Bildkritik...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 3111

Ursprungligen postat av StefanL
    Klart det gör. Tack för de orden.

Problemet när man kommer i samma nivå som fisken är att blixten reflekterar och bilden blir skit. För att klara det får man antingen ha blixt ovanifrån via slavblixt eller ett såpass bra ljus att man inte behöver köra med blixt.

Ett foto som jag presenterat ofta här är taget med Nikon D50 utan blixt...men det var oerhört svårt att få till det utan blixt så för mig är detta foto "one in a million"..haha...

den fisken e fan helt otroligt snygg, inge fel på bilden heller, att ge kritik ger jag mig inte in på som glad amatör jag är
    Mvh
    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Håller med Peter, assnygg firre, även om den nu är mitt i bilden!
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

Jag lägger upp en av mina bilder också få se vad ni tycker.

Kommentar

• Kimmy-
          Användare
          • June 2010
          • 458

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
          grymt fin bild enligt mig
          Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Tar en bild till!
            Vattenfläckar på rutan bortses!
            Tycker att det här är en riktigt bra bild, mjukt fint ljus på diskusen. Om den skulle va med i tävlingen skulle den kanske få lite minus av mig då man ser bakrutekanten både uppåt och mot sidoglaset.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Häftig bild enligt mig. en riktig tiopoängare.

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Problemet när man kommer i samma nivå som fisken är att blixten reflekterar och bilden blir skit. För att klara det får man antingen ha blixt ovanifrån via slavblixt eller ett såpass bra ljus att man inte behöver köra med blixt.

Ett foto som jag presenterat ofta här är taget med Nikon D50 utan blixt...men det var oerhört svårt att få till det utan blixt så för mig är detta foto "one in a million"..haha...
                Om du förhåller dig till fronrutan i 45gradersvinkel i sidled på samma sätt som när du fotar uppifrån blir det inget blänk från blixten. Men visst vinner man kanske med blixt uppifrån men samtidigt kommer varenda jädrans litet skräp att bli tio gånger större och tydligare.
                Problem med foto utan blixt är att färgerna blir skumma beroende på lysrören som är ett ganska kasst belysningsallternativ egentligen. Om färgbalansen är rätt på din bild vet jag inte riktigt kanske finns där en liten violett ton. Lite mer luft framför firren skulle jag vilja ha. Även slutartiden verkar ha varit lite väl lång, ger lite rörelseoskärpa. snygg firre.
                Senast redigerad av tege; 01 October 2010, 06:10.

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Kanonsnygg firre! Denna bild är bra, att den är centrerad spelar ingen stör då den är så stor i bildytan, man kan inte direkt placera om den. Däremot är den tyvärr relativt suddig, förutom på vissa delar av stjärtfenan. Det beror just på att en blixt inte har används. Suddigheten gör inte så mycket i detta lilla format, men hade man gjort en större kopia skulle det synas ganska tydligt. Klicka den större så ser man tydligare.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Ove, det där är väl en kanonbild, ett bra exempel på ett snyggare ljus. Det är bra att du lämnar mycket yta framför fisken också, skall man aldrig vara rädd för. Kontrasten i bilden är lite hög och du fräter nästan ut de ljusa delarna, annars e den kanon.

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                      Nu tycker JAG den blev klart bättre! Hoppas ägaren tycker det också
                      Det tycker han

Kommentar

• Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • May 2006
                        • 1816

Jo tack det är min bästa fiskbild jag har en till som är ungefär lika bra. Jag har tagit över 10000 bilder på mina firrar och i bland så kan det bli så här dock inte så ofta.

Vid detta tillfälle så hade jag turen att fisken simmade in i det rätta ljuset och att jag hann ta en bild

Angående kontrasten så har jag faktiskt inte ökat kontrasten så mycket som man kan tro i redigeringen. Jag testade att minska kontrasten men då tyckte jag att de mörka partierna blev dåliga.

Sedan ett allmänt råd som redan nämnts i tråden, blixt framifrån fungerar mycket dåligt vid akvariefotografering. Om du ska köpa ett tillbehör till din kamera, pocket eller system, så köp i första hand en extern blixt.

Ursprungligen postat av Zaphi
                        Ove, det där är väl en kanonbild, ett bra exempel på ett snyggare ljus. Det är bra att du lämnar mycket yta framför fisken också, skall man aldrig vara rädd för. Kontrasten i bilden är lite hög och du fräter nästan ut de ljusa delarna, annars e den kanon.

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Angående kontrasten så har jag faktiskt inte ökat kontrasten så mycket som man kan tro i redigeringen. Jag testade att minska kontrasten men då tyckte jag att de mörka partierna blev dåliga.
                          Att ljusa partier i en bild blir FÖR ljusa eller att kontrasten blir för hög rakt ut kameran beror på följande fernomen:

Eftersom en kamera inte kan se färger så förutsätter den att alla färger den läser av och mäter är 18% gråa, alltså en mellangrå ton. Om en bild då är mörk så kommer kameran att försöka göra den ljusare. På samma sätt försöker den göra en ljus bild mörkare. Prova exempelvis att lysa en stark lampa mot en vit vägg och fotografera den väggen. Bilden kommer inte bli vit, utan grå. Eftersom din bild domineras av mörker så har de ljusa partierna blivit överexponerade. I många fall kan det vara läge att sänka kontrasten i sina bilder. Svärtan skall dock givetvis förbli svart.

Den som fotograferar bör kompensera för detta och det kallas just för att exponeringskompensera. Det är något man bör lära sig efter det att man lärt sig detta med bländare och slutare etc. En fågel fotograferad mot en ljus himmel exempelvis måste exponeringskompenseras +1 eller +2 för att fågeln inte skall bli för mörk.

Testa att behandla din bild ytterligare för att få ner högdagrarna:

1. Ställa nivåer (CTRL-L) så att histogrammet aldrig går ner på 0 (dra in ändarna)
                          2. Använda verktyget "Skuggor/Högdagrar" för att jämna ut kontrasten.
                          3. Justera kontrasten tills du blir nöjd, sträva efter att inte fräta ut dina ljusa partier.

Lägg upp bilden igen efter så kan vi jämföra

Kommentar

• Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • May 2006
                            • 1816

Ok nu så har jag dragit ner på exponeringen samt ökat definitionen och högdagrar.

Kommentar

• Kimmy-
                              Användare
                              • June 2010
                              • 458

Ok nu så har jag dragit ner på exponeringen samt ökat definitionen och högdagrar.
                              Jag tycker faktiskt att det kanske inte skulle dras ner så mkt Men ser bättre ut en den förra
                              Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• RobinH
                                Användare
                                • August 2008
                                • 2150

Helt otroligt fint foto Ove
                                CA

Kommentar

Arbetssätt...