Vad är det här?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Vet inte om det är så mycket bättre än klor eftersom det är lätt att översdosera ozon.

Stämmer det att ozon har 3000 gånger snabbare verkning än klor när det gäller avdödning på bakterier så vill inte ja ha det i mina akvarium.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

När det gäller ozonanvändning i simhallar så kan ja kolla vad branchen tycker om det nästa vecka på badmässan i Göteborg.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av joe
        Måste fortsätta fråga. Ersätter filter, luftpumpar och UV ljus - skriver du. UV förstår jag, men filter? Nån sorts filter måste väl ändå till för partiklar etc. för jag antar att ozonen inte finfördelar dessa. För större kommersiellt bruk kan jag se stora fördelar (om man är noga med säkerheten, men det gäller ju klor också!!), men för hemmabruk tycker jag det känns skitzigt även om det du skerv med barnfamilj i samma villa lät lite idylliskt. Jag är inte säker på att jag skulle vilja vara den barnfamiljen - men så har jag nyfikna ungar också!

Sen bara - den gröna sörjan i tunnan - var det liksom testmaterial som är avsett att bli renat? Eller vad?
        En oxydator gör i princip detta. Nedbrytningen går på max så botten blir ren.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

Ursprungligen postat av LN
          När det gäller ozonanvändning i simhallar så kan ja kolla vad branchen tycker om det nästa vecka på badmässan i Göteborg.
          Ok då återkommer du med en rapport
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

obaslut

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Fick en lååång förklaring.
              Men kort o gott så är det dyrt att framställa, skvattfarligt att hantera samt plaster får stryka på foten efter tre-fem års användning.

O dyrt, farligt och kortlivat skrämmer de flesta kommuner från att använda ozon som bakteriedödande medel.

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Ursprungligen postat av LN
                Fick en lååång förklaring.
                Men kort o gott så är det dyrt att framställa, skvattfarligt att hantera samt plaster får stryka på foten efter tre-fem års användning.

O dyrt, farligt och kortlivat skrämmer de flesta kommuner från att använda ozon som bakteriedödande medel.
                Jaså du är hemma igen! Hoppas det du såg/var med om i övrigt var "bättre" än det du fick dig till livs angående oxydatorer (eller vad det kan heta i plural). Verkar inte alltför positivt detta - spännande att höra Kajs reaktion för i akvarievärlden verkar det ju ändå användas?

P.S Skvattfarligt var förresten en härlig innovation av modersmålet! D.S
                MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

Arbetssätt...