Bildkritik...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Ursprungligen postat av Oden70
    satt och spånade på hur det e när tex. leask fotar produktfoto.Och kan säga att det inte e det lätt. vet att fotot inte e nått vidare men kanske kan få hjälp med lite ider på hur det skulle gjort för att få det bra.. Blixtens placering e fel till början.... men mera som skulle ändrats....
    Tycker det var ett rätt intressant foto du fått till faktiskt. Svart som bakgrund är ovanligt. Antagligen för att det är svårt att få motivet att poppa ut inte bli för mörkt. Jag skulle prova att sänka kameran i vinkel och dra ner lite på blixtstyrkan och ta fram en lampa och sätta mera rakt ovanför så kan det nog bli bra. Sen kanske det bra att överexponera lite i kameran och dra ner svärtan i efterhand i photoshop.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
      Tar gärna emot kritik på denna...vore kul med några kommentarer om hennes placering, ljus m.m
      Vi hade ett tema med den röda telefonen i fokus som följde en tråd i flera olika situationer.
      http://www.fotosidan.se/gallery/view...&target=_blank
      Det som är lite synd med denna bild är att modellen ger en stark känsla av att hon just blir fotograferad och det gör att det hela känns ointresant. En bra modell förmedlar en känsla som är trovärdig undgefär som en bra skådespelare gör.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Datorer på väg...
        Fräck bild. Man blir sugen på att veta mera om bilden. Var är den tagen, morron eller kväll, Kan vara en storstad men samtidigt kan det vara på landet.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

Ursprungligen postat av Mattias777
          Det som är lite synd med denna bild är att modellen ger en stark känsla av att hon just blir fotograferad och det gör att det hela känns ointresant. En bra modell förmedlar en känsla som är trovärdig undgefär som en bra skådespelare gör.
          Oj, t.o.m en stark känsla av att hon blir fotograferad också? Intressant..det är första gången jag hör det om denna bild. Beror det på något särskilt hon gör? Med handen, hur hon håller telefonen, ansiktsuttryck, pose eller något annat?

Ursprungligen postat av LN
          Fräck bild. Man blir sugen på att veta mera om bilden. Var är den tagen, morron eller kväll, Kan vara en storstad men samtidigt kan det vara på landet.
          Tack,
          den är tagen i Hanoi på eftermiddagen så visst är det i en storstad men en stad med riktigt gammal känsla i stora delar av den.
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• Mattias777
            Användare
            • November 2006
            • 1493

Oj, t.o.m en stark känsla av att hon blir fotograferad också? Intressant..det är första gången jag hör det om denna bild. Beror det på något särskilt hon gör? Med handen, hur hon håller telefonen, ansiktsuttryck, pose eller något annat?
            Det kan vara så att jag har fel =) Vad är det som gör att man upplever en skådespelare trovärdig och inte en annan? Lite så som det kändes för mig. Men om det är hon som skall vara centrum och inte något man vill förmedla så är det väl ok.

Jag skrev detta när jag satt o väntade på en sak och var väl inte på bästa humör. Så ta det jag skrev med en nypa salt =) Har tittat på bilden igen och det är nog inte som jag först upplevde det.
            Senast redigerad av Mattias777; 29 April 2009, 01:30.

Kommentar

• Niklas Olsson
              Användare
              • February 2003
              • 1156

Du hade inte fel, finns inget som heter så
              Det är ju det som är bra med bildkritik...man kan få en annan vinkling av bilden man inte tänkt på själv eftersom vi ser så olika på bilder.
              //Niklas

www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook

Kommentar

• Mattias777
                Användare
                • November 2006
                • 1493

Du hade inte fel, finns inget som heter så
                Det är ju det som är bra med bildkritik...man kan få en annan vinkling av bilden man inte tänkt på själv eftersom vi ser så olika på bilder.
                Vad bra att du inte blev stött =) Jag ville inta alls kritisera dig som fotograf. Jag tycker du e en jätte duktig fotograf som verkar vara bra på att fota många olika objekt

Kommentar

• Niklas Olsson
                  Användare
                  • February 2003
                  • 1156

Det krävs lite mer än att få "negativ" kritik på mina bilder för att göra mig stött
                  //Niklas

www.nofoto.se
                  Nofoto på Facebook

Kommentar

• Niklas Olsson
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1156

Några tankar kring denna?
                    T.e.x om den är för tajt? Blir man nyfiken på vad dom sysslar med? m.m
                    //Niklas

www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Kompaktkamera

Nu har jag knäppt iväg ca 50 bilder i en av mina burkar med min kompaktkamera. Den bästa bilden är den här, den är endast beskuren inget annat fixat. ISO 100. Kameran är ju hopplöst långsam. Ska jag kunna få en bild där inte fisken ser ut som ett streck måste fisken i princip vara döende. Den här bilden var rena rama turen! Se och njut...

Kommentar

• Tony Tiger
                        Användare
                        • December 2009
                        • 182

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Nu har jag knäppt iväg ca 50 bilder i en av mina burkar med min kompaktkamera. Den bästa bilden är den här, den är endast beskuren inget annat fixat. ISO 100. Kameran är ju hopplöst långsam. Ska jag kunna få en bild där inte fisken ser ut som ett streck måste fisken i princip vara döende. Den här bilden var rena rama turen! Se och njut...
                        Kunde inte låta bli att gapskratta...förlåt!!
                        1000l CA..... i trappen!!!

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

Ursprungligen postat av Tony Tiger
                          Kunde inte låta bli att gapskratta...förlåt!!
                          Tack det känns skönt att höra efter allt slit med att få fram detta konstverk !!

Nää men ärligt, hur fan ska man göra med den här j-vla kameran för att den ska fatta när det är dags att ta bilden. Nu när man trycker på knappen hinner ju fisken fan leka i andra änden av akvariumet, komma tillbaka och sen simma iväg igen så bara halva kommer med. Säger som i det gamla härliga klippet "du simmar ur bild Kaj..."

Foto är nog inte min grej...

Kommentar

• msb
                            Användare
                            • September 2009
                            • 314

Tack det känns skönt att höra efter allt slit med att få fram detta konstverk !!

Nää men ärligt, hur fan ska man göra med den här j-vla kameran för att den ska fatta när det är dags att ta bilden. Nu när man trycker på knappen hinner ju fisken fan leka i andra änden av akvariumet, komma tillbaka och sen simma iväg igen så bara halva kommer med. Säger som i det gamla härliga klippet "du simmar ur bild Kaj..."

Foto är nog inte min grej...
                            Bra kämpat Erik
                            Tropheus

Kommentar

• Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

Ursprungligen postat av msb
                              Bra kämpat Erik
                              Tack! Jag har dock inte gett upp riktigt än så ni kommer att få tillfälle att njuta av fler av mina alster här i tråden. Mitt förslag är att ni lägger upp en ämnesprenumeration så att ni inte missar ngt .

Kom igen nu proffsen, går det att få till något med mig eller ska jag helt enkelt lägga ner?

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Har du en kamera där det tar tid från avtryck till bild, beror det oftast på att den inte hittar fokus. Kanske underlättar det om du kan sätta den i macroläge. Om inte så försök köra i manuellt läge.
                                Sen om du tittar på bilden du skickat in, hälften är vit sand och andra hälften är svartmålad bakruta. Tror inte det finns svårare att försöka få till en bra bild mot. Försöka fota fisken mot något neutralare typ en stor gråsten så tar du kanske ett steg i rätt riktning.
                                Hoppas det hjälper lite i alla fall.
                                (i värsta fall får du klistra/nåla fast fisken så han är still ett tag)
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

Arbetssätt...