Tillväxt problem Herichthys carpintis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Hur länge har de gått i affären där du köpte dem? Ibland går fiskar alldeles för länge i affären (där de oftast får för lite och för dålig mat) och stannar mer eller mindre i växten. Dessa fiskar brukar det inte bli något av.

Annars, ett bra foder som får fiskarna att komma igång och äta är sjunkande laxfoder 3-4 mm:s storlek. Har funkat kanon hos de fiskar jag köpt, rent av det bästa jag provat. Skippa flingfodret, det är rena bantardieten för sådana fiskar.

Kommentar

• Ciklicollector
      Användare
      • June 2008
      • 129

Säljaren

Hade fått in dem två dagar tidigare från en privat uppfödare.

Men laxfoder, har läst att det kan påverka fiskarnas utveckling i negativ utsträckning då de blir broilerutvecklade.

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Ursprungligen postat av Ciklicollector
        Men laxfoder, har läst att det kan påverka fiskarnas utveckling i negativ utsträckning då de blir broilerutvecklade.
        Stämmer inte. Har använt det i fler år till olika sorters CA- och SAciklider, både unga och vuxna. Fungerar alldeles förträffligt och jag har aldrig sett någon negativ utveckling. Vågar t.o.m påstå att laxfoder är av betydligt bättre kvalitet än de flesta akvariefiskfoder.

Kommentar

• Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

Ursprungligen postat av Lundensis
          Vågar t.o.m påstå att laxfoder är av betydligt bättre kvalitet än de flesta akvariefiskfoder.
          Det får man hoppas då vi skall äta laxen.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Ursprungligen postat av Anders i Askim
            Det får man hoppas då vi skall äta laxen.
            Just precis, därav den bättre kvaliteten.

Kommentar

• Micke Jarhl
              Användare
              • April 2002
              • 2277

Just precis, därav den bättre kvaliteten.
              Stefan det är ett kraftigt foder med mycket protein tycker inte man bara ska mata med lax pellets mest under uppväxt mina pearsei+ synspilan blev för feta passar bättre rovfiskarna isf tycker iaf jag
              Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Ciklicollector
                Användare
                • June 2008
                • 129

Nu jäsikens

Händer det grejor.
                Började mata med koi yngelfoder idag o de äter som bara den.
                Asså mina carpintis.

Kommentar

• Micke Jarhl
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2277

Händer det grejor.
                  Började mata med koi yngelfoder idag o de äter som bara den.
                  Asså mina carpintis.
                  det kör jag åxo med som bas till mina koi tillväxt foder heter det mitt funkar skitbra

Kommentar

• Ciklicollector
                    Användare
                    • June 2008
                    • 129

Okej

Jo jag kör med Dai Suki Royal till mina koi i vinterförvaringen o till carpintisen.

Test matade mina flaggciklider o hanteln också o de tycker om det också.

Verkar som att de äter mera frenetiskt.
                    Protein 54%
                    Aska 9%
                    Kolhydrater och fibrer 11%
                    Vatten 8%
                    Olja 18%
                    Astaxantin 5 mg/kg

Tycker inte om foder som har astaxantin men huvudsaken är att fiskarna tycker om dem.
                    Ska testa att använda D-allio plus också utöver frysfoder.

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                      Stefan det är ett kraftigt foder med mycket protein tycker inte man bara ska mata med lax pellets mest under uppväxt mina pearsei+ synspilan blev för feta passar bättre rovfiskarna isf tycker iaf jag
                      Vissa laxfoder har hög fetthalt andra inte, men av protein blir de inte feta. Då är det snarare mängden som gör dem feta. Men visst, kan tänka mig att det är mer krut i de flesta laxfoder jämfört med akvariefiskfoder. Tror dock snarare att övermatning är mer avgörande hos de flesta akvarister inkl. mig själv .

Laxfoder är dessutom billigt, ca 60 kr/kg betalar jag och att det dessutom är kraftigt innebär att man, på vuxna fiskar, inte behöver mata så ofta vilket gör det hela ännu mer ekonomiskt.

Jag matar inte enbart med laxfoder. Det jag använder mest är samma som det du använder - tillväxtfoder för koi. Ett jättebra foder det också. Tror faktiskt inte att det skiljer sig så mycket från det flytande laxfoder jag provat.

