Skapande av Ekosystem!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Egentligen blir det ett experiment så fort man gör anteckningar om nu inte detta ordnats upp i reglerna. Det var ju aldrig syftet att förbjuda hunddagböcker för hundar som "manipuleras" att utföra saker.

    /.../

    Detta är inte riktat till någon som skrivit i tråden: Som ansvarig för djurskyddsfrågor inom NCS och aktiv forskare som årligen söker tillstånd att göra djurförsök vill jag påminna om denna forumsregel innan någon börjar argumentera mot mitt inlägg (jag betraktar det alltså som brottsligt att sätta upp ett slutet system med ryggradsdjur på en gymnasieskola):

    §10 Inte uppmana till brottslig handling eller utföra brottslig verksamhet över forumet.
    Jag tycker detta är en mycket intressant problematik. Och det är viktigt att NCS som förening har en tydlig policy i frågan.

    Genom åren har det förekommit en del artiklar i CB som beskriver tex hur författaren har testat olika fodertyper på fiskarna och studerat dess färgutveckling. Jag minns tex någon artikel när spirulina slog igenom, där hade författaren hållt fiskarna i separata kar och gett dem olika typer av specialmat med uttalad avsikt att se vilka som blev rödast. Fiskarna fotograferades i vita plastbackar för jämförelse. Det hela var nogrant dokumenterat. Hade den artikeln fått publiceras i CB idag?
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      OK. Vilka djur kvalificerar sig som djurförsöksdjur? Krävs det att ryggradsdjur
      är inblandade?
      Ja

      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      En förskola som tar in grodyngel på våren för att studera deras utveckling, är det också ett djurförsök? (Oavsett groddjurens fridlysning.)
      Om jag inte minns fel nu så är detta godkänt
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Hur medvetna är landets biologilärare om denna problematik?
      Mycket lite tror jag men detta gäller säkert de som satt upp reglerna också.

      Så här står det på jordbruksverkets hemsida "Djur som används i till exempel undervisning om hållande och skötsel av djur eller enklare projektarbeten om djurs beteenden räknas inte som försöksdjur utan som undervisningsdjur"

      Sedan listar de under "Definition av djurförsök"

      Definitionen av djurförsök finns i 1 c § djurskyddslagen (1988:534) och anger att djurförsök avses användning av djur för:
      vetenskaplig forskning,
      sjukdomsdiagnos,
      utveckling och framställning av läkemedel eller kemiska produkter,
      undervisning, som innebär att djuret avlivas, utsätts för operativt ingrepp, injektion eller blodavtappning eller om djuret orsakas eller riskerar att orsakas lidande, samt andra jämförliga ändamål.
      Senast redigerad av Ola Svensson; 14 November 2008, 12:13.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #18
        Här hittade jag en text om undervisningsdjur http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...080004121.html

        Det krävs alltså en hel del även för detta och som jag skrivit, djur i ett slutet system är FÖRSÖKSDJUR.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          Genom åren har det förekommit en del artiklar i CB som beskriver tex hur författaren har testat olika fodertyper på fiskarna och studerat dess färgutveckling. Jag minns tex någon artikel när spirulina slog igenom, där hade författaren hållt fiskarna i separata kar och gett dem olika typer av specialmat med uttalad avsikt att se vilka som blev rödast. Fiskarna fotograferades i vita plastbackar för jämförelse. Det hela var nogrant dokumenterat. Hade den artikeln fått publiceras i CB idag?
          När jag nu läser igenom vad som står på jordbruksverkets hemsida så verkar djurskyddslagen och reglerna/rekomendationerna inte gå på tvärs på samma sätt. Om jag gjorde dessa saker på Universitetet så skulle det behövas tillstånd och även om fodertillverkaren gjorde det. Så uppfattar jag denna text: "Det är alltså ändamålet med användningen av djur som är avgörande för om denna ska betraktas som ett djurförsök och även försökssituationer där djur inte utsatts för något lidande ingår i definitionen, t.ex. användande av djur i beteendestudier eller utprovning av nya utfodringssystem" i kombination av denna text "Ett försöksdjur är ett djur som används i djurförsök. Det vill säga ett försöksdjur är ett djur som används för vetenskaplig forskning, sjukdomsdiagnos, utveckling eller framställning av läkemedel eller kemiska produkter, viss undervisning eller för andra jämförliga ändamål." http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...080003128.html

          Så var hamnar NCS? Jag tor att vi är på rätt säker mark om vi godkäner lite "mixtrande" med olika sorters mat som ändå används dvs. vi utvecklar inget. Men det är knepigt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Hanna, Rebecca och Elin

            #20
            Ursprungligen postat av joe
            Hej! Känns inte som jag kan tillföra så värst mycket i ert arbete - kanske gäller det flera här på Ciklidforumet. Gänget här är mest inriktade på fiskar och framförallt ciklider då - men det har ni nog förstått.

            Om ni inte redan gjort det så skulle jag göra ett försök på forumet Zoopet som har betydligt fler kategorier under sina vingar och förmodligen fler som kan nappa på era frågor.

