Akvarium/terrarium med orm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slagskott
    Användare
    • May 2007
    • 180

    Akvarium/terrarium med orm?

    Jag hade för 10- 15-år sen en väldig ormfobi, detta botade jag genom att köpa strumpebandssnok som jag i tre månader med panik i ögonen plockade upp med 3mm neoprenhandskar på mig.
    En dag lät jag ormen simma ned i ett 350l med tanganyikaciklider varav alla fiskar gömde sig, ormen var borta cirka en minut innan den återkom till ytan.
    Där föddes lite av en ide´ att sammanfoga akvarium med terrarium så i det terrarium jag sedan byggde fanns en 100liters pool med vatten och guppy som strumpebandssnoken fick smaska på, finns det ytterliggare expriment på den fronten - att sammanbygga sin akvariekonst med den djuriska världen som råder runt omkring i djurens värld ?
    – Säger man Mark eller Marc?
    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
    ---
    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    #2
    Hoppas andra har erfareheten du söker - jag är mest nyfiken på den du besitter. Har du några bilder från akvaterrariet? Eller var det lääänge sedan?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Slagskott
      Användare
      • May 2007
      • 180

      #3
      Ursprungligen postat av joe
      Hoppas andra har erfareheten du söker - jag är mest nyfiken på den du besitter. Har du några bilder från akvaterrariet? Eller var det lääänge sedan?
      Vet faktiskt inte om jag ens fotade, dumt nog såhär i efterhand.
      Var skitklumpigt byggt med ett 150l som saknade botten glas som jag satte på 100l karet.
      Sen satt det en silikonerad trässkiva under den del som var "öppen" då 100l karet var mindre. såg riktigt för jävligt ut.
      Tror detta var -95 eller ngt liknande.
      – Säger man Mark eller Marc?
      – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
      ---
      Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • February 2008
        • 778

        #4
        Finns ett riktigt snyggt Aquaterrarium på zookompaniet i göteborg/gamlestan som du kanske kan kika på.
        Jag är inne på samma spår med att ha orm i ett aquaterrarium. Verkar inte så avancerat ändå.
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • järnvägar
          Användare
          • March 2008
          • 87

          #5
          Jag hade lite olika lösningar på det, men den bästa var ändå med vatten del o land del helt åtskilda, hud problem kom som ett brev på posten om det inte fanns en helt torr plats för dom. Byggde typ tre våningar, med 30mm hål för ormarna att ta sig igenom. vatten del på första, växter o fukt på andra, torrt med sol-lampa längst upp. Men sen fick jag ändå stöd mata med file` o hjärta, daggmask i växt delen tog dom, men guppy var för tufft även om där inte var djupare än 2cm. Fräckt ändå när dom tog tag med svansen och svängde kroppen i cirkel för att fösa fisken in i ringen. Höll även olika Liophis arter på samma sätt, men samma sak där. Dom bet oftare tag i varandra än i fisken.

          Kommentar

          • Slagskott
            Användare
            • May 2007
            • 180

            #6
            Tack Kurtan, ska absolut kolla upp det.

            järnvägar --> vad hade du för ormar?
            Jag saknade täckglas, hade istället ett ganska finmaskigt nät som satt på en träram så mycket fukt försvann den vägen.
            – Säger man Mark eller Marc?
            – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
            ---
            Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

            Kommentar

            • järnvägar
              Användare
              • March 2008
              • 87

              #7
              Jag provade, Liophis miliaris och Liophis meridionalis samt Thamnophis marcianus. Miliaris är väl den orm som är mest korrekt att ha i ett blött terrarie.

              Kommentar

              Arbetssätt...