Bildkritik...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Tack! Jag har dock inte gett upp riktigt än så ni kommer att få tillfälle att njuta av fler av mina alster här i tråden. Mitt förslag är att ni lägger upp en ämnesprenumeration så att ni inte missar ngt .

Kom igen nu proffsen, går det att få till något med mig eller ska jag helt enkelt lägga ner?
    Det finns ett par som är fotografernas McGyver personifierade här, så de fixar det säkert åt dig. Jag läste någonstans att det enda som begränsar kvaliteten på dina foton är din egna blockering av att du tror att du inte kan fota snygga bilder. Frågan är om man behöver en kamera alls för att ta snygga foton.

Hur som helst så var det där fotot inte så illa med tanke på din korta tid med övning samt att du troligen inte kan kameran helt och hållet. Fortsätt att prova dig fram så har du snart ett foto som du kan känna dig nöjd med...för att vara taget med pocketkamera.

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Ursprungligen postat av tege
      Har du en kamera där det tar tid från avtryck till bild, beror det oftast på att den inte hittar fokus. Kanske underlättar det om du kan sätta den i macroläge. Om inte så försök köra i manuellt läge.
      Sen om du tittar på bilden du skickat in, hälften är vit sand och andra hälften är svartmålad bakruta. Tror inte det finns svårare att försöka få till en bra bild mot. Försöka fota fisken mot något neutralare typ en stor gråsten så tar du kanske ett steg i rätt riktning.
      Hoppas det hjälper lite i alla fall.
      (i värsta fall får du klistra/nåla fast fisken så han är still ett tag)
      Jag körde i manuellt läge. Provade både macro och auto men det blev faktiskt lika dåligt resultat i bägge fallen. Sen är det som så här gällande bakgrunden. Jag har knappast den lyxen att jag kan välja vart i burken jag ska ta bilden eftersom kameran är så trött. Jag får helt enkelt hålla kameran på ett ställe och vänta på att en fisk simmar in i bild .

Jag provade även lite olika ISO men det verkade inte bli ngn större skillnad.

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Ursprungligen postat av StefanL
        Det finns ett par som är fotografernas McGyver personifierade här, så de fixar det säkert åt dig. Jag läste någonstans att det enda som begränsar kvaliteten på dina foton är din egna blockering av att du tror att du inte kan fota snygga bilder. Frågan är om man behöver en kamera alls för att ta snygga foton.

Hur som helst så var det där fotot inte så illa med tanke på din korta tid med övning samt att du troligen inte kan kameran helt och hållet. Fortsätt att prova dig fram så har du snart ett foto som du kan känna dig nöjd med...för att vara taget med pocketkamera.
        Tack Stefan. Lite kul är det ändå med tanke på den diskussionen vi haft angående utrustningens betydelse. Jag lägger upp en bild här som är tagen med den lånade systemkameran som jag hade en period. Bilden är tagen i en burk med betydligt sämre ljus än vad jag har i min burk nu. Jag var nog kanppast bättre då än vad jag är nu. Bilden är knappast något att vara stolt över men den är ju fan så mycket bättre än det jag åstakommit idag iaf!

EDIT: kan tillägga att den här bilden är plockad ur en serie jag tog på ca 30 bilder. Några till blev hyffsade.
        Senast redigerad av Erik Österlund; 30 September 2010, 21:03.

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Tack Stefan. Lite kul är det ändå med tanke på den diskussionen vi haft angående utrustningens betydelse. Jag lägger upp en bild här som är tagen med den lånade systemkameran som jag hade en period. Bilden är tagen i en burk med betydligt sämre ljus än vad jag har i min burk nu. Jag var nog kanppast bättre då än vad jag är nu. Bilden är knappast något att vara stolt över men den är ju fan så mycket bättre än det jag åstakommit idag iaf!
          Tycker att du skall vara lite stolt över bilden. Tog bort lite av de rosa i bilden. vet inte om det blev närmare sanningen........Hoppas det inte gjorde något

Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Ursprungligen postat av Johan F
            Tycker att du skall vara lite stolt över bilden. Tog bort lite av de rosa i bilden. vet inte om det blev närmare sanningen........Hoppas det inte gjorde något

Johan
            Det gjorde absolut ingenting, kan du inte fixa den andra bilden också

Jag vet inte om det är så mycket att vara stolt över?

