Skapande av Ekosystem!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanna, Rebecca och Elin

    Skapande av Ekosystem!?

    Hej!

    Vi är tre elever från gymnasieskolan i Jokkmokk. Vi går tredje året i Naturvetenskap och ska genomföra ett projektarbete på 100p.

    Vår idé är att återskapa ett slutet ekosystem med djur och växter. Vi undrar om detta är möjligt?

    Vi förstår att det är väldigt kort tid för att se om det verkligen kan resultera i i ett fungerande ekosystem, då det endast återstår ett halvår. Trots det så känns det ändå som ett projektarbete vi vill genomföra.

    Vi är nybörjare på området och behöver all hjälp vi kan få! De växter vi spekulerar kring är någon typ av ormbunkar, sumpväxter och flytväxter, t.ex. Ceratoperis thalictroides, Cabomber, silver-kalla m.m.
    Har ni något förslag?

    Djuren vi funderat över är:
    • Äppelsnäckor
    • Vandrande pinnar
    • Grodor
    • Guppies
    • Maggots
    • Maskar
    • Mal

    (Något tips på antal maggotar? vi vill inte ha överskott så att flugorna tar över hela systemet).

    Ekosystemet ska vara ett paludarium, en vattendel och en landdel. Det krävs då att alla växter och djur trivs i fuktig miljö. För att upprätthålla ett lagomt pH-värde i vattnet ska vi tillföra snäckskal. Paludariumet kommer att stå mörkt och vi kommer ha en lampa på timer så att vi tillför lite ljus varje dag, därför passar skuggväxter bäst in i försöket.

    Finns det något intressant djur med speciellt beteende som trivs både i sötvatten och på land, samt är herbivor?

    Vi vore tacksamma över tips och förslag!
    / Hanna, Rebecca och Elin
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    #2
    Hej! Känns inte som jag kan tillföra så värst mycket i ert arbete - kanske gäller det flera här på Ciklidforumet. Gänget här är mest inriktade på fiskar och framförallt ciklider då - men det har ni nog förstått.

    Om ni inte redan gjort det så skulle jag göra ett försök på forumet Zoopet som har betydligt fler kategorier under sina vingar och förmodligen fler som kan nappa på era frågor.

    Men låt för all del frågan ligga kvar här också!!

    Sorry, men det är det bästa jag kan tipsa. Lycka till!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Hanna, Rebecca och Elin

      #3
      Okej, tack vi får försöka där istället men tråden får ligga kvar för säkerhetsskull.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

        #4
        Ha ett akvarium med en vattendel och en landdel med guppis och vandrande pinnar + lite växter, både i och ovan vattnet. Vet inte om pinnarna är grymma på att äta växter, men djuren (fiskarna och pinnarna) kommer inte att äta varandra. Ta reda på vilka växter som växer i de biotoper som respektive djurart lever i.

        Eftersom ni vill ha ett ganska mörkt akvarium kan neontetror (små akvariefiskar) vara ett ganska bra alternativ.

        Äppelsnäckor käkar växter med sådan intensitet att det med största sannolikhet inte går att få ett balanserat ekosystem med dem.

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

          #5
          Mycket knepigt. Om man ska ha ett verkligt fungerande slutet system så måste det generera sin egen energi, med andra ord måste det skapas alger och encelliga organismer som kan föda de större djurens behov.

          Nä, tyvärr jag tror inte på det som projekt. Det krävs nog en yta stor som en fotbollsplan för att enbart solljuset ska räcka.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Olorin
            Mycket knepigt. Om man ska ha ett verkligt fungerande slutet system så måste det generera sin egen energi, med andra ord måste det skapas alger och encelliga organismer som kan föda de större djurens behov.

            Nä, tyvärr jag tror inte på det som projekt. Det krävs nog en yta stor som en fotbollsplan för att enbart solljuset ska räcka.
            Det funkar utmärkt att få ett slutet system i en PET-flaska och då menar jag slutet dvs. att man skruvar på locket.

            Det första ni måste göra är att ni måste stryka alla ryggradsdjur. Det krävs tillstånd för djurförsök och systemet kan inte garanteras producera tillräckligt för att försörja dem.

            När ni skriver slutet, menar ni att det ska limmas igen?