            Men låt för all del frågan ligga kvar här också!!

            Sorry, men det är det bästa jag kan tipsa. Lycka till!

            Tack för tipset, Joe.

            Kommentar

            • Hanna, Rebecca och Elin

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Det funkar utmärkt att få ett slutet system i en PET-flaska och då menar jag slutet dvs. att man skruvar på locket.

              Det första ni måste göra är att ni måste stryka alla ryggradsdjur. Det krävs tillstånd för djurförsök och systemet kan inte garanteras producera tillräckligt för att försörja dem.

              När ni skriver slutet, menar ni att det ska limmas igen?

              Känner ni någon med akvarium? Ta då grus från detta samt snäckor, vatten mm. För landdelen har jag färre ideer. Vandrande pinnar gör garanterat rent hus.

              Annars tror jag att det blir roligare om ni plockar mossa och jord ute i den svenska naturen och gräver upp gegga samt plockar in löven från en göl samt tar vatten i en dunk.

              Det viktigaste är nog att ha stabil temperatur och ljus, dvs. förlita er inte på dagsljus.
              Med slutet så menar vi att vi lägger på ett "lock" och tätar det, dock så att det går att öppna vid behov.

              Så vi får ej ha grodor eller guppys? Har du något tips på ett annat intressant djur som ej har ryggrad?

              Kommentar

              • Hanna, Rebecca och Elin

                #22
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Ja

                Om jag inte minns fel nu så är detta godkänt
                Mycket lite tror jag men detta gäller säkert de som satt upp reglerna också.

                Så här står det på jordbruksverkets hemsida "Djur som används i till exempel undervisning om hållande och skötsel av djur eller enklare projektarbeten om djurs beteenden räknas inte som försöksdjur utan som undervisningsdjur"

                Sedan listar de under "Definition av djurförsök"

                Definitionen av djurförsök finns i 1 c § djurskyddslagen (1988:534) och anger att djurförsök avses användning av djur för:
                vetenskaplig forskning,
                sjukdomsdiagnos,
                utveckling och framställning av läkemedel eller kemiska produkter,
                undervisning, som innebär att djuret avlivas, utsätts för operativt ingrepp, injektion eller blodavtappning eller om djuret orsakas eller riskerar att orsakas lidande, samt andra jämförliga ändamål.

                "Djur som används i till exempel undervisning om hållande och skötsel av djur eller enklare projektarbeten om djurs beteenden räknas inte som försöksdjur utan som undervisningsdjur"

                Våran idé kan inte klassas som ett "enklare projektarbete"?

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • August 2003
                  • 514

                  #23
                  En möjlighet för ett landlevande system är gråsuggor (landlevande) och klätterfikus, Ficus pumila. Den största risken är att man håller jorden för blöt. Oftast räcker det med den fukt som finns i jorden när man tömmer ut den ur jordpåsen.
                  Jag arbetar som Biologilärare på gymnasiet och jag ser att ni är tre personer. Jag skulle nog tycka att det är lite för lite jobb för 3personer x 100p. Varför inte starta flera olika behållare? Använd både akvatiska och terrestra system? En möjlighet för ett akvatiskt system kan även vara någon av alla dessa småräkor som kommit till den svenska hobbyn de senaste fyra-fem åren. En behållare med några småräkor och javamossa kanske?
                  Vårt vatten i Norrbotten har som regel riktigt låg buffrande förmåga. Stoppa gärna ner några kalk/marmorstenar i vattnat för att stabilisera pH-variationerna något.

                  Lycka till!

                  Kommentar

                  • Hanna, Rebecca och Elin

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                    En möjlighet för ett landlevande system är gråsuggor (landlevande) och klätterfikus, Ficus pumila. Den största risken är att man håller jorden för blöt. Oftast räcker det med den fukt som finns i jorden när man tömmer ut den ur jordpåsen.
                    Jag arbetar som Biologilärare på gymnasiet och jag ser att ni är tre personer. Jag skulle nog tycka att det är lite för lite jobb för 3personer x 100p. Varför inte starta flera olika behållare? Använd både akvatiska och terrestra system? En möjlighet för ett akvatiskt system kan även vara någon av alla dessa småräkor som kommit till den svenska hobbyn de senaste fyra-fem åren. En behållare med några småräkor och javamossa kanske?
                    Vårt vatten i Norrbotten har som regel riktigt låg buffrande förmåga. Stoppa gärna ner några kalk/marmorstenar i vattnat för att stabilisera pH-variationerna något.

                    Lycka till!

                    Vår lärare har inte sagt nåt om att det är ett för litet projekt men vi måste helt klart spekulera lite mer på hur vi ska göra, speciellt om vi inte får ha grodor som vi var intresserade av att studera beteendet på, det var ju som en del av studien.

                    Vi ska diskutera vidare tipsen vi fått här i forumet med en gammal bekant till dig imorgon och se vart vi hamnar

                    MVH/ Hanna, Elin och Rebecca

                    Kommentar

                    Arbetssätt...