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Det gjorde absolut ingenting, kan du inte fixa den andra bilden också

Jag vet inte om det är så mycket att vara stolt över?
              Tyvärr jag är för dålig på photoshop för att kunna göra något vettigt av den bilden. Men det kanske finns någon annan på forumet som kan fixa till bilden?

/Johan
              3000 liter med Tropheus
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ja det är skillnad.

Jag kan också presentera lite skillnader på bilder med min fotonivå...givetvis är kvaliteten avhängt på min fotokunskap, men jag har märkt oerhörd skillnad när jag fotograferat, både i svårighet att ta foto med kompaktkamera samt stor skillnad på bildkvalitet.

1. Minolta DiMage Z3 2004
                2. Canon Ixus 80IS 2009
                3. Nikon D50 2005
                4. Canon 450D 2008
                5. Olympus E-450 2010 (tagit några få foton och inte haft kameran speciellt länge)
                Senast redigerad av StefanL; 30 September 2010, 21:21.

Kommentar

• Göran Å
                  Användare
                  • December 2005
                  • 1295

Jag körde i manuellt läge. Provade både macro och auto men det blev faktiskt lika dåligt resultat i bägge fallen. Sen är det som så här gällande bakgrunden. Jag har knappast den lyxen att jag kan välja vart i burken jag ska ta bilden eftersom kameran är så trött. Jag får helt enkelt hålla kameran på ett ställe och vänta på att en fisk simmar in i bild .

Jag provade även lite olika ISO men det verkade inte bli ngn större skillnad.
                  Hej Erik

I ditt fall hade jag först ordnat extra belysning ovanifrån av ex någon spott typ, troligvis hade jag satt i en platt ljus sten ex en platt tunn kalksten att ha som bakgrund till fisken och just vitbalansen så de passar belysningen.

Ang kameran så hade jag kört manuellt läge och hittat en lämplig fokuspunkt på ett specifikt djup in i karet. Sedan är det att vara vig i kropp och ben och försöka följa ett lämpligt foto objekt så att det hamnar i fokuspunkten. Du bör även försöka tänka ett steg eller simtag före att förutse fiskens rörelser.

Denna teknik brukar jag anv när jag fotat småfisk i storleken 10-20mm eftersom det är svårt att hitta autofokus på så små objekt. Har även provat tekniken på Troffar ur Black gruppen eftersom de med sin svarta färg ibland också kan vara svåra att få autofokus på. Givetvis har jag bra belysning iform av extern blixt på karet. Mina basic kamera inställningar brukar vara bländare F8 / tid 1/125 ihop med blixt.

Nu kanske du ändå har problem om din kamera är x-trem långsam/seg i avtryckaren men det är bara du som har den i handen som kan avgöra det efter att ha provfotat.

Är den väldigt seg så är alternativet att investera i en lite snabbare kamera, kanske en bättre beg..

Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

jag har märkt oerhörd skillnad när jag fotograferat, både i svårighet att ta foto med kompaktkamera samt stor skillnad på bildkvalitet.

1. Minolta DiMage Z3 2004
                    2. Canon Ixus 80IS 2009
                    3. Nikon D50 2005
                    4. Canon 450D 2008
                    5. Olympus E-450 2010 (tagit några få foton och inte haft kameran speciellt länge)
                    Trodde den här tråden handlade om bildkritik. Det blir liksom lättare om du bara lägger upp en bild åt gången. Om det nu är bildkritik du vill ha.
                    Fina bilder annars, lite färgstick i den första, kanske den andra är lite överexponerad. Troffebilden ser helt ok ut möjligen är lutningen neråt på fisken lite märklig. Dom två sista helt ok bilder.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Ursprungligen postat av Göran Å
                      Hej Erik

I ditt fall hade jag först ordnat extra belysning ovanifrån av ex någon spott typ, troligvis hade jag satt i en platt ljus sten ex en platt tunn kalksten att ha som bakgrund till fisken och just vitbalansen så de passar belysningen.

Ang kameran så hade jag kört manuellt läge och hittat en lämplig fokuspunkt på ett specifikt djup in i karet. Sedan är det att vara vig i kropp och ben och försöka följa ett lämpligt foto objekt så att det hamnar i fokuspunkten. Du bör även försöka tänka ett steg eller simtag före att förutse fiskens rörelser.

