Stressa inte med bygget nu bara, Yonaz. Det kommer bli väldigt bra detta. 40 centimeter över karet är ju mycket, jag hade 30 i min akvarievägg, men då var karen bara 60 djupa iofs. Du är ju knappast tjock om man säger så, så det ska nog gå bra.
3 meters CA kar!
Kollaps
X
-
-
Nej jag ska verkligen inte stressa med bygget. Ska försöka göra det bra istället.
Har under veckan fått tag på runt 300 st 5mm 30x15 cm glas gratis som jag kommer "kakla" akvariets sidor, botten och bakgrund med. Jag har i dagsläget lecablock som jag murat och slipat släta som glasskivorna kommer silikonas fast mot. Kommer gå åt ganska mycket silikon men totalt sett kommer nog hela karet gå på ca 1500 kr varav frontglaset står för ca 1000 kr av den totala kostnaden. Sen kommer som jag tidigare planerat att färsta frontglaset mot plyfa som jag sågar ur hål i.Kommentar
-
Nu har jag silikonat fast alla små glasskivor, får se om det blir ett varv till, känns som ett varv med 5 mm borde hålla väldigt bra eftersom det är så stadig konstruktion bakom.
Fattas egentligen bara frontglaset och sedan är det väl dags att testfylla karet också. Blev dock lite andra mått än vad jag tidigare trodde. Måtten är nu istället 305x85 bottenyta och en höjd på 65 cm, så totalt 1685 liter. Känns dock som om jag kommer kunna rymma betydligt mer fisk i detta än mitt nuvarande 1600 kar som "endast" är 220 långt.
Funderar på att flytta över festaeparet till detta kar och sedan fylla på med lite andra lite mer aggro CA. Typ midas, umbee och min stora Vieja Zonata hona på 38 cm som jag ska få hem igen efter lite semester. Eller kanske nån Dovii om man skulle halka över en sådan
Sen blir nog nuvarande 1600 karet mer inriktat på lite snällare CA som Splendida, Bocourti, synspila och förhoppningsvis i framtiden Regani om jag får tag på någon sådan.Kommentar
-
Nu har jag silikonat fast alla små glasskivor, får se om det blir ett varv till, känns som ett varv med 5 mm borde hålla väldigt bra eftersom det är så stadig konstruktion bakom.
Fattas egentligen bara frontglaset och sedan är det väl dags att testfylla karet också. Blev dock lite andra mått än vad jag tidigare trodde. Måtten är nu istället 305x85 bottenyta och en höjd på 65 cm, så totalt 1685 liter. Känns dock som om jag kommer kunna rymma betydligt mer fisk i detta än mitt nuvarande 1600 kar som "endast" är 220 långt.
Funderar på att flytta över festaeparet till detta kar och sedan fylla på med lite andra lite mer aggro CA. Typ midas, umbee och min stora Vieja Zonata hona på 38 cm som jag ska få hem igen efter lite semester. Eller kanske nån Dovii om man skulle halka över en sådan
Sen blir nog nuvarande 1600 karet mer inriktat på lite snällare CA som Splendida, Bocourti, synspila och förhoppningsvis i framtiden Regani om jag får tag på någon sådan.
Men nu vill jag se bilder!!Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Bilder Yonaz bilder. Låter som en kanonbaljaDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Nu är karet färdigt! Väntar med spänning på att få vattenfylla och testa det Bilder kommer snart jag lovar!Kommentar
-
Kommentar
-
-
Ja bakgrunden gick mycket bra! Slammade bara på lite finbetong som fick stelna bäst det ville. Blev lite grå slimlinebakgrund av det hela hehe. Nu får man bara vänta på att alger fäster så blir det nog bra!
Allt verkar iaf gå bra med karet och det har under helgen vattenfyllts utan probelm med läckage. Blir ganska grumligt vatten men jag kommer tömma ur allt ikväll och fylla nytt igen så får vi hoppas det blir lite klarare. Å bilder kommer snart, jag lovar.Kommentar
-
Ja bilder vore kul - både av det nya stora karet och av hela uppsättningen som ju är rätt imponerande av din signatur att döma.
Snart? - det är två straxar och en kvart, enligt min son!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Fan också, en liten läcka har upptäckts som jag måste åtgärda. Ingen stor men det kommer bli lite bökande innan det går att köra i mer vatten... Felet jag gjorde var att jag la två lager glasskivor på varandra och sedan la jag frontglaset med det sista lagret glas. Då jag tänkte att det andra lagret glas enbart skulle vara till som skydd mot det första slarvade jag lite med tätningen. Det gjorde att på ett ställe är det inte helt tätt och då sipprar vatten mellan första och andra lagret glas åsså sedan ut under frontglaset. Men men, jag ser "hålet" och ska egentligen bara silikona över det. Men jag måste tömma allt vatten och sen tror jag även att jag silikonar om alla skarvar på andra lagret glas så det inte är någon fler ställe som börjar läcka.
Jobbigt och ytterst klantigt gjort av mig!Kommentar
-
Fan också, en liten läcka har upptäckts som jag måste åtgärda. Ingen stor men det kommer bli lite bökande innan det går att köra i mer vatten... Felet jag gjorde var att jag la två lager glasskivor på varandra och sedan la jag frontglaset med det sista lagret glas. Då jag tänkte att det andra lagret glas enbart skulle vara till som skydd mot det första slarvade jag lite med tätningen. Det gjorde att på ett ställe är det inte helt tätt och då sipprar vatten mellan första och andra lagret glas åsså sedan ut under frontglaset. Men men, jag ser "hålet" och ska egentligen bara silikona över det. Men jag måste tömma allt vatten och sen tror jag även att jag silikonar om alla skarvar på andra lagret glas så det inte är någon fler ställe som börjar läcka.
Jobbigt och ytterst klantigt gjort av mig!MVH - joe
-
Nu är iaf karet klart och HELT vattentätt. Blev lite andra mått då jag la på ett lager markisolering som jag sedan la 4 mm glas på. Därefter så la jag ett lager frigolit som jag sedan kletade på finbetong på. Totalt blir nu karet 1400 liter och 290x80 cm bottenyta samt 60 cm högt.
Ska bara få stå ett tag nu så släpper jag i fisk snart. Å bilder kommer när jag får tummen ur och lägger in dem på datorn...Kommentar
-
Nu är iaf karet klart och HELT vattentätt. Blev lite andra mått då jag la på ett lager markisolering som jag sedan la 4 mm glas på. Därefter så la jag ett lager frigolit som jag sedan kletade på finbetong på. Totalt blir nu karet 1400 liter och 290x80 cm bottenyta samt 60 cm högt.
Ska bara få stå ett tag nu så släpper jag i fisk snart. Å bilder kommer när jag får tummen ur och lägger in dem på datorn...
P.S Du har inget foto från tiden då hästen delade rum med karen? D.SMVH - joe
-
Det blir nog hur bra som helst detta. Blir ju knappast ett litet kar även om du blivit av med några hundra liter och en och en halv decimeter. Du får ett väldigt isolerat akvarium vilket kan behövas då vintern kommer på allvar i Bjurholm.Kommentar
Kommentar