Bildkritik...
Kollaps
X
-
-
Håller med Peter, assnygg firre, även om den nu är mitt i bilden!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Problemet när man kommer i samma nivå som fisken är att blixten reflekterar och bilden blir skit. För att klara det får man antingen ha blixt ovanifrån via slavblixt eller ett såpass bra ljus att man inte behöver köra med blixt.
Ett foto som jag presenterat ofta här är taget med Nikon D50 utan blixt...men det var oerhört svårt att få till det utan blixt så för mig är detta foto "one in a million"..haha...
Problem med foto utan blixt är att färgerna blir skumma beroende på lysrören som är ett ganska kasst belysningsallternativ egentligen. Om färgbalansen är rätt på din bild vet jag inte riktigt kanske finns där en liten violett ton. Lite mer luft framför firren skulle jag vilja ha. Även slutartiden verkar ha varit lite väl lång, ger lite rörelseoskärpa. snygg firre.Senast redigerad av tege; 01 October 2010, 06:10.Kommentar
-
Kanonsnygg firre! Denna bild är bra, att den är centrerad spelar ingen stör då den är så stor i bildytan, man kan inte direkt placera om den. Däremot är den tyvärr relativt suddig, förutom på vissa delar av stjärtfenan. Det beror just på att en blixt inte har används. Suddigheten gör inte så mycket i detta lilla format, men hade man gjort en större kopia skulle det synas ganska tydligt. Klicka den större så ser man tydligare.Kommentar
-
Ove, det där är väl en kanonbild, ett bra exempel på ett snyggare ljus. Det är bra att du lämnar mycket yta framför fisken också, skall man aldrig vara rädd för. Kontrasten i bilden är lite hög och du fräter nästan ut de ljusa delarna, annars e den kanon.Kommentar
-
Kommentar
-
Jo tack det är min bästa fiskbild jag har en till som är ungefär lika bra. Jag har tagit över 10000 bilder på mina firrar och i bland så kan det bli så här dock inte så ofta.
Vid detta tillfälle så hade jag turen att fisken simmade in i det rätta ljuset och att jag hann ta en bild
Angående kontrasten så har jag faktiskt inte ökat kontrasten så mycket som man kan tro i redigeringen. Jag testade att minska kontrasten men då tyckte jag att de mörka partierna blev dåliga.
Sedan ett allmänt råd som redan nämnts i tråden, blixt framifrån fungerar mycket dåligt vid akvariefotografering. Om du ska köpa ett tillbehör till din kamera, pocket eller system, så köp i första hand en extern blixt.
Kommentar
-
Eftersom en kamera inte kan se färger så förutsätter den att alla färger den läser av och mäter är 18% gråa, alltså en mellangrå ton. Om en bild då är mörk så kommer kameran att försöka göra den ljusare. På samma sätt försöker den göra en ljus bild mörkare. Prova exempelvis att lysa en stark lampa mot en vit vägg och fotografera den väggen. Bilden kommer inte bli vit, utan grå. Eftersom din bild domineras av mörker så har de ljusa partierna blivit överexponerade. I många fall kan det vara läge att sänka kontrasten i sina bilder. Svärtan skall dock givetvis förbli svart.
Den som fotograferar bör kompensera för detta och det kallas just för att exponeringskompensera. Det är något man bör lära sig efter det att man lärt sig detta med bländare och slutare etc. En fågel fotograferad mot en ljus himmel exempelvis måste exponeringskompenseras +1 eller +2 för att fågeln inte skall bli för mörk.
Testa att behandla din bild ytterligare för att få ner högdagrarna:
1. Ställa nivåer (CTRL-L) så att histogrammet aldrig går ner på 0 (dra in ändarna)
2. Använda verktyget "Skuggor/Högdagrar" för att jämna ut kontrasten.
3. Justera kontrasten tills du blir nöjd, sträva efter att inte fräta ut dina ljusa partier.
Lägg upp bilden igen efter så kan vi jämföraKommentar
-
-
-
Kommentar
Kommentar