Denna teknik brukar jag anv när jag fotat småfisk i storleken 10-20mm eftersom det är svårt att hitta autofokus på så små objekt. Har även provat tekniken på Troffar ur Black gruppen eftersom de med sin svarta färg ibland också kan vara svåra att få autofokus på. Givetvis har jag bra belysning iform av extern blixt på karet. Mina basic kamera inställningar brukar vara bländare F8 / tid 1/125 ihop med blixt.

Nu kanske du ändå har problem om din kamera är x-trem långsam/seg i avtryckaren men det är bara du som har den i handen som kan avgöra det efter att ha provfotat.

Är den väldigt seg så är alternativet att investera i en lite snabbare kamera, kanske en bättre beg..

Mvh Göran
                      Tack Göran för tips! Ska försöka med mer ljus och kolla lite mer på inställningarna, fast det verkar inte vara så mycket man kan ställa in på min kamera.

Sen ska jag försöka med att trycka lite innan fisken simmar in i bild. Tyvärr så är inte kameran tillräckligt snabb (eller vad det nu beror på) så om fisken rör sig blir den till ett streck...

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Ursprungligen postat av tege
                        Trodde den här tråden handlade om bildkritik. Det blir liksom lättare om du bara lägger upp en bild åt gången. Om det nu är bildkritik du vill ha.
                        Fina bilder annars, lite färgstick i den första, kanske den andra är lite överexponerad. Troffebilden ser helt ok ut möjligen är lutningen neråt på fisken lite märklig. Dom två sista helt ok bilder.
                        Dom ligger väl uppe som bildkritik eftersom det är tråden för bildkritik?

Jag vill också påvisa problematiken med t ex kompaktkamera kontra systemkamera.

Man ser klart och tydligt att färgerna är svaga på Z3 bilden samt att det blir redigt blåstick på Ixus fotot.
                        Färgerna är betydligt bättre på fotona med systemkamera även om fotona i sig inte är speciellt bra.

Z3 var dock riktigt rolig och helt ok med ultrazoom, vilket man kan se här på artregistret när jag fotat yngel på Labidochromis caeruleus som munnar i sig lite räkmix spetsat med astaxanthin.

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Jag tycker Stefans troffebild med den lutande troffen är bra! Hade troffen stått absolut vågrät så hade inte bilden varit annat än en vanlig bredsidebild!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Niklas Olsson
                            Användare
                            • February 2003
                            • 1156

Bilden är knappast något att vara stolt över men den är ju fan så mycket bättre än det jag åstakommit idag iaf!

EDIT: kan tillägga att den här bilden är plockad ur en serie jag tog på ca 30 bilder. Några till blev hyffsade.
                            Tycker det är en bra bild...lite rosaton som sagt som blev bättre efter redigering. Jag kanske hade beskurit den lite i vänsterkant för att inte få den helt centrerad.
                            //Niklas

www.nofoto.se
                            Nofoto på Facebook

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                              Tycker det är en bra bild...lite rosaton som sagt som blev bättre efter redigering. Jag kanske hade beskurit den lite i vänsterkant för att inte få den helt centrerad.
                              Blev det lagom?
                              3000 liter med Tropheus
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Niklas Olsson
                                Användare
                                • February 2003
                                • 1156

1. En bild som vunnit på om det endast varit de två främre Moorina med i bilden och det funnits lite lite mer space till höger
                                2. Denna är väldigt platt med ljus riktat direkt mot fisken som även blir för statisk mitt i bilden utan nå´n yta alls runt egentligen
                                3. Bästa bilden...synd även här att man ser skuggan i bakgrunden som vittnar om ljus rakt på nästan
                                4. Synd på skuggan här också, hade varit bättre med en beskärning till vänster och i överkant. Bakgrunden tar för mycket fokus av fisken...fisken hamnar i kanten mellan stenarna...hade varit bättre om han varit helt mot den ena eftersom det är så skarp bakgrund....hade varit skillnad om det varit lite suddigare
                                5. Lite platt, försök att jobba med andra skärpedjup om du har möjlighet för att "frilägga" firren lite så den kommer fram bättre. Fisken känns lite mörk och inte nå´n "power" i den.

Några tankar från mig bara!
                                //Niklas

www.nofoto.se
                                Nofoto på Facebook

Kommentar

Arbetssätt...