Bildkritik...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Jag tycker att det är en bra bild som förmedlar en känsla. För mig är teknisk perfektion underordnad känsla i bilder.

Sen gillar jag när man använder skärpan för att göra något oväntat, som Terje Hellesö's älgbilder.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Ursprungligen postat av Robin
      Det där tycker jag är en kass bild.
      Hur kan du säga det? Eller skojar du? Den bilden förmedlar en enorm känsla och är en av de bättre bilderna av denna typ som jag sett på länge. Iskallt med killen som kommer gåendes på vägen medan andra skyddar sig. Han som fotograferat vet vad han gör och hur han skall jobba med kornighet och oskärpa för att få känslan av en jobbig situation. Tycker den är helt kanon! Mycket mer intressant än "mainstream". Alla bilder på den sidan där var ju helt kanon för övrigt, den ena bättre än den andre. Ruggigt bra!

Jag önskar jag hade fler tillfällen att fotografera denna typ av dokumentära bilder istället för att bara fotografera statiska objekt, vilket ine alls är lika intressant.

Även älgbilden som Micke länkar till är ju hysteriskt. Att sitta och vänta i skogen på en älg i många timmar och sedan fotografera den på detta vis tycker jag är enorm roligt! Givetvis har han även bilder med älgen skarp, men att han väljer att visa denna bild tyder förmodligen på att han redan har en jädra massa bilder på skarpa älgaen och han vill visa en slags kaxighet i att kunna visa upp ett alternativ till det som anses "normalt". Iskallt! Sedan tycker jag väl inte bilden som så är en kanonbild, men tanken är riktigt bra.
      Senast redigerad av Zaphi; 19 December 2008, 10:15.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Älgbilden var grym. Det är väldigt mycket fokus på häftig bokeh nuförtiden vilket märks på flickr.

Jag tycker det är viktigt att problematisera kring det här med att erkänt duktiga fotografer som får sina brusiga och oskarpa bilder publicerade i erkänd media höjs till skyarna - men en normal fotograf skulle bli bedömd som dum i huvudet och alla skulle undra varför h*n överhuvudtaget visar upp bilden.

Så får jag se lite brusiga oskarpa actionbilder på firrar nu (där ni alltså använt oskärpan och bruset till er fördel, inte bara ett misslyckat kort).
        http://www.defblog.se

Kommentar

• joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

Kollar en del itråden - intressant - men skriver inte så ofta. Tack till Niklas som skapade den (om jag inte missminner mig).

Men nu vill jag egentligen bara hålla med Zaphi om dokumentär bildsviten etc -det gav åtminstone mig en enorm närvarokänsla...så som foton betraktat tycker jag de är kanon...sedan är det ju alltid mer grannlaga vad man kan publisera av den här typen av bilder, men det handlar ju mer om etik än fotokänsla (och jag menar inte att nån av de visade passerar gränsen!)

Älgbilden gillade jag inte, men jag inser poängen!
          MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• salo
            Användare
            • April 2002
            • 314

Ursprungligen postat av Zaphi
            Hur kan du säga det? Eller skojar du? Den bilden förmedlar en enorm känsla och är en av de bättre bilderna av denna typ som jag sett på länge.
            Ironi framgår inte alltid så bra i text, för det är väl självklart att det var ironi.

Samtliga bilderna på den siten är ju naturligtvis på en helt annan nivå än vad vi pysslar med här och på fotosidan osv.

ALLA kan köpa en digital systemkamera och ett halvschysst objektiv för inte så många kronor och ta 100% skarpa bilder med härligt kort skärpedjup och framstå som grymma fotografer bland de som inte har grundläggande fotokunskap, och det är absolut inget fel med det, jag är själv en av dessa glada amatörer :-)

Men att ens tänka tanken att denna bild http://cache.boston.com/universal/si...5_afghanis.jpg inte är så lyckad för att den kanske inte är 100% skarp eller för att ena foten inte kom med i bilden eller liknande är ju bara dumt.
            540 (180x60x50) under uppbyggnad
            30L Nano under planering
            Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• Robin Floridan
              Användare
              • December 2007
              • 91

Fågel

Undrar vad folk tycker om detta lilla kortet! Vill på något sätt förmedla en känsla av personlighet hos fågeln. Och känner själv även att jag knappt kan sluta stirra han i ögat! Tror kanske jag borde beskärt det lite mer i både under och överkant.

Funderingar, förslag vad som kunde vara bättre!!?
              Jag är solipsist!

