet är att säga ursprungs lokal med säkerhet för viss skillnad är det. Kanon fina djur! / Anders
      Ps. Urusla bilder kan jag inte hålla med om man ser tydligt snygga firrar.Ds
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

Men stjärtfenorna är ju runda?

(Tack Olorin, vi pratar mer om det )

Edit: Hmmm, i Aqualog har ju faktiskt East-redtail en rundad analfena, dessutom med ljusblått i kanterna. Ni kanske har rätt trots allt. Kan ingen förklara det här med agassizii och stjärtfenor för mig, jag verkar ha missat hur arterna delas in.
        Senast redigerad av Per B; 15 November 2008, 15:57.
        mvh Per

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

Ja, men jag kan inte hitta någon annan variant som har den mittlinjen, kropps och huvudformen så det måste vara en Agassizi.

Kommentar

• Nicke SA
            NCS Medlem
            • January 2007
            • 290

Ursprungligen postat av Olorin
            Ja, men jag kan inte hitta någon annan variant som har den mittlinjen, kropps och huvudformen så det måste vara en Agassizi.
            Jag är inne på samma linje som Olorin. Sen är ju stjärtfenan röd och har en form som påminner om agassizi. Övriga närbesläktade har inte (vad jag vet) röd stjärtfena. Det behöver ju inte vara en naturform, utan skulle kunna kommit till i och med att den gulaktiga/santarem/east-formen ynglat av sig med en variant med röd stjärtfena (bara en teori).
            Jag tror också att det är möjligt stjärtfenan blir mer markerad i och med att de blir äldre.
            Mvh Niklas
            Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• stiiina
              Användare
              • September 2008
              • 37

Ser ut som min agassizii hane, fast min är så klart mycket starkare och finare i färgerna
              och nu gick jag och kollade också..och såg att min har spetsig stjärt....konstigt..får forska vidare

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

agassizi sätter jag också pengarna på, men jag har haft fel förut (senast var nog vintern -74...). Men det är inte bara stjärtfenan jag kikar på, ta hela fisken. Kroppen, teckning, färger, allt verka luta åt agassizi - men vill du ha säkert besked, så räkna fjäll, fenstrålar unt so weiter, samt skicka ett formalinex till Kullander.

MEN. Även om det nu skulle vara agassizi så behöver det inte vara den variant du har. Om jag greppat det rätt förekommer agassizi i ett helt gäng med varianter från olika lokaliteter, så det är ingen lätt uppgift att ordna fler av exakt samma.

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Per B
                  Användare
                  • September 2005
                  • 1250

Nej, det är definitivt inte samma sort som jag har så egentligen är inget köp aktuellt, åtminstone inte för att min hona ska få sällskap, i så fall blir det en hel grupp.

Men det är ju ändå roligt att få en aning om vad det är och att få lära sig mer, till exempel att stjärtfenan tydligen inte är avgörande för att få tillhöra agassizii.
                  mvh Per

Kommentar

• Pelle
                    Användare
                    • May 2002
                    • 387

I mina ögon en klockren agassizi. Stjärtfenan är nog bara lite "naggad" i kanten!

Kommentar

• Pelle
                      Användare
                      • May 2002
                      • 387

På sidan 249 i Uwe Römers "Cichlid atlas 1" finns en bild på en vuxen Agassizi hane med i stort sett samma färg kombination som din. Römer har bara betecknat den som " bred red strain".

Kommentar

• Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

Ursprungligen postat av Pelle
                        I mina ögon en klockren agassizi. Stjärtfenan är nog bara lite "naggad" i kanten!
                        Nja, alla fiskar hade rundad stjärtfena så antingen är det den som Olorin nämnde; east-redtail eller någon annan variant med rundad stjärtfena eller också är det en utvecklingsfas, det vill säga de exemplar jag såg hade inte hunnit utveckla spadformen.

Ursprungligen postat av Pelle
                        På sidan 249 i Uwe Römers "Cichlid atlas 1" finns en bild på en vuxen Agassizi hane med i stort sett samma färg kombination som din. Römer har bara betecknat den som " bred red strain".
                        Den boken måste jag lägga beslag på, hoppas det kommer en ny upplaga snart!
                        mvh Per

Kommentar

• Pär J.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 219

Kan det vara denna (nu namngivna fisk)?

Kommentar

• Per B
                            Användare
                            • September 2005
                            • 1250

Ursprungligen postat av Pär J.
                            Kan det vara denna (nu namngivna fisk)?
                            http://www.practicalfishkeeping.co.u....php?news=1915
                            Nej, jag tror inte det. Ditt förslag saknar de skarpt blekblå kanterna på stjärtfenan (vilket syntes bättre i verkligheten än på min bild). Jag håller fortfarande på Olorins förslag, east-redtail.
                            mvh Per

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Ursprungligen postat av Per Bjellert
                              Nej, jag tror inte det. Ditt förslag saknar de skarpt blekblå kanterna på stjärtfenan (vilket syntes bättre i verkligheten än på min bild). Jag håller fortfarande på Olorins förslag, east-redtail.
                              Vilken rörande lojalitet :.-)

Kommentar

Arbetssätt...