Kattsäkra akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    Användare
    • April 2007
    • 74

Kattsäkra akvarium

Vi har skaffat en liten katt. Den gillar som alla andra katter att vara på akvariet, och som det är nu är det ingen fara.
    Men när den blir större och tyngre känns det lite mer osäkert, då akvariet står på en alu-ställning (375L, 6 ben), dessa tycker jag är lite rangliga. Finns det nåt man kan göra för att stabilisera ställningen, eller håller den för att en vuxen katt hoppar upp och ner på karet? Dvs om den står pall för gungningen som uppstår.

Vidare undrar jag om det finns nåt man kan armera slangarna till ytterfiltret med, ifall katten skulle få för sig att bita i dessa?

Detta kanske man skulle tänkt på innan, men nu blev det inte så
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

Våran katt hoppade alltid upp o la sig på täckglaset. En dag tog jag bort det o sedan dess har jag aldrig sett henne där uppe.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

Ursprungligen postat av kaj.p
      Våran katt hoppade alltid upp o la sig på täckglaset. En dag tog jag bort det o sedan dess har jag aldrig sett henne där uppe.
      Gissar att katten blev förvånad!
      - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Daniel_N
        Användare
        • April 2007
        • 74

Haha plumsade hon i?

Kommentar

• Kaasa
          Användare
          • April 2004
          • 34

Jeg holder på med oppdrett av amerikanske skogkatter(maine coon)der en av mine avlshanar drar seg opp imot 9 kg.

Han tibringer en del tid oppe på akvariene,for han er like glad i tropheuser som sin pappa.

Jeg har byttet til 6 mm dekkglass på mine akvarier og det går så fint.

Mvh Roger

Kommentar

• Daniel_N
            Användare
            • April 2007
            • 74

Ursprungligen postat av Kaasa
            Jeg holder på med oppdrett av amerikanske skogkatter(maine coon)der en av mine avlshanar drar seg opp imot 9 kg.

Han tibringer en del tid oppe på akvariene,for han er like glad i tropheuser som sin pappa.

Jeg har byttet til 6 mm dekkglass på mine akvarier og det går så fint.

Mvh Roger
            Har du en vanlig alu-ställning till karet? Gungar det inte isåfall?

Kommentar

• Gäst

Låter som Kaj har ett vinnande koncept tycker jag.

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Ursprungligen postat av Daniel_N
                Finns det nåt man kan göra för att stabilisera ställningen, eller håller den för att en vuxen katt hoppar upp och ner på karet? Dvs om den står pall för gungningen som uppstår.
                Finns det plats för att skruva fast någon form av stöd mellan ställningens bakre ben och väggen?
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• hanna
                  Användare
                  • April 2002
                  • 118

Det beror på katten. Vår ena katt vet precis när det är säkert att hoppa upp, men den andra har nu badat tre gånger utan att bli det minsta försiktigare.

Så här brukar det förresten se ut hemma hos oss, och jag har inte märkt av att akvariet gungar när de hoppar upp. Katterna är ganska försiktiga och hoppar upp mjukt till skillnad från när de var små. (Katterna är i storleksordningen 5,5-6kg resp knappt 4 kg.)
                  Mvh Hanna

Kommentar

• Slagskott
                    Användare
                    • May 2007
                    • 180

Ursprungligen postat av Mikael W
                    Finns det plats för att skruva fast någon form av stöd mellan ställningens bakre ben och väggen?
                    Exakt, bulta den i vägg och antingen med riktig expander i betongvägg eller molly om det är en reglad vägg med gips.

Har själv en fundering på om jag ska bulta upp akvarium på väggen, 100-150 liters kar i.o.m att väggarna klarar enorma belastningar då det är konstruktionsbetong
                    – Säger man Mark eller Marc?
                    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                    ---
                    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

Kommentar

• Gäst

Annars hade jag nog satsat på att skruva fast en skiva på baksidan av ställningen, det stadgar upp den rejält.

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Ursprungligen postat av hanna
                        Det beror på katten. Vår ena katt vet precis när det är säkert att hoppa upp, men den andra har nu badat tre gånger utan att bli det minsta försiktigare.

Så här brukar det förresten se ut hemma hos oss, och jag har inte märkt av att akvariet gungar när de hoppar upp. Katterna är ganska försiktiga och hoppar upp mjukt till skillnad från när de var små. (Katterna är i storleksordningen 5,5-6kg resp knappt 4 kg.)
                        Underbar bild Kaj! Klart att det vill ligga där - fisken ger de nog katten i (haha), det är värmen från rampen de vill åt. De gör allt för att hitta sådana platser. Känner igen det där med en smart?! och en dum!? katt också. Här finns också två och den ena är "vanlig" katt medans den andra är mer gosedjur i 7 kg klassen med två hjärnceller som är osams. Men han är snäll!!

Ingen som har en katt som gillar att bada? då kunde det bli rejäla problem.

I somras träffade jag kusinen katt - den "flydde" till en sten i dammen när hunden blev för närgången - snacka om frustrerad tax!!!
                        MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Daniel_N
                          Användare
                          • April 2007
                          • 74

Ursprungligen postat av Mikael W
                          Det är ungefär 5 centimeter mellan karet och väggen, så lite plats finns det ju. Lite svårt att komma åt att borra bara, utan att flytta karet först. Synd man inte fixade detta innan man startade karet, fast å andra sidan visste jag ju inte då att vi skulle ha en katt.

Krille: lät intressant, men är det bra att göra hål i aluställningen, blir inte hållfastheten sämre då?

Kommentar

• Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

Jag tycker det låter oroväckande att ställningen är så instabil oavsett om man har katt eller inte, men det kanske är jag som är nojjig?

Sätt fast en skiva lika lång som bänken som går mellan stälnningens underkant och golvet. Jag tror knappast att du behöver skruva fast den, den ska ju sitta så pass tajt att den sitter fast av sig själv. Men för att vara säker kan du ju antingen limma den eller köra med dubbelhäftande tejp. Ett tips är att lägga en bit av ett tunt liggunderlag eller sån där smumplast man har när man lägger golv under skivan så får du lite rörelsemån. Men då får du tänka på att skivan ska vara någon millimeter lägre än bänkens höjd.

Hoppas du förstår hur jag menar, känner själv att det blev lite flummigt

/Erik

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av Daniel_N
                              Det är ungefär 5 centimeter mellan karet och väggen, så lite plats finns det ju. Lite svårt att komma åt att borra bara, utan att flytta karet först. Synd man inte fixade detta innan man startade karet, fast å andra sidan visste jag ju inte då att vi skulle ha en katt.

Krille: lät intressant, men är det bra att göra hål i aluställningen, blir inte hållfastheten sämre då?
                              Borra hål i skivan och dra igenom ett gäng buntband runt benen som provisorium.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...