Vad är det här?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

Exakt en Ozonregulator, skall ta knäcken på det mesta. Skall bli spännade o se vad den uträttar.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• endymion

De hade en liten Ozonreaktor kopplad till centralfiltret som fanns vid Universitetet i Leiden. Gissningvis betjänade den lilla manicken (typ 1x1x2 dm) 20 000 liter vatten. Nackdelen är ju dock att man bör ha ozonreaktorn i ett rum man inte vistas i.

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

[QUOTE=kaj.p;752613]Exakt en Ozonregulator, skall ta knäcken på det mesta. Skall bli spännade o se vad den uträttar.[/QUOTE

det är ohälsosamt med för mycket ozon för människor
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

Ursprungligen postat av kaj.p
          Exakt en Ozonregulator, skall ta knäcken på det mesta. Skall bli spännade o se vad den uträttar.
          Och? för en som inte är så slängd i tekniken, kan nån berätta lite mer. Är det typ ett UVfilter fast ändå inte? Nu kanske jag riktigt dummat ut mig?
          MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av joe
            Och? för en som inte är så slängd i tekniken, kan nån berätta lite mer. Är det typ ett UVfilter fast ändå inte? Nu kanske jag riktigt dummat ut mig?
            Typ som ett UV-filter ja. Fast man blåser ner ozon i vattnet, och eftersom det är giftigt dör parasiter och alger.

Kommentar

• joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

Ursprungligen postat av endymion
              Typ som ett UV-filter ja. Fast man blåser ner ozon i vattnet, och eftersom det är giftigt dör parasiter och alger.
              Och fisken då? Jag antar att den klarar sig - annars hade det ju liksom inte varit nån idé - men hur kan det gå till...särskilt om det nu är så ohälsosamt att man inte borde vistas i samma rum som manicken om man är människa!

Skillnaden mot ett UV filter - bättre antar jag annars ingen idé heller?

Nå - om nån orkar svara så gör det när ni känner att ni orkar, det är inte bråttom men lite nyfiken är jag. Och så var det ju bra att gåtan fick en lösning - jag var inne på rätt spår igår kväll när jag surfade lite på olika dammsiter...men det visste jag inte!

Tack Albin - jag var inte helt dum alltså!
              MVH - joe

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av joe
                Och fisken då? Jag antar att den klarar sig - annars hade det ju liksom inte varit nån idé - men hur kan det gå till...särskilt om det nu är så ohälsosamt att man inte borde vistas i samma rum som manicken om man är människa!

Skillnaden mot ett UV filter - bättre antar jag annars ingen idé heller?

Nå - om nån orkar svara så gör det när ni känner att ni orkar, det är inte bråttom men lite nyfiken är jag. Och så var det ju bra att gåtan fick en lösning - jag var inne på rätt spår igår kväll när jag surfade lite på olika dammsiter...men det visste jag inte!

Tack Albin - jag var inte helt dum alltså!
                Jag antar att man måste vädra bort ozonet innan det når fisken.

Kommentar

• Markus_A
                  Användare
                  • December 2005
                  • 418

Här står det lite mer:

Jag pratad med en tjej som jobbar på ett vattenreningsverk för ett tag sedan om detta och hon sa (om jag minns rätt) att en stor nackdel med ozon i befintliga rörsystem är: att ozonet visserligen har en bra avdödande effekt. Men att det bildas en hel del "fria" näringsämnen som mikrofilmen i ledningarna absorberar och då ökar. Har man nya rör finns där ingen mikrofilm så då blir det inget problem.

Kommentar

• kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

Man får väl tro att tekniken går framåt. Östersunds kommun är fört ut med ozonrening av dricksvattnet. Och ett klart bättre alternativ än kloramin som många andra får brottas med. http://www.ifowater.se/sidor/process...zonrening.html
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Har lurat på ozon tidigare, men avskrivit det i min lokal pga risken om något går fel. Klart ohälsosamt att andas in. Men, men, om nu Kaj är testpilot så får vi väl se vad manicken gör!!

Hilsen,

P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

OK - nu tror jag jag förstår lite mer, men en tanke som jag inte riktigt kan släppa är just hälsovådligheten. Är det verkligen värt detta? - Patrik tyckte uppenbarligen inte det. Och för att anknyta till en annan pågående tråd - miljömässighet? Om det nu är så farligt för oss människor så är det väl uppenbarligen farligt för hela vår miljö eller??