Kommentar

• Oden70
                Användare
                • January 2007
                • 869

Bra tråd!!

Tycker detta e ett riktigt bra val av trådinnehåll. Får väl också bidraga med ett foto
                Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Mattias777
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1493

Ursprungligen postat av Oden70
                  Tycker detta e ett riktigt bra val av trådinnehåll. Får väl också bidraga med ett foto
                  Tycker sen svarta bakgunden är snygg. Fiskens färger träder fram på ett bra sätt. Snyggt med utspännda fenor.

Men är bilden fotad med blixt från sidan? Det blir lite ficklampa effekt av det vilket inte är så bra. Sen skulle jag önska att fisken var ca 2cm längre ner i bilden. den ser lite felplacerad ut där. Ett snyggt foto måste man säga.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Tycker att fiskens färger framträder mot den mörka bakgrunden, samtidigt så försvinner de mörka partierna på fiskens fenor med den svarta bakgrunden. Skulle vilja se motivet med mörkt blå bakgrund.

/Johan
                    Senast redigerad av Johan F; 26 December 2008, 14:11.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Oden70
                      Användare
                      • January 2007
                      • 869

Ursprungligen postat av Johan F
                      Tycker att fiskens färger framträder mot den mörka bakgrunden, samtidigt så försvinner de mörka partierna på fiskens fenor med den svarta bakgrunden. Skulle vilja se motivet med mörkt blå bakgrund.

/Johan
                      Tack Mattias för dina tankar på fotot, samma till dig Johan. tyvär kan jag inte göra bakgrunden blå. Fotot e taget när firren står och försvarar sin revirgrotta så där e riktigt svart inne därför försvinner lite av fenorna tyvär....

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Nu har du lagt en bild i en farlig del av forumet... =)

Är du beredd ? Ja motivet ser ju skarpt ut... ljuset ser otroligt trist och platt ut, komposition finns ju inte direkt heller.
                        Duger den som artbild, knappt eftersom hela fisken inte syns.

Men som sagt... motivet har ju skärpa =)

Jag har sett bilder från dig tidigare som är otroligt mycket bättre på alla sätt och vis.

Det känns nästan som du la upp den här bilden för att se om någon vågar kritisera ordentligt.
                        Får man vara så här rakt på sak?
                        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Oden70
                          Användare
                          • January 2007
                          • 869

Ursprungligen postat av deelay
                          Nu har du lagt en bild i en farlig del av forumet... =)

Är du beredd ? Ja motivet ser ju skarpt ut... ljuset ser otroligt trist och platt ut, komposition finns ju inte direkt heller.
                          Duger den som artbild, knappt eftersom hela fisken inte syns.

Men som sagt... motivet har ju skärpa =)

Jag har sett bilder från dig tidigare som är otroligt mycket bättre på alla sätt och vis.

Det känns nästan som du la upp den här bilden för att se om någon vågar kritisera ordentligt.
                          Får man vara så här rakt på sak?
                          Tack deelay! Och din känsla skall du lita på, tycker om mäniskor som verkligen vågar att vara raka och ärliga så hatten av för dig.. Som du anntydde så var detta en "slamkrypare" för att se hur mycket rakhet och ärlighet denna tråd kommer att innehålla

Kommentar

• Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

Som du anntydde så var detta en "slamkrypare" för att se hur mycket rakhet och ärlighet denna tråd kommer att innehålla
                            Haha nu är du nog inte 100% ärlig
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Tack deelay! Och din känsla skall du lita på, tycker om mäniskor som verkligen vågar att vara raka och ärliga så hatten av för dig.. Som du anntydde så var detta en "slamkrypare" för att se hur mycket rakhet och ärlighet denna tråd kommer att innehålla
                              Tvivlade du på att vi skulle inte vara ärliga

/Johan
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Oden70
                                Användare
                                • January 2007
                                • 869

Nä för fasiken! tvivlat inte på ärlighet.... men alltid skoj att väcka folk.. Varigt lite stiltje på forumet.. ang fotot så e det ett av dom första jag tog, Har inte haft någon kamera på ett tag.. Skall ge er ett gott skratt ang min kamerabrist för tillfälligt.... Skulle fota fisk och plockade bort täckglasen för att dom var skitiga som tusan av kalk... Satt och fotade kanske 1 timme sedan kallade frugan..... Skulle hjälpa henne ett tag och la kameran på täckglaset........... som inte fanns Kan konstatera att Canon 20D INTE e för undervattensbruk om man så säger
                                Men det fixar sig..... God fortsättning

Kommentar

Arbetssätt...