Vita runt munnen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor

Vita runt munnen?

2 av mina sotade/mörka scalarer har blivit vita runt munnen. Ingen annan stans på kroppen och ingen av de andra scalarerna har blivit vita. Inga andra fiskar heller för den delen. Tilläggas bör att detta är ett lekpar. Kom gärna med konkret info eller tänkbara förslag om vad som kan vara fel.
    Mvh Lillemor
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Ursprungligen postat av Lillemor
    2 av mina sotade/mörka scalarer har blivit vita runt munnen. Ingen annan stans på kroppen och ingen av de andra scalarerna har blivit vita. Inga andra fiskar heller för den delen. Tilläggas bör att detta är ett lekpar. Kom gärna med konkret info eller tänkbara förslag om vad som kan vara fel.
    Mvh Lillemor
    Ser det endast ut som om läpparna blivit vita eller ser det vita ut att växa utanpå läpparna? I det första fallet kan det bero på att de har slagits med varandra, i det andra kan det vara någon form av parasit. Hur ser det ut?

Välkommen till forumet!

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Munsvamp?
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Lillemor

Hej o tack för svar.
        Det vita finns runt "läpparna" och lite runt munnen. Det ser inte ut att ha spridit sig. Slåss ett lekpar sinsemellan? Trodde inte jag i min enfald
        Om det är svampangrepp borde väl det spridas till fler fiskar och sprida sig i större områden på de två som redan har?

Mvh Lillemor

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Ursprungligen postat av Lillemor
          Hej o tack för svar.
          Det vita finns runt "läpparna" och lite runt munnen. Det ser inte ut att ha spridit sig. Slåss ett lekpar sinsemellan? Trodde inte jag i min enfald
          Om det är svampangrepp borde väl det spridas till fler fiskar och sprida sig i större områden på de två som redan har?

Mvh Lillemor
          Lekpar kan slåss, händer emellanåt. Vissa arter är värre än andra. Om det är svamp är det inte säkert att det sprider sig till andra. En lek tar ganska mycket på krafterna (framför allt på honan) och gör därför fiskarna mer mottagliga för olika sjukdomar.

Kan du inte sätta in en bild, alt. lägga ut en någonstans på nätet, det blir mycket lättare att se vad det är. Svårt att göra bedömning med enbart skriftlig information.

Kommentar

Arbetssätt...