Ta inte detta som gnäll nu - jag är mest nyfiken och funderar! Om alla parametrar slår in - miljömässigt, bättre teknik (mindre farligt för oss) och bra effekt för akvarierrening - då är väl Kaj bara att gratulera!
                        MVH - joe

Kommentar

• kaj.p
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2294

Miljömässigt är det väl bara fördelar då ozon är ytterst kortlivat och blir vanlig syrgas inom 40 minuter. Andra miljövinster är attt du behöver byta mycket mindre vatten. Använda mindre medel o mediciner.
                          Dessutom är en ozongenerator mycket energisnål och ersätter både filter o luftpumpar o Uv ljus.
                          Ozongeneratorer är också det som kommer o ersätta klor i många pooler o bassänger. Detta då vad jag förstått pga av att klor är på väg ut där bl.a av miljöskäl.
                          Sedan handlar det också om mängd så klart Det lilla jag behöver hemma hos mig är ju inte jämnförbart med ett aggregat som producerar för offentliga akvarium eller rening av dricksvatten.
                          Jag har besökt en anläggning i danmark där det fanns en 5 kbm´s anläggning. Den var självförsörjande tog regnvatten från taket, sötvattenskummare, solpaneler och ozonfiltrering. Anläggningen var inrymd i en vanlig enplansvilla tillsammans med en barnfamilj.
                          Men det är bara bra med frågor jag kommer ta dem till tillverkaren.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Jag hörde om någon som testade ett UV filter på torskyngel och alla dog. Hur stort problem riskerar det att bli med fria aggressiva ämnen? Har man kollat ordentligt på gälskador mm?
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

Vi hade en Tunze ozon-anläggning på 1000-liters saltvattenskaret i akvarieaffären jag arbetade i för snart 20 år sedan.

Jag fick lära mig att ozonet var skadligt att andas in, att det var så reaktivt att det tex irriterade slemhinnorna och förstörde flimmerhåren i luftvägarna. Därför satt det ett kolfilter i luftutsläppet i slutet på filtersystemet där ozonen gick in.

Om det jag lärde mig stämmer är det skadligt, men också kortlivat och lätt att undvika andas in om man tar till rätt försiktighetsåtgärder. Åtmistone på den tiden användes ozon också i luftrenare eftersom det avlägsnade lukt (genom att reagera med de luktande ämnena?).
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

Ursprungligen postat av kaj.p
                                Miljömässigt är det väl bara fördelar då ozon är ytterst kortlivat och blir vanlig syrgas inom 40 minuter. Andra miljövinster är attt du behöver byta mycket mindre vatten. Använda mindre medel o mediciner.
                                Dessutom är en ozongenerator mycket energisnål och ersätter både filter o luftpumpar o Uv ljus.
                                Ozongeneratorer är också det som kommer o ersätta klor i många pooler o bassänger. Detta då vad jag förstått pga av att klor är på väg ut där bl.a av miljöskäl.
                                Sedan handlar det också om mängd så klart Det lilla jag behöver hemma hos mig är ju inte jämnförbart med ett aggregat som producerar för offentliga akvarium eller rening av dricksvatten.
                                Jag har besökt en anläggning i danmark där det fanns en 5 kbm´s anläggning. Den var självförsörjande tog regnvatten från taket, sötvattenskummare, solpaneler och ozonfiltrering. Anläggningen var inrymd i en vanlig enplansvilla tillsammans med en barnfamilj.
                                Men det är bara bra med frågor jag kommer ta dem till tillverkaren.
                                Måste fortsätta fråga. Ersätter filter, luftpumpar och UV ljus - skriver du. UV förstår jag, men filter? Nån sorts filter måste väl ändå till för partiklar etc. för jag antar att ozonen inte finfördelar dessa. För större kommersiellt bruk kan jag se stora fördelar (om man är noga med säkerheten, men det gäller ju klor också!!), men för hemmabruk tycker jag det känns skitzigt även om det du skerv med barnfamilj i samma villa lät lite idylliskt. Jag är inte säker på att jag skulle vilja vara den barnfamiljen - men så har jag nyfikna ungar också!

Sen bara - den gröna sörjan i tunnan - var det liksom testmaterial som är avsett att bli renat? Eller vad?
                                MVH - joe

Kommentar

Arbetssätt...