            Känner ni någon med akvarium? Ta då grus från detta samt snäckor, vatten mm. För landdelen har jag färre ideer. Vandrande pinnar gör garanterat rent hus.

            Annars tror jag att det blir roligare om ni plockar mossa och jord ute i den svenska naturen och gräver upp gegga samt plockar in löven från en göl samt tar vatten i en dunk.

            Det viktigaste är nog att ha stabil temperatur och ljus, dvs. förlita er inte på dagsljus.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 13 November 2008, 20:44.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              #7
              Ja, så kan man ju se det Ola. Om man bara kör med små encelliga kryp och lite alger blir det ju också ett litet system. Då kan jag hålla med även om jag antar att balansen mellan i längden fungerande och en efter ganska kort tid stinkande sur sörja väl ändå blir hårfin, eller har du fått det att funka Ola? Jag menar alltså typ ett halvår eller mer med något olika arter som reproducerar sig, lever och balanseras?
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Olorin
                Ja, så kan man ju se det Ola. Om man bara kör med små encelliga kryp och lite alger blir det ju också ett litet system. Då kan jag hålla med även om jag antar att balansen mellan i längden fungerande och en efter ganska kort tid stinkande sur sörja väl ändå blir hårfin, eller har du fått det att funka Ola? Jag menar alltså typ ett halvår eller mer med något olika arter som reproducerar sig, lever och balanseras?
                Det funkade utmärkt i ett halvår med javamossa, javaormbunar och flera sorters snäckor (skivsnäckor, "vanliga" och malajiska). Sedan tog grönalger över alltihop troligen pga. ljuset eller värmen (de stod i ett fönster). Efter detta blev det mest lite toffsar på botten, men ganska mycket snäckor. Detta höll i fem år eller så, de kanske puttrar på fortfarande. Jag slutade jobba på skolan. Jag hade två stycken som utvecklade sig på ecakt samma sätt och båda överlevde.

                Jag tror att risken att det blir en stinkande sörja är minimal. I mina försvann allt dött totalt och det blev rent. Saker tar slut och hamnar någonstans och allt annat svälter ihjäl är snarare risken. Hos mig hamnade nog rätt mycket i snäckorna.

                Man kan nog ha en hel del flercelliga saker men akvarier erbjuder i princip bara snäckor, nematoder, plattmaskar och cyklops och av dessa är nästan bara snäckorna synliga. I naturen får man massor av annat kul som sötvattensgråsuggor mm. Ledstjärnan ska vara SMÅ men de behöver inte vara mikroskopiska.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 13 November 2008, 20:46.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av joe
                  ej! Känns inte som jag kan tillföra så värst mycket i ert arbete - kanske gäller det flera här på Ciklidforumet. Gänget här är mest inriktade på fiskar och framförallt ciklider då - men det har ni nog förstått.
                  Det finns ett gäng aktiva och fd. biologilärare här så jag tror du har fel...
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Det finns ett gäng aktiva och fd. biologilärare här så jag tror du har fel...
                    Så bra i så fall - jag ville bara försöka skynda på processen lite för vännerna i Jokkmokk. Och tråden lämnade de ju kvar, vilket gav lite resultat!
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Jag tror det är alldeles för kort tid för att skapa ett ekosystem, om man inte tänker i de banorna som Ola gör (smådjur alltså). Med ryggradsdjur blir det alldeles för komplicerat. Har till och från klurat på slutna ekologiska akvatiska system, men det är rent ut sagt skitsvårt i sötvatten. Med saltvatten verkar det kunna funka, men då är fortfarande ett halvår mycket kort tid (och fisk kan man glömma).

                      Jag tror det var Ola som nämnde ett experiment med guppy och växter i en damejeanne. Det höll väl ett tag, guppyna åt sina egna yngel och växterna stod för reningen. Kanske kan ni testa det, men jag tror att ett halvår fortfarande är alldeles för kort tid att få fram några hållbara resultat.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Jag tror det är alldeles för kort tid för att skapa ett ekosystem, om man inte tänker i de banorna som Ola gör (smådjur alltså). Med ryggradsdjur blir det alldeles för komplicerat. Har till och från klurat på slutna ekologiska akvatiska system, men det är rent ut sagt skitsvårt i sötvatten. Med saltvatten verkar det kunna funka, men då är fortfarande ett halvår mycket kort tid (och fisk kan man glömma).