Min bror gav laxfoder till sina saltvattensfiskar i stort sett varje dag och det fungerade alldeles utmärkt.

Kommentar

• Micke Jarhl
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2277

Vissa laxfoder har hög fetthalt andra inte, men av protein blir de inte feta. Då är det snarare mängden som gör dem feta. Men visst, kan tänka mig att det är mer krut i de flesta laxfoder jämfört med akvariefiskfoder. Tror dock snarare att övermatning är mer avgörande hos de flesta akvarister inkl. mig själv .

Laxfoder är dessutom billigt, ca 60 kr/kg betalar jag och att det dessutom är kraftigt innebär att man, på vuxna fiskar, inte behöver mata så ofta vilket gör det hela ännu mer ekonomiskt.

Jag matar inte enbart med laxfoder. Det jag använder mest är samma som det du använder - tillväxtfoder för koi. Ett jättebra foder det också. Tror faktiskt inte att det skiljer sig så mycket från det flytande laxfoder jag provat.

Min bror gav laxfoder till sina saltvattensfiskar i stort sett varje dag och det fungerade alldeles utmärkt.
                        Kul att diskutera med dig Stefan bra svar där..det flytande laxpellets som jag inte får tag i längre var riktigt bra men det sjunkande ger jag mest bara riktgt små yngel det stora får enbart kojpellets,räkor+mysis(förvälld viktigt) och sen matar jag bara varannan dag det blev mycket bra här hemma,nu menar jag vuxna och halv vuxna djur ..

Kommentar

• Ciklicollector
                          Användare
                          • June 2008
                          • 129

Hur som helst

Ny dag o flera matningar.
                          De stortrivs verkligen med koi fodret o jag varvar nu med räkmix o koifoder, de äter som bara den.

Kommentar

• Markus_A
                            Användare
                            • December 2005
                            • 418

Några studier gjorda på Pseudotrophues socolofi och Sciaenochromis ahli visar att en fetare och proteinrikare (17 % fett och 52 % råprotein, Torrsubstans) diet går bra till ca. 12 veckors ålder. Fortsätter utfodringen börjar man se fettinlagring och vävnadsdöd i levern. S. ahli (karnivor) visar sig också ha en ökad tolerans för höga fetthalter än P. socolofi (omnivor). Båda arter visar en signifikant tillväxt utan leverskador vid en utfodring med ett foder innehållandes 36 % protein och 10 % protein. Studier på unga diskus visar att proteinbehover verkar ligga kring 50 %, vilket är högre än för andra många andra arter (ex. vissa karpar, guramis barber).

Jag ger ibland ett foder ämnat för regnbågslax (19 % fett, 48 % råprotein) till mina yngel och jag har inte märkt några negativa effekter (har inte analyserat levern). Även vuxna fiskar får lite då och då och det verkar som om det stimulerar till lek då det ofta går honor och tuggar några dagar efter.

Dai Suki Royal har ju ett anmärkningsvärt högt fettinnehåll, i klass med många produktionsfiskfoder. Jag ger mina "hemma" fiskar bla. ett foder som är gjort till torsk som har ett fettinnehåll på 15 % och prot. på 55 %. Det finns "produktionsfoder" till karp och tilapia med fetthalt på 12 % och proteinhalt på 45 %.

Markus

Kommentar

• Micke Jarhl
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2277

Ny dag o flera matningar.
                              De stortrivs verkligen med koi fodret o jag varvar nu med räkmix o koifoder, de äter som bara den.
                              kör på och byta vatten+rengöra filter i mellanåt hoppas du ser resultat!

Kommentar

• Micke Jarhl
                                Användare
                                • April 2002
                                • 2277

hittade min innehålls förteckning på min koi tillväxtfoder
                                råprotein 45%
                                råfett 7%
                                råfiber 3%
                                aska 8%
                                fosfor1,3%
                                brutto energiKcal/kg 4516
                                MJ/kg 18.9 detta vet jag inte vad det är hehe
                                Vitamin A 1600IU/Kg
                                vitamin D3 800IU/kg
                                vitamin E (alfa tokoferol) 160mg/kg
                                Antitoxidanter 100mg/kg

såldes av simontorp så det är väl historia nu ?

Kommentar

Arbetssätt...