Färgat vatten i Växjö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    Färgat vatten i Växjö?

    Hörde på radion att fjärrvärmeverket i Växjö ska leta läckor genom att tillsätta färgämne i fjärrvärmesystemets vatten (grönt tror jag det var?) Och när en läcka identifieras så blir dricksvattnet där färgat - ska inte vara farligt sas det (för människor), men man bör inte dricka och kanske inte heller duscha om man inte ville ha grönt hår!!!

    Vet inte om detta platsar under rubriken Akvariet - men ni har ju kört en del vattenvarningar förut och detta lät åtminstone för mig som ytterligaren en - om man bor vid en läcka så att säga. Som om Växjövattnet inte var tillräckligt problematiskt redan!!

    Nån kommentar från boende på orten? Har ni också hört om detta?

    Ville bara uppmärksamma berörda - kanske ingen fara, men vem vet?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • endymion

    #2
    Ursprungligen postat av joe
    Hörde på radion att fjärrvärmeverket i Växjö ska leta läckor genom att tillsätta färgämne i fjärrvärmesystemets vatten (grönt tror jag det var?) Och när en läcka identifieras så blir dricksvattnet där färgat - ska inte vara farligt sas det (för människor), men man bör inte dricka och kanske inte heller duscha om man inte ville ha grönt hår!!!

    Vet inte om detta platsar under rubriken Akvariet - men ni har ju kört en del vattenvarningar förut och detta lät åtminstone för mig som ytterligaren en - om man bor vid en läcka så att säga. Som om Växjövattnet inte var tillräckligt problematiskt redan!!

    Nån kommentar från boende på orten? Har ni också hört om detta?

    Ville bara uppmärksamma berörda - kanske ingen fara, men vem vet?
    Jag läste också det men fjärrvärmen är ju ett skilt system.

    Frågan är om det är läckor eller om snåla människor tömmer av vatten från fjärrvärme nätet. På nått ställe där de hade infört detta system hade det gått från stora läckor till inga läckor samma dag som färgningen infördes.

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Jag läste också det men fjärrvärmen är ju ett skilt system.

      Frågan är om det är läckor eller om snåla människor tömmer av vatten från fjärrvärme nätet. På nått ställe där de hade infört detta system hade det gått från stora läckor till inga läckor samma dag som färgningen infördes.
      Ja, så kan det kanske vara - snåla människor alltså! Detta med slutet system trodde jag också, men det talades om att dricksvattnet kunde bli färgat vid läckorna? Ja, hur som helst - då vet ni och illgrönt akvarievatten är ju inte så skoj!

      Grattis Småland till fotbollsguld förresten - men ni i Växjö håller väl på Öster förståss...
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

        #4
        Ursprungligen postat av joe
        Grattis Småland till fotbollsguld förresten - men ni i Växjö håller väl på Öster förståss...
        Det där var nästan som att gratulera en djurgårdare när AIK tagit guld (vilket i och för sig inte händer varje sekel - tack och lov).
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Det där var nästan som att gratulera en djurgårdare när AIK tagit guld (vilket i och för sig inte händer varje sekel - tack och lov).
          Opps - trodde inte det var riktigt så illa. Särskilt när Öster inte går så bra så måste man väl förenas i guldglädje nånstans. Så stort är ju inte Småland ändå!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • February 2007
            • 697

            #6
            Ursprungligen postat av joe
            Opps - trodde inte det var riktigt så illa. Särskilt när Öster inte går så bra så måste man väl förenas i guldglädje nånstans. Så stort är ju inte Småland ändå!
            Större än Stockholm, i alla fall arealen...

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av joe
              Opps - trodde inte det var riktigt så illa. Särskilt när Öster inte går så bra så måste man väl förenas i guldglädje nånstans. Så stort är ju inte Småland ändå!
              Kalmar är ju mitt gamla hemlän, så heja Kalmar.

              Jag har varit med om detta i både Stockholm och Uppsala (att varmvattnet blir grönt).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...