                        Jag tror det var Ola som nämnde ett experiment med guppy och växter i en damejeanne. Det höll väl ett tag, guppyna åt sina egna yngel och växterna stod för reningen. Kanske kan ni testa det, men jag tror att ett halvår fortfarande är alldeles för kort tid att få fram några hållbara resultat.

                        Hilsen,

                        P
                        För det första: Det är olagligt att göra detta på ryggradsdjur nuförtiden.

                        För det andra. Det är ett klassiskt exempel att göra detta på guppy, och jag vet skolor som har haft dessa akvarier (har inte sett dem själv) och hört lärare berätta om dem. Det lär funka utmörkt, MEN DET ÄR NUMERA FÖRBJUDET!

                        Så mitt svar är alltså: Ni får inte göra djurförsök på ryggradsdjur. Gör ni ett slutet system så måste ni använda ryggradslösa djur.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          För det första: Det är olagligt att göra detta på ryggradsdjur nuförtiden.

                          För det andra. Det är ett klassiskt exempel att göra detta på guppy, och jag vet skolor som har haft dessa akvarier (har inte sett dem själv) och hört lärare berätta om dem. Det lär funka utmörkt, MEN DET ÄR NUMERA FÖRBJUDET!

                          Så mitt svar är alltså: Ni får inte göra djurförsök på ryggradsdjur. Gör ni ett slutet system så måste ni använda ryggradslösa djur.
                          När blir ett akvarium ett experiment? När räknas det som djurförsök och inte som nyskapande akvariehobby? Är det tillvägagångssättet eller avsikten som avgör? Eller sammanhanget som det görs i?

                          Oavsett om det kallas djurförsök eller inte håller jag med om att man nog ska vara mycket försiktig med ryggradsdjur i ett sånt här experiment. Dels för att det nog ökar chanserna att lyckas och skulle det misslyckas minimeras skadorna.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            När blir ett akvarium ett experiment? När räknas det som djurförsök och inte som nyskapande akvariehobby? Är det tillvägagångssättet eller avsikten som avgör? Eller sammanhanget som det görs i?

                            Oavsett om det kallas djurförsök eller inte håller jag med om att man nog ska vara mycket försiktig med ryggradsdjur i ett sånt här experiment. Dels för att det nog ökar chanserna att lyckas och skulle det misslyckas minimeras skadorna.
                            Egentligen blir det ett experiment så fort man gör anteckningar om nu inte detta ordnats upp i reglerna. Det var ju aldrig syftet att förbjuda hunddagböcker för hundar som "manipuleras" att utföra saker. (Edit: Detta verkar vara klargjort nu och är inte ett djurförsök...)

                            Men nu pratar vi om ett projektarbete på en gymnasieskola där faktiskt saker och ting ska manipuleras, och detta kraftfullt (ingen tillförsel av syre eller mat). Det är ett solklart fall.

                            Jag tvivlar starkt på att ett universitet skulle få tillstånd att göra detta om inte syftet kunde motiveras mycket väl och att man lyckades visa att man hade koll på avbrytningspunkten dvs. när experimentet avbryts pga. risk för lidande.

                            Detta är inte riktat till någon som skrivit i tråden: Som ansvarig för djurskyddsfrågor inom NCS och aktiv forskare som årligen söker tillstånd att göra djurförsök vill jag påminna om denna forumsregel innan någon börjar argumentera mot mitt inlägg (jag betraktar det alltså som brottsligt att sätta upp ett slutet system med ryggradsdjur på en gymnasieskola):

                            §10 Inte uppmana till brottslig handling eller utföra brottslig verksamhet över forumet.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 14 November 2008, 12:12.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Men nu pratar vi om ett projektarbete på en gymnasieskola där faktiskt saker och ting ska manipuleras, och detta kraftfullt (ingen tillförsel av syre eller mat). Det är ett solklart fall.
                              OK. Vilka djur kvalificerar sig som djurförsöksdjur? Krävs det att ryggradsdjur
                              är inblandade?

                              En förskola som tar in grodyngel på våren för att studera deras utveckling, är det också ett djurförsök? (Oavsett groddjurens fridlysning.)

                              Hur medvetna är landets biologilärare om denna problematik?
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...